• mamarazzi

Upprepade missfall vid försök till syskon

Vi har en dotter på 2,5 år och försöker nu få ett syskon.
    Mina missfall:
    * ma i vecka 12 innan dottern
    * mf i vecka 5 i dec
    * ma i vecka 9 i feb
    * ma i vecka 6 juni

Har försökt att läsa här om vad som kan vara problemet när man får upprepade missfall men undrar vad som gäller när vi redan har ett barn. Läkarna säger hela tiden till mig "men du har ju fött ett barn. då vet vi att allt fungerar"

Är det så att vi bara haft otur eller kan det inte vara så att jag/vi har något fel som kan behjälpas trots att vi fått ett barn redan? Kanske hon är ett mirakel som blev till efter bara ett missfall?

Ni som fått problem med missfall då ni försökt få syskon, har ni fått någon "diagnos"? vad hjälpte er?

• Svar på tråden Upprepade missfall vid försök till syskon
  • Lilo75
    Mina problem känns väldigt nära dina...Har oxå barn innan (flera), men nu har jag fått 3 tidiga mf på raken... Jan -08 v.5, Mars -08 v.5 och igår oxå i v.5...

Jag undrar varför grav inte fortskrider längre än v.5?? Vi har ju aldrig haft svårt förut, varken med att bli gravida eller få grav att stanna...

Jag har pratat med kvinnokliniken idag och fick till svar att iom att vi har barn  tillsammans så kommer vi inte att få hjälp av landstinget.... fullt förståligt!!

KK hänvisade mig till Carl von Linné kliniken i uppsala...Blev väldigt bra bemött där!! De ville att vi skulle avvakta tills hösten...Kvinnan jag pratade med trodde att det var ren otur i vårt fall...(jag vet inte det ja....) Hon tyckte att jag skulle försöka njuta och koppla av nu i sommar....även om det e just det som är så svårt när längtan brinner i en.... Men om jag får  ytterligare mf, så skulle utredning påbörjas i höst...

Mitt råd är att ringa och prata med dem där, jag fick otroligt många frågetecken besvarade....kändes jätteskönt!!
    Kram och lycka till Lilo 
    Glöm dina bekymmer, imorgon kommer nya..
  • HEH

Hej!
    Åhhh vad jag kände mig "hemma" här!
    Vi har en pojk som blir 3½ i sommar. Vi har försökt på ett syskon sedan 2½ år tillbaka.

Alla de jag har träffat säger oxå, att ni har ju ett barn sen tidigare. Så det funkar ju! varför så bråttom typ?!
    Har man väl bestämt sig för ännu ett barn, vill man ju ha ett NU! Eller?!Jobbig situation tycker jag, el påfrestande att inte få hjälp ordentligt!

Har 3 mf/ma bakom mig.
    Det senaste ma upptäcktes i v 10 (dött v 7) fast hjärtat slog på vul v 7)
    Detta var nu den 1 maj.
    Annars har jag fått mf i v 5 och i 6.

Jag fick utskrivet pergotime (privat) då vi blir gravida sällan, detta var i nov 07. Tar varannan mån. inne på 4e kuren nu.

Ialla fall så blir det mf utredning nu oxå. Fast i höst, nu under sommaren har både den privata o ferilitetskliniken stängt här. Trist...
    Har ett besök nu då jag ska ta prolaktin prover (tror det tillhör mf-utredningen)på sjukhuset.
    Sen har jag fått en tid på privata kliniken i början av aug så får vi se vad som händer härnäst.

De pratade nu sist då jag fick ma att jag förmodligen ska sättas in på medicinering om jag blir gravid igen (antar Trombyl?!)
    Och OM jag blir gravid innan jag får en tid till mf utredningen i höst så skulle jag omedelbart ringa in till Gyn/kvinnokliniken för en tid.

Det är min historia :)

• mamarazzi

"Välkomna" tjejer! Uff.. känner mig ännu mer deppad. Varför ska vi ha det så här. Tycker hela livet liksom stannar upp och man tänker inte på något annat än att få ett barn till. Deppad.

Jag ska på undersökning på måndag pga. mitt senaste missfall men det är på gravidmottagningen så jag vet inte hur mycket de vill prata om det här där. Jag får återkomma och meddela.

Funderar också på att ringa den privataklinik jag var på vul hos när mitt ma i vecka 9 upptäcktes. Kanske kan de hjälpa.

