• Moi Mokulat

HJälp jag får massor åderbråck.

Hela mina ben pluppar det upp åderbråck och det gör ont som f-n.
    Har haft stödstruympor på mig idag, men jag känner hur det kommer på andra benet med.

Finns det något som förebygger?
    Jag är gravid i v 30 och läst att man lätt får det som gravid, men ska jag äta något speciellt som gör at det itne kommer fler eller varför får jag dem?

Snälla hjälp mig!

• Svar på tråden HJälp jag får massor åderbråck.
  • mina1

Om du har stora problem så ring din läkare och be att få utskrivet "kompressionsstrumpor". De är dyra att köpa men du kan få dem på recept om du har tur. Smärtan försvinner nästan men du får se lite "tantig" ut. Tyvärr är åderbråck inget du kan göra så mycket åt. Har du tur så försvinner de flesta efter förlossningen eller så får du se ut som mig och helt enkelt bara stå ut. Skitfult är det men får hoppas att man kan få landstinget attt betala för att ta bort dem.

• castillo

vanligt att få det uner graviditetn... undvik plata skor som flip-flop tofflot. ade en vännina med samma problem hon operera bort sina det kostade viserligen 10.000 kr men har man diabetes är det gratis..

• Moi Mokulat

OKi nee nu är det arobics skor som gäller.
    Men usch vad det springer och kryper som maskar i benen.

• Sereny

Ha benen högt när du vilar.
    Försök att inte gå eller stå hur länge som helst.
    Använd stödstrumpor - jag har haft det i princip hela tiden sedan vecka 20. Det finns bra som ser ut som vanliga knästrumpor (genomskinliga) och även vanliga strumpor typ blå, svarta eller vita på Apoteket. Till att börja med kan det kännas lite konstigt att använda dem, men sen är man nästan fast. Lycka till!

• Moi Mokulat

finns det genomskinliga med? men det hjälper ju inte kan ju inte ha kjol eller kläning skulle se hemskt ut

• mina1

Om du har problem med åderbråcken (att de värker och gör ont) så får du stå ut med att se ut som en kärring tyvärr . De strumpor som krävs för att hjälpa mot "riktiga" åderbråck är INTE snygga men väldigt bra. Det finns nylonstrumpemodell stay-ups men de är väldigt tjocka så benen ser plastiga ut. Finns i svart och beige.

• freja27

jag fick oxå åderbråck under min graviditet....har nog anlag för det om man tittar på min familj....jag har hört att man kan laserbehandla blodkärlet så¨det "dör"...någon annan som hört talas om detta?stämmer det så skall jag göra det efter nästa graviditet!!!!

• kajsaliten

jag är i v 30+5 o jag är i precis samma situation som du!!! har tidigare varit stolt över mina ben, men nu...fyyyy!!! har fått hemska åderbråck, o jag känner hur dom blir fler o fler också. plus att jag har fått en massa celluliter!! ser ut som en måne full med kratrar på hela låren o rumpan:(
    efter graviditeten tänker jag operera bort mina åderbråck, kostar det verkligen 10 000kr? jaja, det får vara värt det...

Svar på tråden HJälp jag får massor åderbråck.