• mysisen

Är vita blodkroppar och socker i urinen samma sak?

Var och lämnade urinprov idag, men inget utslag på att det är urinvägsinfektion.
    men det var lite ökat antal vita blodkroppar så det skickades på odling.

vad menas med det?

Är vita blodkroppar och socker i urinen samma sak?

Läste ngt om att socker i urinen kan tyda på havandeskapsförgiftning?

Ngn mer som haft ökat antal vita blodkroppar? vad har det varit då?

Stanna hos oss lilla älskade pyret.
  • Svar på tråden Är vita blodkroppar och socker i urinen samma sak?
  • Snorkis

Nej, det är inte samma sak...

Vita blodkroppar kan tyda på en urinvägsinfektion...

Socker i urinen är inget som tyder på havandeskapsförgiftning!

• mysisen

men vad innebär denna text jag läste på vårdguiden:

Blodtrycket stiger då och äggvita läcker ut i urinen.

Vad är äggvita?
    det är inte heller samma sak som socker i urinen eller vita blodkroppar?
    Hur mäts äggvitan i urinen då?

Jaf lämnade ett urinprov, då sa hon att jag hade lite högre socker i urinen...
    men när hon tog ett blodprov och testade så var det inget onormalt.

Men jag hade ökat antal vita blodkroppar.. som troligtvis tyder på en infektion.
    Men om det ej visade på uvi, vad kan man då ha för infektion?
    Och att jag hade lite ökat socker samt vita blodkroppar är inte tecken på havandeskapsförgiftning?

Hjälp sorry att jag frågar massa, fattar inte riktigt där här!

• Luddvar

Mycket vita blodkroppar kan innebära urinvägsinfektion. Socker i urinen kan ju tyda på graviditetsdiabetes.
    Äggvita i urinen kan tyda på havandeskapsförgiftning.

• Snorkis

Äggvita är proteiner alltså INTE socker...! Äggvita mäts via urinprov...

Socker i urinen kan vara pga att du nyss ätit någt sött exemplevis...

Ökat socker och vita blodkroppar är INTE tecken på HF! Du kan vara lugn!!

• Dinosaurien

Med en urinsticka mäter man:

Socker-om det finns kan det tyda på diabetes.

Äggvita(=proteiner)-om det finns kan det tyda på havandeskapsförgiftning

Vita blodkroppar-behöver inte betyda så mycket men det kan tyda på en urinvägsinfektion

Nitrit-ämne som bildas av en bakterie som ger urinvägsinfektion. Har man det så har man en UVI. Vissa bakterier bildar dock inte nitrit och då kan man ha bara ökad mängd vita blodkroppar i urinen och ha en UVI. Hittar man bara ökade vita blodkroppar så ska man skicka urinprovet på en odling för att se om det finns bakterier i.

• mysisen

Gud vad mycket ni kan tack!!

Så om hon först såg ett ökat sockervärde i mitt urin som sedan genom blodprov i fingret visade på normalt.

Samt bara sa ngt om vitablodkroppar så är det inte tecken på havandeskapsf?

Jag åt choklad och lite godisar kanske 1 - 1,5h innan jag gick dit.. kand et vara där det stigande sockret visade på?

Gud sorry alla frågor, är livrädd för havandeskapsförgiftning. min kusin hade det.

Men kan man ha ökat vita blodkroppar i urinen utan att det är ngn infektion överhuvudtaget?

Vad kan det annars vara för infektion om det inte är uvi?

Jag känner som molande värk i nedre delen av magen. är så orolig att det skall ha med ngn infektion som är skadlig för bebisen att göra. Kan det vara skadligt med sådan molande värk i nedre tjejmagen, eller är det normalt att ha ibland?

Åh jag vill bara ha ut vår lill bebis nu så man kan vara lugn. Jag vill bara så mycket att bebis skall må bra och  komma till oss NU!

