• xTrulsx

a-kassa!! Tvingad till studieavbrott!!

(Beräknad Födsel: 29 september)

Det är ju verkligen helt OTROLIGT vad denna regering har bidraget med!!!
    Jag har nu som student efter lång tids tidigare arbete rätt till a-kassa nu när jag gör uppehåll över ett år -  det var den info Jag fick! 

Jag meddelade att jag kommer påbörja mitt sista år hösten 2009 och efter att ha pratat med 2 handläggare på IF METALL så var det absolut inga problem för mig att få a-kassa nu om jag inte fått jobb än. MEN....

...MIN handledare ringer idag o meddelar att "trist men du får ingen ers" 

Alltså inte på hela 4 månader - om jag inte får jobb!!!    arbetsförmedlingen å sin sida är jättenegativ till arbete för mig och (tro det eller inte) tror inte jag kommer få nått.

Jag fick idag ta beslutet avbryta mina studier....ingen platsgaranti och jag kan inte gå tillbaka till skolan nästa år om jag tar mig in...då blir jag anmäld och återbetalningsskyldig.

• Svar på tråden a-kassa!! Tvingad till studieavbrott!!
  • EVEBLO

fy fan vad trist!hoppas de löser sig för dig för pengar behövs ju!du kan ju inte leva på noll
    !

• Tiiah

Hej.

Har samma dilemma som dig, gjorde ett studieuppehåll för någon vecka sedan och har BF 16/10...

Var på ams igår, och där sa handläggaren att eftersom du inte studerar heltid nu, utan är arbetsför bör man vara berättigad a-kassa...
    Råkade dock försova mig idag så hann aldrig ringa till IF Metall och fråga själv...men jag trodde stenhårt på att jag skulle få ersättning..Fram tills jag läste detta...

Jag har heller ingen lust att avbryta mina studier för att få a-kassa i några månader! Alternativet är att ta ut FP 60 dagar innan BF, och att leva på sambon sålänge...Känns inget vidare, men vad ska man göra?

vad var anledningen till att du blev nekad då?

• midnan

Men vadå? Får du ersättning nu i och med att du avbrutit studierna eller?

• xTrulsx

Det är helt sjukt....grät hela morgonen. min handledare var så ledsen för att jag blev tvingad till studieavbrott o allt som följer men hänvisar till nya regler..

Jag är berättigad ersättning nu iom att jag gjort ett av brott. Min utbildning va på 2 år och jag har genomfört ett. skolan hade inga som helst problem med att ge mig platsgaranti men är desto mer besvikna då de idag fick veta att de måste skicka intyg om studieavbrott.

Det finns 2 olika ställen på IF Metall hemsida att läsa. båda som PDF filer. en handbok och ett papper där det beslutades att efter jan 2007 inte bevilja nån form av ersättning under studieuppehåll....

själv har man kvar 3000 på banken. jag har en heltids arbetande sambo, men har inte fått veta om min FP ännu :(...vill hellre inte ta 60 dagar från den....

så mitt beslut blev avbryta sen starta eget företag (om jag kan/orkar) till hösten o förhoppningsvis få "starta eget" SEN gå utbildningen jäms med utbildning.....suck...

• xTrulsx

företag...alltså nästa höst...

• Tiiah

Usch vad tåkigt...
    tur ändå att skolan lämnar platsgaranti, det lär de inte göra för mig då min utbildning är väldigt populär och jag har 4 år kvar

Då verkar det inte vara någon större idè för mig att göra mig besväret att skicka in alla papper ens...

• xTrulsx
    Svar på #6
    självklart ska du göra det ändå...jag tycker du ska försöka, vore intressant o veta om din handläggare säger annat.  för min går enl. reglerna....jag ifrågasatte dock varför hennes kollegor sagt annat och det kunde inte hon svara på. det som hon hade framför sig det var det som gällde...

men det skadar aldrig att skicka in. 

Min utbildning är av en väldigt flexibel sådan. har 4 veckor kvar på själva skolan som är i södern (som skulle börja i aug i höst) och sedan ca 45 veckors praktik´hemma.

¨Så det är de 4 veckorna som skolan måste ha plats för...men det får bli ett senare problem.
  • Tiiah

Jo klart, det skadar ju aldrig att testa...

När jag ska fylla imin ansökan till a-kassan så ska man fylla i vad man gjort nu innan dvs arbete, studier osv...men det står att om man studerat ska man fylla i en särskild ansökan???

Gjorde du också det eller ska man fylla i den vanliga först och att IF metall sen skickar den särskilda blanketten??

• xTrulsx
    Svar på #8
    Dom har på sin sida "Blanketter" där hämtar du den, du kan även fylla i den från datorn, skriva ut o sen bara skriva under den. för att skicka in.

Jag skickade in allt sedan mitt arbete förra sommaren, skolan skrev intyg från hösten och hela våren, sen den som du ska skriva det är just den som finns på deras hemsida.

Man fyller i när uppehälle startade och när man beräknas studera igen och när den studie perioden då är slut-lite långsökt tycker jag eftersom alla skolor inte har sånt klart.

ju mer du skickar in själv på en gång desto fortare går ärendet. annars tar det först 2 veckor då du måste fylla i kassakorten...när de  är inne så börjar de behandla ditt ärende o ser om du har rätt eller inte....och saknas det intyg då skickar de krav på vilka osv osv :)...så spara tid med att ha ALLT färdigt. I original.
  • Tiiah

TAck så mkt för hjälpen..lovar att återkomma när jag fått svar!

• Tiiah

xTrulsx:

Väntar och väntar på svar...
    Har ringt till min handläggare ett antal ggr, men hon gnäller över att det är 100 ärenden innan mitt och att det kommer att ta minst 6 veckor till..blir så trött!
    anledningen till att man söker är ju att man är arbetslös, och att man behöver en inkomst!

Tanten sa hur som helst att man enligt lag inte får bevilja någon med studieuppehåll, men när jag nämde att jag var gravid lät det väldigt annorlunda. Hon ville att jag skulle förklara min situation mer ingående och beskriva hur länge jag hade studieuppehåll m m.
    Fast får jag inget svar inom de två närmaste veckorna söker jag FP from 16/8, så då blir jag ändå avskriven från ams och har inte längre rätt till a-kassa.
    Men har inte riktigt råd att gå och vänta...
    Tänkte bara uppdatera dig lite...

Svar på tråden a-kassa!! Tvingad till studieavbrott!!