• really

Föräldragrupp och MVC och BVC och så...

Hej,
    jag har inte förstått det här med föräldragrupper. Har tidigare hört "i min föräldragrupp...", och trott att föräldragruppen är en liten samling folk man fasas ihop med sent i graviditeten, och som man när barnet sedan kommit fortsätter träffa.

Men nu är jag helt förvirrad. Vi ska ha i mitten av juli och när jag frågade min BM sa hon typ "ja, det blir ju där ni sen går på MVC. Och det kommer nog inte igång förrän i september eller så".

1) Vaddå, ska jag gå på nåt annat ställe sen? Det vill jag inte! (Vi bor på gränsen mellan två områden, och då skulle jag plötsligt tillhöra ett annat ställe, som dessutom har sjukvård i Huddinge - lååångt hemifrån istället för SöS - som är nära)
    Får jag inte välja? (bor i Sthlm)
    2) Och så ska vi ju på föräldrautbildning snart. Så de som är med på denna är alltså inte de som utgör föräldragruppen?

Massa frågor har jag och framför allt så är förvirringen total.
    Hjälp mig att reda ut begreppen!

• Svar på tråden Föräldragrupp och MVC och BVC och så...
  • skorpiona

Här ligger MVC och BVC på samma ställe... Men är ändå två olika instanser eller vad man ska kalla det!

När man går på MVC under graviditeten så är det en föräldrautbildning mot slutet, det verkar ju så för er också... Då får man träffa andra föräldrar som många väljer att träffas även efter förlossningen. Vi hamnade inte i nån bra grupp, så för oss blev det inte så, men jag vet de som har jättebra kontakt! Själva träffarna genom MVC upphör ju iaf ett tag före förlossningen.

Efter förlossningen så är det till BVC ni ska, eftersom då är det barnet som ska på kontroll, inte mamman! Däremot efterskontroll av dig görs på MVC (du måste oftast boka tid själv). På BVC går man ofta i början, och sen glesare. Varje MVC brukar vara knuten till en BVC på ungefär samma plats, så det borde vara så för er också. Men det är ändå inte samma "instans". På BVC blir man så småningom inbjuden till en föräldragrupp med familjer som fick barn ungefär samtidigt, och där hamnar de flesta från föräldrautbildningen oftast i samma grupp! Det är väldigt olika när såna grupper startar, här var det när barnet var runt 3 månader...

• Lime25

Så här har jag fattat det (men de det kan säkert skilja från ställe till ställe vad de kallar det, bor också i stockholm).

Föräldragrupp - under graviditeten ordnas av ditt MVC, blivande föräldrar träffas och pratar graviditet, förlossning och lite första tid med baby

Mammagrupp - några månader efter födseln. ordnas av BVC. träffar andra mammor som fick barn under samma tidsperiod som dig och oftast bor inom samma område. pratar förlossning och baby.

Jag träffade inte samma människor på båda dessa träffar förra gången jag fick barn. I stockholm kan man välja vilket BVC man vill gå på men jag tyckte själv att det var bra att ta ett nära där jag bor då man träffar andra mammor som bor i närheten, dvs lätt att träffas o spontan fika o promenera när mammadagarna blir långa.

Oki allt från mig

• really

Tack för att ni redde ut begreppen lite! Betydligt klarare nu

Då ska jag bara kolla upp vad jag har för alternativ för BVC. MVC jag går till nu är inte heller långt bort, och jag går hellre dit än det hon sa att jag automatiskt tillhör...

• Sebbe Snutt

Vi hade föräldrautbildning på MVC med en grupp föräldrar. För den som ville fortsatte denna grupp sedan på BVC, med vissa tillkommande föräldrar och barn. Det tyckte jag funkade bra. Be din BM att förklara sig.

• Silverkatten06
    really skrev 2008-06-11 12:50:57 följande:
    Tack för att ni redde ut begreppen lite! Betydligt klarare nu Då ska jag bara kolla upp vad jag har för alternativ för BVC. MVC jag går till nu är inte heller långt bort, och jag går hellre dit än det hon sa att jag automatiskt tillhör...
    Här kallas det som MVC ordnar för föräldraUTBILDNING och det som BVC ordnar för föräldraGRUPP. Det är ju faktiskt inte bara mammor som är inbjudna utan även pappor...

BVC är ju för övrigt inte bara till för föräldragruppen, utan även för vikt och längd-kontroller, vaccineringar mm. Det är visserligen helt frivilligt att gå till BVC, men det är ju rätt bra att hålla koll på att barnet växer och utvecklas som det ska och får sina vaccinationer...
Svar på tråden Föräldragrupp och MVC och BVC och så...