fördrinkstilltugg - några ide´´er
ska ha middag här i helgen
menyn är
fördrink + tilltugg VAD?????????
grillspett, sallad, klyftpotatis
jordgubbar med vaniljgrädde
Vad kan vi ha som tilltugg till fördrinken?????
ska ha middag här i helgen
menyn är
fördrink + tilltugg VAD?????????
grillspett, sallad, klyftpotatis
jordgubbar med vaniljgrädde
Vad kan vi ha som tilltugg till fördrinken?????
Beror kanske på vilken typ av drink du tänkt servera?
lite mangovodka med sockerdricka och is.........
Chili Cheese bollar
Det här behöver du :
50 gram smör
2 dl vatten
2 dl vetemjöl
3 ägg
1 tsk salt
3 msk finhackad Green Jalapeno Hot
3 dl riven västerbottenost eller annan lagrad ost
GÖR SÅ HÄR :
Smält smöret i en kastrull, tillsätt vattnet och salt och låt det koka upp. Slå av plattan och dra bort kastrullen. blanda ner mjölet lite i sänder och rör kraftigt med en träslev tills smeten släpper kastrullens kanter. Riv osten fint och finhacka jalapena så det blir ca 3 matskedar. Nu när smeten har svalnat något rör du i äggen ett i sänder. Det är lite svårt att få det att blanda sig riktigt men det behöver inte bli en slät smet! häll i osten och jalapeno och blanda väl, nu är det lättare att få smeten smidig igen! Fyll en spritspåse med stort runt hål och spritsa ut ca 30 - 40 (beroende på storlek) små ?toppar?! Jag gjorde en enkronas storlek och lät dem bli ca 3 cm på höjden. Grädda mitt i ugnen ca 15 min 200 grader.
Kryddburkens recept.
låter gott
Fler förslag?
Att gröpa ur små cocktailtomater o spritsa i hummus e jätteenkelt o gott men vet inte om det passar så bra till drinken...
En variant på Moiras förslag är att gröpa ur cocktailtomater och lägga i en gegga gjort på getost och creme fraiche. Det blir jättegott men är ganska pilligt och tar tid.
Snabbt och lätt: Ta smördegsplattor. Kavla ut dem lite. Skär dem i remsor. Pensla med ägg och strö över någon smakrik ost. Baka i ugnen. Typ 225 grader i 5-10 minuter.
Rulla in hela vattenkastanjer i bacon(/rökt skinka om man vill ha det magrare), lägg i ugnsform o stek i het ugn tills baconet är stekt. Använder man rökt skinka blir det bättre om man penslar på lite olja innan. Går bra på grillen med.
Vill man ha lite smak el sting i anrättningen kan man krydda baconet med tex svartpeppar, chili, vitlök el vad man vill.