• strumpan77

måste fylla i en tjänstledighets-blankett?

Min chef har sagt att hon ska skicka en tjänstledighetsblankett till mig som jag måste fylla i nu när jag ska vara mammaledig. Har aldrig hört att man ska göra det. Gör ni det?

• Svar på tråden måste fylla i en tjänstledighets-blankett?
  • Cazi

behövde inte jag göra iaf. jobbar statligt. iofs har vi en blankett för all ledighet och där kryssar man i vad för slags ledighet det gäller. ni kanske också har så? och hon bara kallade själva blanketten det?

• Dezzie

Jag jobbar inom vården och där fick jag fylla i tjänsteledighetsledigt när jag var mammaledig. Likaså nu när jag plockar föräldradagar är det den lappen jag fyller i.

• Norrskenet

Det har jag alltid fått göra, är anställd av kommunen. Jag måste ju ansöka tjänstledigt för den tiden jag är föräldraledig.

• Agnes och Ville

Jag fick fylla i en blankett där man kryssar i vad för slags "ledighet" man ska ha. Kryssade där i föräldraledighet och fick även fylla i hur länge på ett ungefär jag skulle vara ledig. Det är säkert något sådant du ska fylla i. Det är ju så att löneavdelningen m.fl. ska veta vad som gäller.

• msmalin

jg fick fylla i en o jag jobba på en förskola.....när jag jobbade privat så behövde jag det itne men nu jobbar jag kommunalt är nog olika beroende på var man jobbar

• Billabong
    strumpan77 skrev 2008-06-13 21:26:20 följande:
    Min chef har sagt att hon ska skicka en tjänstledighetsblankett till mig som jag måste fylla i nu när jag ska vara mammaledig. Har aldrig hört att man ska göra det. Gör ni det?
    Javisst! När man ska vara tjänstledig så måste man ju fylla i en tjänstledighetsansökan. Hur ska annars arbetsgivaren/löneförrättaren veta när och hur mkt du ska vara ledig?
  • Cazi
    Billabong skrev 2008-06-14 01:44:02 följande:
    Javisst! När man ska vara tjänstledig så måste man ju fylla i en tjänstledighetsansökan. Hur ska annars arbetsgivaren/löneförrättaren veta när och hur mkt du ska vara ledig?
    Kanske genom att man fyller i en föräldraledighetsblankett och att man pratar med varandra??
  • Billabong
    Cazi skrev 2008-06-14 08:49:18 följande:
    Kanske genom att man fyller i en föräldraledighetsblankett och att man pratar med varandra??
    Ja ok. Finns det en "föräldraledighetsblankett" som motsvarar tjänstledighetsblanketten är det en sak. Men att en löneförrättare (och chef) skulle nöja sig med en muntlig uppgift har jag aldrig hört talas om... Det skulle vara som att ge ersättning för inköp utan kvitton.
  • Cazi
    Billabong skrev 2008-06-14 14:02:53 följande:
    Ja ok. Finns det en "föräldraledighetsblankett" som motsvarar tjänstledighetsblanketten är det en sak. Men att en löneförrättare (och chef) skulle nöja sig med en muntlig uppgift har jag aldrig hört talas om... Det skulle vara som att ge ersättning för inköp utan kvitton.
    givetvis inte. därför jag skrev och (inte eller). däremot är det ju bra om man kan prata med sin chef om man inte riktigt vet när man vill komma tillbaka och man nu ändrar sig efter att man fyllt i en blankett och sen vill komma tillbaka tidigare. det är vanligt att arbetsgivaren har en generell blankett för all ledighet och där väljer man vad för ledighet det gäller. jag frågade på lönekontoret om jag var tvungen att fylla i både föräldraledigt och tjänsteledigt och dom sa givetvis inte, det förstår vi ju!
  • Billabong
    Cazi skrev 2008-06-14 14:19:56 följande:
    givetvis inte. därför jag skrev och (inte eller). däremot är det ju bra om man kan prata med sin chef om man inte riktigt vet när man vill komma tillbaka och man nu ändrar sig efter att man fyllt i en blankett och sen vill komma tillbaka tidigare. det är vanligt att arbetsgivaren har en generell blankett för all ledighet och där väljer man vad för ledighet det gäller. jag frågade på lönekontoret om jag var tvungen att fylla i både föräldraledigt och tjänsteledigt och dom sa givetvis inte, det förstår vi ju!
    Ja, för föräldraledighet är en form av tjänstledighet.
    Har faktiskt aldrig hört att man skulle ha en särskild blankett enbart för föräldraledighetsanmälan, men det finns kanske sådana arbetsgivare också?

Att ha kontinuerlig kontakt med sin arbetsgivare medan man är f-ledig är också bra ur många aspekter.
  • Cazi
    Billabong skrev 2008-06-14 16:29:17 följande:
    Ja, för föräldraledighet är en form av tjänstledighet. Har faktiskt aldrig hört att man skulle ha en särskild blankett enbart för föräldraledighetsanmälan, men det finns kanske sådana arbetsgivare också?Att ha kontinuerlig kontakt med sin arbetsgivare medan man är f-ledig är också bra ur många aspekter.
    lika mycket som det finns en särskild blankett för tjänstledighet borde det finnas en för föräldraledighet!? men som sagt, många har endast en blankett där man fyller i vilken sorts ledighet man vill ha. tycker det blir kaka på kaka om man gör som du skrev i inlägg 6. men men, olika arbetsgivare tycker ju olika. så det bästa är väl att prata med sin chef och höra hur den vill ha det.
  • Billabong
    Cazi skrev 2008-06-14 20:06:29 följande:
    lika mycket som det finns en särskild blankett för tjänstledighet borde det finnas en för föräldraledighet!? men som sagt, många har endast en blankett där man fyller i vilken sorts ledighet man vill ha. tycker det blir kaka på kaka om man gör som du skrev i inlägg 6. men men, olika arbetsgivare tycker ju olika. så det bästa är väl att prata med sin chef och höra hur den vill ha det.
    Kaka på kaka? Hur då?
    Föräldraledighet ÄR ju (en form av) tjänstledighet! På samma sätt som man kan vara tjänstledig för studier eller starta eget företag. Skulle de ha olika blanketter för alla dessa olika sorters tjänstledighet? Och för alla andra former av ledighet (som inte är reglerade genom arbetsrättsliga lagar)...
  • Anne69

