• Analoga

Vad göra med petunior som växt mkt på höjden?

Mina petunior, som jag har i mina blomlådor, har i den gångna värmeperioden växt så fort och blivit så höga. De ser så förvuxna och "skrangliga" ut om ni fattar vad jag menar Som de brukar se ut på sensommaren, bara det att vi är ju bara i början av försommaren ännu.

Kan man göra något för att få dem snygga igen? Klippa ner dem tex? Eller är det bara att låta dem vara?

• Svar på tråden Vad göra med petunior som växt mkt på höjden?
  • Intelligenti pauca
    Analoga skrev 2008-06-13 12:28:47 följande:
    Mina petunior, som jag har i mina blomlådor, har i den gångna värmeperioden växt så fort och blivit så höga. De ser så förvuxna och "skrangliga" ut om ni fattar vad jag menar Som de brukar se ut på sensommaren, bara det att vi är ju bara i början av försommaren ännu.Kan man göra något för att få dem snygga igen? Klippa ner dem tex? Eller är det bara att låta dem vara?
    En sak är att klippa bort alla vissna blommor.(Inte bara rycka bort själva blomman) utan även en bit av stjälken.Det skall göras ofta.Det biddrar till fina blommor.
    För den som är intelligent räcker det med få ord
  • Analoga
    Intelligenti pauca skrev 2008-06-13 12:44:25 följande:
    En sak är att klippa bort alla vissna blommor.(Inte bara rycka bort själva blomman) utan även en bit av stjälken.Det skall göras ofta.Det biddrar till fina blommor.
    Hmm. nu vet jag inte om jag riktigt förstår vad du menar..

Jag tar bort själva blomman när de vissnat så pass att de praktiskt taget lossnar själv och då följer den ju hel med ut.

Vad menar du med att man ska ta bort en bit av stjälken? Menar du den gröna stjälken där själva blomman suttit?
  • Intelligenti pauca
    Analoga skrev 2008-06-13 12:59:41 följande:
    Hmm. nu vet jag inte om jag riktigt förstår vad du menar..Jag tar bort själva blomman när de vissnat så pass att de praktiskt taget lossnar själv och då följer den ju hel med ut. Vad menar du med att man ska ta bort en bit av stjälken? Menar du den gröna stjälken där själva blomman suttit?
    Ja det räcker inte att ta bort " bara den vissna delen som lostnar lätt.Utan knipsa av en knapp cm under själva det gröna blomfästet.
    För den som är intelligent räcker det med få ord
  • Knytets mamma

Klipp ner.
    Om du bara tar bort blomman så att blomfärstet sitter kvar kommer plantan lägga energi på att bilda frökapsel. Knipsa av på stjälken efter blomfästet.

• Analoga

Å, tack för era tips Ska genast gå ut och klippa bort blomfästena! Hade verkligen ingen aning om detta, trodde bara man skulle ta bort de vissna blommorna. Är det därför de vuxit så mkt på höjden?

• isisisis

Klipp inte av dem efter blomfästet.

Klipp dem längre ner.

Då blir de tätare.

Trädgårdsmästare

• Knytets mamma

Var inte rädd för att klippa av blommande stänglar, de kan du ta in och sätta i en vas. Vad man inte alltid tänker på är att petunior faktsikt doftar.

Svar på tråden Vad göra med petunior som växt mkt på höjden?