• QuteCat

Marinerade jordgubbar

Jag brukar marinera skivade jordgubbar i lite florsocker och en skväll cointreau (apelsinlikör) och servera med gammeldags gräddglass men nu är jag gravid och måste skippa likören.

Någon som har andra recept på marinerade jordgubbar?
    Ett måste till midsommar.Räcka ut tungan

• Svar på tråden Marinerade jordgubbar
  • keno
    QuteCat skrev 2008-06-12 09:42:47 följande:
    sväll = skvätt ska det va
    Nej har inget annat recept att bidra med tyvärr, men blev väldigt nyfiken på ditt!!
    Låter jättegott!
    Hur gör man?
  • Poloc

Kombinera sockret med limesaft + rivet skal.

Eller socker + balsamvinäger + färsk basilika.

• Poloc

För de som kan använda alkohol är förresten punsch oxå väldigt gott att marinera jordgubbar i.

• Glenda Glad

Jag brukar göra dem som ALS med balsamvinäger och färsk basilika.

* Är i v 13 *
  • QuteCat
    keno skrev 2008-06-12 09:45:41 följande:
    Nej har inget annat recept att bidra med tyvärr, men blev väldigt nyfiken på ditt!!Låter jättegott!Hur gör man?
    Man skivar jordgubbarna och strör över florsocker. Man kan smaka av eftersom så att dom inte blir för söta. Sen häller du i kanske 1 msk på en liter jordgubbar och rör om.
    Låt gärna stå en stund innan servering i kylskåp.
    Servera med glass, en liten citronmeliss kvist eller mynta.
  • Tinkerbelle

Brukar oftast marinera i punch eller med mynta/lime eller basilika/lime. Sambon är väldigt förtjust i cointreau men då vänder vi ner de marinerade bären i vispad grädde.

Vill passa på att tipsa om att man kan köpa smakessanser som man gör drinkar på (tror att det är ett märke som heter Saturnus som gör dem Fundersam) och marinera i. Den punch-grejen är jättegod och utan alkohol vilket jag tackade för nar jag var gravid förra sommaren.

När hallonen kommer kan jag passa på att tipsa om hallon i punch. Så gott! Räcka ut tungan Brukar servera det på en vaniljpanacotta eller till glass/grädde.

(¯`°?.¸ ღ♥ Vår Älskade Tyra ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Ann Lee

Jag tycker också att den med balsamicovinäger och basilika är godast! Andra tips följer...

Detta serverar jag till kladdkaka:
    Marineringslagen kokas av följande ingredienser:
    2 dl socker
    2 dl vatten
    1 vaniljstång
    1 tsk kardemummakärnor

eller
    Saften från 2 pressade apelsiner
    70 g socker
    1 vaniljstång
    3 stjärnanis

Jag har också ätit jordgubbar som varit marinerade i mint, och en gång såna som var marinerade med anis + ananassaft och citron+rosmarin. Tyvärr har jag inga recept på dessa själv. Kanske finns att hitta något på nätet.

Svar på tråden Marinerade jordgubbar