Föräldraledighet = tjänstledighet. Det är bara bra att fylla i på en blankett - då vet både man själv och arbetsgivaren hur länge man ska vara borta och man kan aldrig anklagas för att arbetsvägra!

Du har dessutom alltid laglig rätt att ändra din ledighet, då brukar man fylla i blanketten (eller en annan) igen

• Cazi
    Billabong skrev 2008-06-14 20:28:27 följande:
    Kaka på kaka? Hur då? Föräldraledighet ÄR ju (en form av) tjänstledighet! På samma sätt som man kan vara tjänstledig för studier eller starta eget företag. Skulle de ha olika blanketter för alla dessa olika sorters tjänstledighet? Och för alla andra former av ledighet (som inte är reglerade genom arbetsrättsliga lagar)...
    tycker absolut att det blir kaka på kaka att både ansöka föräldraledighet och tjänstledighet med tanke på att föräldraledighet är en form av tjänstledighet! söker du föräldraledighet så förstår ju förhoppningsvis din chef och lönekontor att du ska vara tjänstledig. iaf gjorde min arbetsgivare det! med tanke på att du skrev tjänstledighetsblankett så tycker jag att det borde finnas en föräldraledighetsblankett. jag visste inte ens att det fanns en speciell tjänstledighetsblankett. på mitt jobb nu och där jag jobbat förut har blanketten hetat "ledighetsansökan" och där kan man som sagt välja vilken sorts ledighet man vill ha ex. föräldraledighet, tjänstledighet, semester osv...
  • Billabong
    Cazi skrev 2008-06-14 20:53:03 följande:
    tycker absolut att det blir kaka på kaka att både ansöka föräldraledighet och tjänstledighet med tanke på att föräldraledighet är en form av tjänstledighet! söker du föräldraledighet så förstår ju förhoppningsvis din chef och lönekontor att du ska vara tjänstledig. iaf gjorde min arbetsgivare det! med tanke på att du skrev tjänstledighetsblankett så tycker jag att det borde finnas en föräldraledighetsblankett. jag visste inte ens att det fanns en speciell tjänstledighetsblankett. på mitt jobb nu och där jag jobbat förut har blanketten hetat "ledighetsansökan" och där kan man som sagt välja vilken sorts ledighet man vill ha ex. föräldraledighet, tjänstledighet, semester osv...
    Du måste ha missuppfattat något.
    Det är EN blankett man fyller i. Om den sedan heter/kallas "Ledighetsansökan" eller "Tjänstledighetsansökan" är strunt samma...
    Självklart ska man inte behöva fylla i två blanketter för samma ledighet.
  • Cazi
    Billabong skrev 2008-06-14 21:11:13 följande:
    Du måste ha missuppfattat något.Det är EN blankett man fyller i. Om den sedan heter/kallas "Ledighetsansökan" eller "Tjänstledighetsansökan" är strunt samma...Självklart ska man inte behöva fylla i två blanketter för samma ledighet.
    har inte missuppfattat något. tycker inte det är strunt samma, för jag fyller inte i min semester på en tjänstledighetsansökan! det är stor skillnad på vilken ledighet man har (men visst är man tjänstledig när man är föräldraledig, ändå kryssar jag inte i tjänstledig utan föräldraledig på ledighetsansökan. tycker att TS ska prata med sin chef, denne vill säkert ha det på deras sätt. tror inte vi kommer längre med den här diskussionen. du gör som din arbetsgivare vill och jag göra som min vill så blir det nog bra ska du se
  • Billabong
    Cazi skrev 2008-06-14 21:18:58 följande:
    har inte missuppfattat något. tycker inte det är strunt samma, för jag fyller inte i min semester på en tjänstledighetsansökan! det är stor skillnad på vilken ledighet man har (men visst är man tjänstledig när man är föräldraledig, ändå kryssar jag inte i tjänstledig utan föräldraledig på ledighetsansökan. tycker att TS ska prata med sin chef, denne vill säkert ha det på deras sätt. tror inte vi kommer längre med den här diskussionen. du gör som din arbetsgivare vill och jag göra som min vill så blir det nog bra ska du se
    Nej, det gör du inte eftersom semester är inte tjänstledighet...

Blanketter heter olika och har olika design. Jaja, vi kommer inte längre känner jag också...
  • Cazi
    Billabong skrev 2008-06-14 21:21:43 följande:
    Nej, det gör du inte eftersom semester är inte tjänstledighet...Blanketter heter olika och har olika design. Jaja, vi kommer inte längre känner jag också...
    nej givetvis inte, men det står fortfarande på samma blankett! Ledighetsblanketten! samma sak vid föräldraledighet fyller man inte i tjänstledigt vid föräldraledigt (även att det är det!) tror inte att du fattar vad jag menar. men som sagt....
Svar på tråden måste fylla i en tjänstledighets-blankett?