Manlig sterilisering - vasektomi
Jag har sett att många har frågor på forumet om manlig sterilisering. Jag har just genomgått det och kan berätta om erfarenheten.
Man börjar resan med att besöka vårdcentralen. Där får man prata lite allmänt och sedan få remiss till en urologavdelning. Jag valde Sophiahemmet i Stockholm.
Efter en tid får man tid för en första konsultation där man får veta detaljerna runt ingreppet. De poängterar att man hela tiden har rätt att avbryta, ända fram till dagen för ingreppet. Därefter får man en tid. Jag fick tid fyra månader senare, för att de inte gör så många operationer och att kön var så lång.
En vecka innan tiden ska man fixa porrpung, dvs raka den, men inte med rakhyvel utan med hårborttagningsmedel typ Veet.
Sedan kommer vi till ingreppet. Man får ligga på en operationssäng, med en operationsduk i grenen. Det enda som gjorde lite ont var när de lägger bedövningen. Sticker, trycker och bränner. Sedan skär de upp en liten skåra, tar ut sädesledaren, klipper av en dryg cm, snör av ändarna och bränner dem. Inget av detta känns det minsta. Det enda obehaget känns i magen runt urinblåsan när de drar i sädesledarna. Därefter lägger de något stygn eller två och så är den sidan klar. Likadan procedur på andra sidan.
Första dagarna efter ingreppet blir pungen svullen och kan bli rejält blåsvart. På mig ömmade det runt urinblåsan som om man fått en spark på en full blåsa ungefär. Detta lättar dag efter dag och efter en vecka känns det knappt något och det mesta är tillbaks till normalläge.
För att veta att det gått bra ska man lämna sperma från tre tillfällen. Första och andra provet fryser man in och det tredje ska vara färskt. Man lämnar in alla vid ett tillfälle. Innan första provet ska man ha fått utlösning minst 10 ggr. Det är lite nervöst första gången efter operationen för jag hade läst att vissa kan få blod i utlösningen. Det hände dock inte mig, c:a 4 dagar efter ingreppet.
Efter inlämnat prov får man svar efter tidigast två veckor. Sedan är det troligen 100%-igt säkert.
Jag betalade bara för vanligt läkarbesök, mellan 180-260kr vid fyra tillfällen.
Så här efteråt kan jag säga att det var det bästa jag har gjort. Jag har tillräckligt med barn och nu behöver inte min fru ta p-piller som hon är känslig för och vi behöver inte tänka på andra preventivmedel heller.
Hoppas det här hjälper någon som är osäker eller intresserad om hur det går till.
/Peter