• Nena

Hej tjejer! Här har ni en till som desperat försöker få ett syskon till våran snart fyra åriga son. Fick ett MA i vecka 16 (fostret dog i v 12) i juni 07 och ett MF i vecka 15 i april nu... Har just fått en tid för mf-utredning på Sophia hemmet i oktober. Får höra hela tiden att "men ni har ju ett barn så det borde ju funka igen" och "men ni har ju bara haft två mf, det är normalt" men jag känner inte så, jag tror att det är något fel på mig eller min sambo. Att få mf/ma i vecka 16(12) och vecka 15 är ju lite senare än "normalt" tycker jag :(

• mamarazzi

Hej Nena! Fy vad tråkigt! Nej det låter ju inte jättevanligt att få två missfall på raken så sent. Hur var det innan du fick sonen? Några missfall då?

Tycker det är konstigt att de hela tiden säger "men ni har ju ett barn då är allt som det ska". Precis som om ingenting kan ha hänt på 2-4år! I mina öron låter det ju inte helt otroligt att man kan få en obalans i kroppen under den tiden, eller?!

Åh vad jag önskar oss alla lycka till!!

• Alexa

Jag har varit och är även nu i samma situation.. Innan vi fick minstingen så hade jag 3 mf på raken.. Började utredning precis när jag fick reda på att jag var gravid en fjärde gång.. Proverna låg "på gränsen" vad det gäller sköldkörteln. Så jag fick börja med minsta dosen Levaxin.. 25 mikrogr.

Nu vill vi ha ett fjärde barn men har även nu fått mf. 2 ggr.. Det tär på en något så otroligt. Speciellt i vissa sammanhang..
    Min svägerska skall ha i slutet på aug och vi skulle haft i okt.. Jag var överlycklig.. Tills vi kom till v. 8 och det fanns ingen hjärtverksamhet.
    I ungefär samma veva skickar svägerskan ett mail med en UL-bild på deras bebis.. Då brast jag ut i tårar.. Hon visste inte om att jag var gravid..

Och nu vill jag inget hellre än å bli gravid på nytt.. Men känner oxå att: Vågar vi?? Så många känslor och tankar som hinner strömma igenom när man ser det där plusset.. Man tänker ju på framtiden..

Lycka till allihopa här.. Vi tänker inte ge upp..

//Alexa 3-barnsmamma

• mamarazzi

Hej Alexa!
    Känner precis som du att jag är så rädd för när det där plusset kommer. Kommer inte bli glad utan så rädd. Suck! Ser verkligen inte fram emot de första veckorna innan jag passerat vecka 12.

Jag och min man har tidigare pratat om att vi vill ha 3 barn men efter dessa 3 missfall känner vi att vi är glada om vi orkar ta oss igenom att få ett till...

• Mammiztill2

Hej Hoppar in här. vet inte om mina 2 missfall räknas som "godkända" för detta forum?! Tänkte höra innan ja börjar att skriva iså fall..

• Alexa
    mamarazzi skrev 2008-06-15 21:02:01 följande:
    Hej Alexa!Känner precis som du att jag är så rädd för när det där plusset kommer. Kommer inte bli glad utan så rädd. Suck! Ser verkligen inte fram emot de första veckorna innan jag passerat vecka 12. Jag och min man har tidigare pratat om att vi vill ha 3 barn men efter dessa 3 missfall känner vi att vi är glada om vi orkar ta oss igenom att få ett till...
    Hade en konstig magkänsla strax efter att jag skrivit inlägget.. Så jag var bara tvungen att ta gravtestet som fanns inne på toaletten.. Svagt plus.. Jag har inte bim förrän på fredag.. Testade alltså plus redan på dag 22.. Helt sjukt..
    Aldrig någonsin hänt innan.. Vet att jag hade äl 5 juni.. Jag både kände och hade testat mig till det..
    Ingen är mer oroligare än jag vid denna tidpunkt.. Fast jag tror inte på det än.. Trots att jag nu testat med TRE ggr och alla visar samma plus..

***chockad***
  • mamarazzi

Alexa: GRATTIS!! Åh herregud. Men jag fattar...det är svårt att ta till sig ett grattis så här tidigt. Jag håller alla tummar jag har (och tår).

Mammiz81: Klar du får hänga med oss. Om du nu vill hänga med ett gäng deppade mammor.

Själv var jag på undersöknng idag efter senaste missfallet och nu har de sänt en remiss till utredning. Läkaren såg jättealvarligt på att jag nu haft 3 missfall på rad och totalt 4 st. Kändes bra att hon tog det allvarligt men samtidigt jobbigt för det bevisar ju att jag verkligen kan ha ett problem och att detta troligtvis inte bara är slump. Hon tyckte oxå att vi skulle vänta med att försöka bli gravida igen tills vi gjort utredning i höst. Vet inte om jag klarar av att lyda det...

Svar på tråden Upprepade missfall vid försök till syskon