• Danne123

Ni som är mot djurförsök, är veganer eller liknande, äter ni läkemedel?

Det har på sistone blossat upp flera trådar där trådstartare tagit upp hur hemskt djur behandlas osv. Det har fått mig att fundera lite på hur dessa ställer sig till att bruka läkemedel.
    Jag vänder mig först och främst till de mest aktiva debattörerna i de tidigare trådarna men alla får givetvis säga sitt. Om ni känner oerhört starkt mot djurförsök och anser att man inte ska äta djur eller "utnyttja" djur för sitt eget bästa, använder ni läkemedel? När ni har huvudvärk, låter ni bli att ta huvudvärkstabletter? När era barn är sjuka eller mår dåligt, låter ni då bli att dem läkemedel? Ja, oavsett situation, låter ni bli att inta läkemedel? Om ni trots ståndpunkten att djurförsök är absolut fel hur ställer ni er då till att ni bidrar till att fler djurförsök görs tack vare/på grund av att ni köper läkemedelsföretagets produkter? Tycker ni att man kan vara så anti djurförsök och att djur lider och ändå bidra till detta. Är dessa personer hycklare? Är du en hycklare?

• Svar på tråden Ni som är mot djurförsök, är veganer eller liknande, äter ni läkemedel?
  • Ärla Minou

Fan vilken bra fråga!

• Lady Dahmer

jag är vegetarian och ja, jag tar läkemedel.  det kanske är hyckleri men i en situation där det gäller min hälsa så sätter jag den givetvis före allt annat. Att avstå från medicinering för sig själv och SPECIELLT sitt barn är ju vansinnigt.

när det gäller kosten däremot så har man ett annat slags val. man behöver inte kött på samma sätt som man behöver läkemedel. jag behöver inte döda djur för att äta mig mätt och må bra så då väljer jag att avstå. Det etiska valet ligger ju i att man väljer bort det man kan.

Det är inte idealiskt, och jag jobbar aktivt för att stoppa djurförsöken, men nu ser världen ut som så att de läkemedel som finns på marknaden är ett resultat av forskning på djur.

Fart! Dildo! Big, Big, Big Titties!
  • Andreas tjej

Lady Dahmer skrev 2008-06-13 06:19:29 följande:

jag är vegetarian och ja, jag tar läkemedel.  det kanske är hyckleri men i en situation där det gäller min hälsa så sätter jag den givetvis före allt annat. Att avstå från medicinering för sig själv och SPECIELLT sitt barn är ju vansinnigt. när det gäller kosten däremot så har man ett annat slags val. man behöver inte kött på samma sätt som man behöver läkemedel. jag behöver inte döda djur för att äta mig mätt och må bra så då väljer jag att avstå. Det etiska valet ligger ju i att man väljer bort det man kan. Det är inte idealiskt, och jag jobbar aktivt för att stoppa djurförsöken, men nu ser världen ut som så att de läkemedel som finns på marknaden är ett resultat av forskning på djur.
    vilken dubbelmoral.
    du försöker stoppa djurförsöken men sen använder du sånt som är testat på djur.

jag jobbar med läkemedel och undrar hur du tycker att man ska göra om man INTE ska använda djurförsök?
  • Lady Dahmer
    Andreas tjej skrev 2008-06-13 06:25:59 följande:
    Lady Dahmer skrev 2008-06-13 06:19:29 följande: vilken dubbelmoral.du försöker stoppa djurförsöken men sen använder du sånt som är testat på djur.jag jobbar med läkemedel och undrar hur du tycker att man ska göra om man INTE ska använda djurförsök?
    det kanske är dubbelmoral men då får det vara det. jag riskerar inte min häsla och verkligen inte mitt barns hälsa för några etiska principer. något annat vore bara idiotiskt.
  • Lady Dahmer

handlar du på hm förresten? dricker du coca cola?

• ellla

Jag måste visserligen säga att man har rätt att välja bort kött och vara vegetarian utan att behöva löpa linan ut och vara renlevnadsmänniska i alla lägen.

Kan dock förstå trådstartarens fråga på ett plan då det faktiskt är så att många vegetarianer debaterar till förbannelse i trådarna och talar om för oss som äter kött vilket etiskt dilemma de tycker att det är. De har ingen förståelse för att det för mig inte är något etiskt dilemma att äta kött.

• Lady Dahmer

det är ju givetvis ett etiskt dilemma det här med läkemedel också. varje person måste rannsaka sig själv och göra ett etiskt val. jag gör valet att ta medicin av den anledningen att min och mitt barns hälsa är viktigare än djur. det innebär inte att djurförsök är ok, det innebär bara att jag sätter min hälsa framför det.

när det kommer till att äta kött eller använda smink som är djurtestat eller liknande så håller inte det argumentet eftersom att min hälsa inte äventyras på nåt sätt om jag avstår.

• LindaJohansson81

Ja det går inte att vara precis renlig som vegetarian för då hade de inte kunnat äta besprutade grönsaker heller.

DE gör nog så gott de kan, och har vi iNTE alla dubbelmoral`?

• tristania

Men herregud, att använda sej av läkemedel är ju oftast ett måste, där har du inget val! Att äta kött, att bära päls och att utföra djurförsök pga av att vi ska kunna sminka oss, där går väl ändå gränsen??? Att vara vegan innebär inte att vi lever i våran egen lilla bubbla, och att vi låter våra barn bli sjuka! Ganska korkad fråga ts ställer......

• tristania
    Ärla Minou skrev 2008-06-13 01:06:50 följande:
    Fan vilken bra fråga!
    Var det en bra fråga? På vilket sätt då
Svar på tråden Ni som är mot djurförsök, är veganer eller liknande, äter ni läkemedel?