Inlägg från: anarkokapitalist |Visa alla inlägg
  • anarkokapitalist

Satanism

NoXigen: Om jag har fattat rätt så är du inte LaVey satanist alltså utan snarare mer kaos-gnostiker?

• anarkokapitalist
    NoXigen skrev 2008-06-12 16:12:26 följande:
    haha ah lite fattat rätt...jag är inen LaVey satanist och ehm kaos-gnostiker har ja ingen aning om va d e
    Alltså typ MLO-stuket om du vet jag menar.
  • anarkokapitalist
    NoXigen skrev 2008-06-12 16:28:11 följande:
    fortfarande ingen aning :)
    Misantropiska lucifer orden
  • anarkokapitalist

Det viktigaste man bör göra om man ska definera vad satanism är ju att för och främst skilja LaVey satanism, den vanligaste satanismen, från ockult satanism och olika kaosteorier.

• anarkokapitalist
    qenzo skrev 2008-06-12 16:47:05 följande:
    DE NIO SATANISKA BUDORDEN1) Satan representerar hängivelsen istället för att ge människan tunga skuldkänslor för sitt sätt att leva.2) Satan representerar verkligheten istället för hopdiktade själsdrömmar.3) Satan representerar klokhet istället för självbedrägeri.4) Satan representerar vänlighet till dem som förtjänar det istället för att ödsla kärlek på inställsamma.5) Satan representerar ansvar för de ansvariga istället för att bry sig om psykiska vampyrer.6) Satan representerar hämden istället för att vända andra kinden till.7) Satan representerar människan som ett djur, som genom sin själsliga utveckling utvecklats till det värsta djuret av dem alla.8) Satan representerar alla så kallade synder som leder till psykiska, mentala eller emotionella tidfredställelser.9) Satan har alltid varit kyrkans bäste vän genom att hålla igång deras stora affärsversamhet genom åren.Satanismens nio budord enligt Anton LaVey, "The satanic Bible".Källa: www.churchofsatan.com/Pages/Fearswedish.html
    Det där är ju LaVey satanism och alltså något helt annat än det Noxigen tror på.
  • anarkokapitalist
    Tokitoj skrev 2008-06-12 17:33:04 följande:
    Jeanettan:: Men jag förstår i alla fall inte skillnaden??Jag njuter också av min tid i livet! Jag går inte och funderar på livet efter döden alls knappt.
    Dom tror alltså att det existerar ingenting förutom det härlivet, därför måste man njuta till max.
    Det är egentligen bara ateism blandat med liberalism och lite mystiska symboler.
  • anarkokapitalist
    Tokitoj skrev 2008-06-12 17:37:25 följande:
    anarkokapitalist::: Oj då? jaha, då är en satanist som typ hälften av sveriges befolkning. Eller det var väl att ta inågot, fler än så tror väl på nånting efter döden kanske...Men i alla fall, då är en satanist inte särskilt exotisk.Vill man vara det och därför kalla sig för något som folk ser som uppseendeväckande då eller?
    Nej i princip så är det ingen större skillnad på att gå med i Moderaterna som att gå med i chuch of satan, rent ideologiskt då.

Men nu är det ju enbart LaVey/Church of satan/Temple of Set-satanism vi pratar om. Finns ju flera typer som tror mer på övernaturliga saker.
  • anarkokapitalist
    Tokitoj skrev 2008-06-12 17:51:52 följande:
    Verkar krångligt, onödigt och en gnutta *dåligt självförtroende* att behöva tillhöra något.
    Det är väl som med alla andra religioner.
  • anarkokapitalist
    Tokitoj skrev 2008-06-12 18:06:04 följande:
    Kimble:: Därför att de svaren jag har fått om vad satanism är, verkar likna de värderingar som de flesta männiaksor lever efter. Med något litet ynka undantag kanske...och då verkade det onödigt att kalla sig satanist egentligen.Inte meningen om jag trampade på tår med mitt sätt att skriva.
    Som sagt det finns fler inriktingar, det är endast LaVey satanism som liknar vanliga liberala värderingar.
  • anarkokapitalist
    Kimble skrev 2008-06-12 18:14:23 följande:
    anarkokapitalistx-x-xSom sagt det finns fler inriktingar, det är endast LaVey satanism som liknar vanliga liberala värderingar.x-x-xHur många olika inriktingar finns det? På ett ungefär om man räknar de större grupperna av troende? Skriver man så förresten - troende?
    Ingen aning om hur många olika inriktningar som finns. Beror ju helt på hur man räknar. Men man brukar ju skilja på dom som tror övernaturliga saker och dom som enbart har satan som en symbol. Alltså kan man säga att det finns två inriktningar.

LaVey/Church of satan/Temple of Set-satanister tillhör dom som endast ser satan som en symbol. Deras ideologi är ateism blandat med liberalism och lite mystiska symboler, inget mer.

Den andra intiktningen som tror på övernaturliga saker, som t ex MLO, dom tror aktivt på olika demoner och krafter som finns runt omkring oss. Dom pysslar med ritualer för att framkalla olika väsen för att få ta del av deras kraft. Sen kan man snurra in ganska djupt i deras tro om man vill veta mer ingående.
  • anarkokapitalist
    Kimble skrev 2008-06-12 20:50:17 följande:
    anarkokapitalistOk intressant, det gav lite mer påtaglig överblick av det hela och blir lite mer övergripligt på det stora hela. Sen att gå ner på detaljnivå vet jag inte ens om jag vågar mig på i nuläget, det är en hel del som jag finner lite besynnerligt, men man får ibland smälta för att kunna gå vidare. Tack för infon.
    Så att dyrka den djävul som bibeln pratar om är inte direkt vanligt. Tror inte ens det finns någon grupp i Sverige som seriöst pysslar med det, och noxigens tro är något väldigt ovanligt.

Det som finns här är främst LaVey satanism och det som kallas Kaos-Gnostisk satanism, det är det som MLO pysslar med.

Jag citerar wikipedia om Kaos-Gnostisk satanism:
    "Denna grupp ser Satan-Lucifer som bringaren av det Svarta Ljuset och uppväckaren av den Svarta Flamman/Pneuman, som enligt dem finns brinnande i de utvaldas själar. De anser Satan (Anklagaren/Motståndaren) vara Lucifer, som är den sanna bringaren av upplysningen och frihet. Inom denna tradition anses Demiurgen/skaparguden vara bringaren av ett falskt och förblindande ljus, som endast leder människan bort från den sanna visdomen väg.

Målet med den kaosgnostiska Satanismen/Luciferianismen är spirituell transcendens och ett "laglöst blivande bortom alla kausala begränsningar"."
  • anarkokapitalist
    Kimble skrev 2008-06-13 10:51:13 följande:
    anarkokapitalistx-x-xS'Inom denna tradition anses Demiurgen/skaparguden vara bringaren av ett falskt och förblindande ljus, som endast leder människan bort från den sanna visdomen väg.'Oj då, det handlar verkligen om ett tvärtomscenario. Kan man säga att Gud anses vara ond enligt denna tro? x-x-xMålet med den kaosgnostiska Satanismen/Luciferianismen är spirituell transcendens och ett "laglöst blivande bortom alla kausala begränsningar"."x-x-xVad nu det betyder i praktiken...
    Nja man kanj man inte säga att gud är ond och satan är god. Det är fel att överhuvudtaget använda sig av gott och ont som varandras motpoler. Men i korta drag så ser kaos-satanisterna sig som onda.
    Jag har läst lite mer under helgen som var nu och kan lite mer men jag vet inte om du ens är kvar i tråden =p
Svar på tråden Satanism