jag har aldrig gjort det själv, men min pappa har byggt en stuga av en hundra år gammal lada och jag har sett resultatet. han gjorde det nästan helt själv, och det kan tilläggas att han verkligen har tummen mitt i handen. men det blev bra, och gick väldigt lätt tydligen (som jättestort lego). dessutom är det ett ekonomiskt alternativ, att beställa ett nytt timmerhus är väl nästan obeskrivligt dyrt? pappa byggde på torpargrund.
en fråga om man ska timra är ju om man vill isolera ut- eller invändigt. de flesta väljer väl invändigt för att få "riktiga" väggar, och för att det ska synas ut, men det är väldigt trevligt med synliga stockar på insidan också.
det här beror ju kanske också på var huset ska stå, det kanske räcker med timmerväggarna där ni bor.
sen är ju också frågan hur många rum det ska vara. och om man ska ha takstolar eller takåsar. åsar är det traditionella och gör det lätt att ha en rejäl takhöjd, men om man ska ha många rum kan det kanske se lite skumt ut...
stugan som jag är uppvuxen i har ett stort rum och sovloft, med takåsar så det blir en rejäl takhöjd och den är fantastiskt vacker. målad med järnsulfat (?) så att den smälter in i omgivningen, jag tycker att det är snyggare än falurött.
om tre år är jag förhoppningsvis färdig byggingenjör, så om du väntar kan du kanske få ett bättre svar...