Kimble skrev 2008-06-12 20:50:17 följande:
anarkokapitalistOk intressant, det gav lite mer påtaglig överblick av det hela och blir lite mer övergripligt på det stora hela. Sen att gå ner på detaljnivå vet jag inte ens om jag vågar mig på i nuläget, det är en hel del som jag finner lite besynnerligt, men man får ibland smälta för att kunna gå vidare. Tack för infon.
Så att dyrka den djävul som bibeln pratar om är inte direkt vanligt. Tror inte ens det finns någon grupp i Sverige som seriöst pysslar med det, och noxigens tro är något väldigt ovanligt.
Det som finns här är främst LaVey satanism och det som kallas Kaos-Gnostisk satanism, det är det som MLO pysslar med.
Jag citerar wikipedia om Kaos-Gnostisk satanism:
"Denna grupp ser Satan-Lucifer som bringaren av det Svarta Ljuset och uppväckaren av den Svarta Flamman/Pneuman, som enligt dem finns brinnande i de utvaldas själar. De anser Satan (Anklagaren/Motståndaren) vara Lucifer, som är den sanna bringaren av upplysningen och frihet. Inom denna tradition anses Demiurgen/skaparguden vara bringaren av ett falskt och förblindande ljus, som endast leder människan bort från den sanna visdomen väg.
Målet med den kaosgnostiska Satanismen/Luciferianismen är spirituell transcendens och ett "laglöst blivande bortom alla kausala begränsningar"."