• Labrat

Vita blodkroppar= immunförsvarsceller..
    Äggvita=protein

Tror nog de mätte äggvita ist för vita blodkroppar.. det brukar man ta blodprov för att mäta, ska inte finnas i urinen. Att man har äggvita i urinen kan ju tyda på havandeskapsförgiftning, man kan ju lika gärna bero på att man har mkt flytningar eller liknande. Har du inte högt blodtryck eller så är det nog ingen fara.

Molande värk i magen är helt normalt, är säkert ligamenten som gör lite ont, så det behöver du nog inte oroa dig för.
    Att du hade socker i urinen beror säkert på att du ätit godis.

• mysisen

Òkej men om hon mätte först i urinen och sa att det var lite högre socker där...

och sedan för att vara säker så tog hon ett stick i fingret och mätte på end roppe blod i ngn apparat. Men då visade det inte på förhöjt, vad var det hon mätte där då?
    Det måste väl ha varit samma sak eftersom hon ville dubbelkolla med blodsticket i fingret?

När jag var hos bm förra veckan så hade jag ganska så lågt blodtryck... skall dit på fredag igen o be henne ta ett blodtryck igen.. är det fortsatt lågt borde det vara lugnt väl?

• Thijs

Hej
    I apparaten så mätte hon ditt blodsocker.

När det finns socker i urinen så är det inte för du nyss ätit något sött. Utan då är det kanske ett tecken att du håller på att utveckla graviditetsdiabetes.

• Labrat

ja det var säkert socker hon mätte med i fingret oxå, säkert bara en dubbelkoll, nog inget att oroa sig över!

har du lågt blodtryck är det nog ingen fara o dessutom om du skulle vara i riskzonen för havandeskapsförgiftning skulle nog din bm ha sagt det. Fråga henne om det nästa gång om du är orolig...

• Solano

Vita blodkroppar som finns i urinen kan du vid vilken infektion som helst en förkylning eller bara ändå. En läkare förklarade för mig engång att vita blodkroppar i urinen kan man ha efter samlag eller vid flytningar så dom ska du absolut inte oroa dig för.
    Sen så kan man läcka lite äggvita utan att det är nån fara. Det gjorde jag hela min förra graviditet och jag fick aldrig nån havandeskapsförgiftning. Hade de misstänkt det så hade de tagit ett blodtryck på engång också!

• mysisen

Men hums jag kanske ahr blandat ihop det.
    hon frågade mig om jag har diabtes, nej svarar jag varför undrar du det?
    Lite förhöjda sockervärden... då hade hon bara mätt i urinen.

Sen tog hon ett test med blodprov och då sa hon att man gjorde det för att det var mer pålitligt än den stickan man tog i urinen, så det måste väl ha varit samma sak hon mätte?

Så om jag åt sötsaker så kan inte urinens sockerhalt höjas och att det var det som märktes?
    Och som hon sedan kollade igen med blodsticket?

Iaf sa hon bara höjt antal vita blodkroppar som kan vara ngn infektion...men behöver inte vara de

• Dinosaurien

Sockret i urinen kan mycket väl vara på grund av godiset du ätit innan. Hon tog sen ett blodsockervärde i fingret för att se att du inte hade högt blodsocker. Det var ju bra och då ska du se att det inte är nån fara. De kommer ju ta fler blodsockerprover på dig under din grav så OM du skulle ha graviditetsdiabetes så kommer de upptäcka det. Men om jag var du skulle jag inte oroa mig för det alls!

Att du hade vita blodkroppar i urinen kan vara en slump eller så kan det tyda på en infektion. m du dessutom har ont i magen så ska man se till att det skickas en urinodling. Så man kan se säkert att du inte går omkring med bakterier i urinen. Vet du om BM skickade en urinodling?

Havandeskapsförgiftning kan du glömma! Då får man högt blodtryck och äggvita i urinen (som regel), du har ju inget av det. Ta det lugnt!

Så, se bara till att det är skickat en urinodling på dig så ska du se att allt blir bra!

Svar på tråden Är vita blodkroppar och socker i urinen samma sak?