• Anonym (dotter)

Varför blir jag såhär hos mamma ?

Jag är 25 år och har bott hemifrån ganska länge nu. Men när jag kommer hem till mamma och hennes nya man blir jag som ett litet barn, känner inte igen mig själv. Jag och mina två syskon, eller ibland bara jag för den delen spelar liksom Allan om ni förstår vad jag menar. Vi ska ses och höras hela tiden och det är nästan som om vi bråkar om mammas uppmärksamhet. Jag tycker inte om att vara på detta omogna sätt och är det aldrig annars men när jag kommer dit nästan dras jag in i stämningen.

Varför tror ni jag gör så ? och hur kan man ändra på det ? Känns som det förväntas av oss att vi ska hålla på sådär.

Tacksam för någon att bolla ideér med

• Svar på tråden Varför blir jag såhär hos mamma ?
  • Birgitta2

Mycket mycket vanligt fenomen. Likadant när vuxna barn, som haft välstädade egna hem som man skött, flyttar hem igen av olika anledningar. Plötsligt slänger de prylar överallt. Hjälper inte till hemma, träter med de hemmavarande, tar för givet att morsan fixar allt.

Du är medveten om problemet och kan fixa det. Den enda du kan förändra är dig själv.

• Anonym (Terra)

Du har nog rätt i din analys ang att det kanske förväntas att det skall vara så. Men den som förväntar sig det är DU själv.

Du har självinsikt och kan både se och analysera ditt eget beteende. Nu är det upp till dig att skapa en förändring, om det är det du vill? Dina syskon kan du däremot inte ändra på, de måste göra det jobbet själva.

Nästa gång du ska dit så bestämmer du dig för att du ska träffa din mamma som en vuxen och jämnlik person. Bestäm dig för att dom skall få lära känna den riktiga du. Ta det lugnt och försök att vara så avslapnad det går. Undvik typiska situationer som du vet triggar ditt beteende. Lycka till!

• Anonym (dotter)

Tack för svaren båda två och mkt bra tipps Terra. Ska försöka det.

Någon mer som också blir anorlunda hemma hos sina föräldrar?

• Anonym (dotter)
    DaVinci skrev 2008-06-13 11:07:55 följande:
    Haha, gud! Jag är exakt likadan som dig när jag tänker efter.
    Va skönt att det inte bara är jag, usch jag tycker verkligen inte om det. VIll ju bete mig som en vuxen kvinna för tusan. Inte som ett litet barn.
  • DaVinci

Anonym (dotter) skrev 2008-06-13 11:18:24 följande:

Va skönt att det inte bara är jag, usch jag tycker verkligen inte om det. VIll ju bete mig som en vuxen kvinna för tusan. Inte som ett litet barn.
    Jag håller med dig. Jag blir flamsig, vill ha uppmärksamhet, klumpig, tror att alla ser mig som 13åriga lilljag och beter mig så också.
  • Anonym (dotter)

exakt så är det !! Jag flamsar, säger konstiga saker och vill ha uppmärksamhet. Sen mår jag dåligt efteråt.

DaVinci skrev 2008-06-14 00:39:28 följande:
    Anonym (dotter) skrev 2008-06-13 11:18:24 följande:Jag håller med dig. Jag blir flamsig, vill ha uppmärksamhet, klumpig, tror att alla ser mig som 13åriga lilljag och beter mig så också.
  • DaVinci

Anonym (dotter) skrev 2008-06-14 10:32:03 följande:

exakt så är det !! Jag flamsar, säger konstiga saker och vill ha uppmärksamhet. Sen mår jag dåligt efteråt.
    Alltså varför blir man så egentligen? Jag fattar verkligen inte.. Känns ju som om man är helt ensam om detta. Och så du då.
    Vad ska man göra för att förhindra detta beteende..?
  • Anonym (Flamsiga)

Min bror och jag blir hur barnsliga som helst när vi kommer till våran mamma, vi fiser o rapar som 2 tonåringar.

Vi blir alltid såna när vi träffas.

Fråga inte hur gamla vi är för det kan jag inte med att säga...

(men lite kul har vi iaf...)

• Anonym (dotter)

DaVinci: Ja visst känns det som man är den enda som håller på så. Jag vet inte exakt vad man kan göra men jag ska prova att försöka lugna mig och tänka efter innan jag säger nått när vi träffas nästa gång. Får se om det fungerar.

(Flamsiga): Ja typ så håller vi också på.

• Anonym (Terra)

Allså man är och kommer alltid vara sina föräldrars barn. Det är väl inget fel på att bli lite flamsig när man är där men det finns ju en gräns. När man själv ogillar sitt beteende eller när ens beteende leder till obehag för andra (å då menar jag inte bara fisar) så är det ju läge att ändra på sig. I övrigt är det nog bara bra att släppa ut barnet inom sig lite då och då

• Anonym (dotter)

Håller med dig men problemet är att jag inte gillar att hålla på så men likt förbaskat kan jag inte ge fan i det ändå.

Anonym (Terra) skrev 2008-06-16 08:49:46 följande:

Allså man är och kommer alltid vara sina föräldrars barn. Det är väl inget fel på att bli lite flamsig när man är där men det finns ju en gräns. När man själv ogillar sitt beteende eller när ens beteende leder till obehag för andra (å då menar jag inte bara fisar) så är det ju läge att ändra på sig. I övrigt är det nog bara bra att släppa ut barnet inom sig lite då och då
  • Mcmajjsan

Haha jag är likadan. Men jag tycker om det då jag alltid kommer vara barn i hennes ögon och i mina ögon så kommer hon alltid vara mamma. Nog är jag vuxen och kan bete mig men det är väl skönt att kunna vara tvärtom någon gång också.

Nu fick jag mammalängtan!

Svar på tråden Varför blir jag såhär hos mamma ?