Snälla hjälp!! Vad är det som gör att en motor skär sig???
Det gäller en gräsklippare som verkar gått sönder.
Kan motorn ha skurit sig?
Hur gör den det och går det att laga?
Inte min klippare.
Hjälp!
Det gäller en gräsklippare som verkar gått sönder.
Kan motorn ha skurit sig?
Hur gör den det och går det att laga?
Inte min klippare.
Hjälp!
Kan bero på olika saker. Man ska byta olja då och då. Oljan kan läcka. När det gäller gräsklippare så ska man ju använda oljeblandad bensin tex.
troligtvis aldrig bytt olja eller?
Börja att kolla hur mycket olja som finns på och byt den om en aldrig varit bytt förrut.
Har den skurit går det att laga men det kostar ett par tusen. Att byta olja hjälper ju inte om den redan har skurit men bra att tänka på frmöver änndå......
okej
kan det va därför den har skurit sig, om det nu är det det beror på?
skär den sig på grund av oljan? eller kan jag ha klippt konstigt?
Jag tror olja är den vanligaste orsaken.
Kan jag ha klippt sönder den?
På vad sätt har motorn gått sönder?
Om det är en vanlig Briggs & Stratton så skär de mycket sällan, i bemärkelsen smörjfilmsbrott i cylindern som medför termisk materialexpansion.
Toleranserna i deras sidventilsmotorer (Quantum, Sprint etc) är minst sagt generösa och dessa motorer klarar sig med mycket lite olja, även under lång tid, utan att värmenypa.
(O tur är detta så som många sköter sina gräsklippare)
Betänk att de använder mycket tjock olja (SAE 30) och har en väldigt primitiv stänksmörjning, de har inte ens en oljepump - så förstår man att värmenypningar är mycket ovanliga.
Skulle de trots allt värmenypa så brukar de dessutom vara fullt körbara efteråt när komponenterna har svalnat.
Det absolut vanligaste problemet med driftstörningar hos Sprintmotorn är vandrande motorvarv som till sist leder till att maskinen blir svårstartad och slutligen inte startar alls.
Detta beror på att vi har etanol i vår bensin här i Sverige (låginblandat) och etanolen får bensinmembranet att stelna varvid bränslematningen störs.
Det absolut vanligaste problemen överlag - oavsett motorer, är att folk alltid vänder sina gräsklippare på sidan för att rensa ut gräs under klippkåpan.
GÖR ALDRIG DETTA !!!!
Jag har 4-5 kunder varje dag nu under säsong som har problem som är direkt relaterade till detta beteende och inte blev det bättre när Bosse Bildoktorn använde detta totalt felaktiga beteende när han skruvade klippare på TV *STÖÖÖN*
Ska man vända en klippare, vänd den alltid så att tändstiftet vetter uppåt.
Vänder man den på sidan så rinner motoroljan upp i luftfiltret (remember, ingen oljepump) och oljefiltret är antingen av papp eller skumgummi och suger därför upp oljan som en svamp.
Oljan sitter sedan som en hinna i luftfiltret och blockerar luften så att förgasaren drar in en större del bränsle än luft jämfört med normalt o då startar inte gräsklipparen.
Bränsle och luft måste ha rätt blandningsförhållande i en bensinmotor för att fungera, fel förhållande så går den inte.
Krånglar en gräsklippare, gör så här:
Skruva loss luftfilterhållaren, antingen på sidan eller upptill, beroende på motor - den sitter nästan alltid bara med en enda skruv.
Studera luftfiltret, krama det i handen om det är av skumgummi, får du olja i handen så har du hittat felet. Är filtret av papper, kolla om det är mörk eller kladdigt någonstans, är detta fallet så har du hittat felet.
Pröva att starta maskinen utan luftfilter (bara starta, kör inte på detta sätt), startar den utan filter med inte med så är filtret kass. Ett filter håller 25 timmar och nästan ingen byter dem vid rätt tidpunkt, det ska bytas en gång varje år eller vid 25 timmars drift.
Avon2:
Wow! Jag får tacka så mycket för den utläggningen!
Är lite nervös för att jag kommer få betala en del för den där klipparen... vi använder den båda två, men det var när jag körde ner för en liten sluttning som den la av.
Det mesta på en gräsklippare kan man göra själv, även om man inte är så erfaren.
Vad är det för gräsklippare som du har och vilken motor är det?