• Googels

Hjälp! Vad göra med all paprika?!

Jag har en massa paprika sittandes i kylen som måste användas upp - men till vad?!

5 gröna, en gul och en röd...

Har nån något bra tips på vad man kan göra?

• Svar på tråden Hjälp! Vad göra med all paprika?!
  • norgesessan

du kan ha nån risgryta(tjock) i paprikorna..man skär av loget, tar bort grejs, och har i fyllningen, och sätter locket på sneden...Tror man skall grilla dom lite med..kommer inte ihåg..

Emil 03 och Jonathan 05
  • Tecken
    Lina86 skrev 2008-06-14 08:39:38 följande:
    Cowboy soppa i mängder!
    Vad är det för någonting? *nyfiken*
  • Lina86

Gör vanlig köttfärsås.
    Häll det i en kastrull, en hög.
    Ha i 1 liter vatten + buljongtärning
    Tärna potatis och paprika.

Låt koka tills potatisen är mjuk.
    Låt den stå o vila lite.

Krydda som du vill.

Servera med kesella.

Hur gott som  helst.
    Blir mkt mat oxå.

Perfekt att göra om man får köttfärsås över någon dag..

• dio

Fyllda paprikor!

Skär av toppen på paprikorna, ta bort kärnhuset. Stek köttfärs, blanda med creme fresh, krydda med en god krydda. Fyll paprikorna, sätt ost på toppen. Sätt tillbaka den bortskurna toppen på paprikorna och in i ugnen, 225 grader tills paprikorna är mjuka. Servera med ris.

• ludenben

håller med dio!!! fyllda paprikor. Man kan fylla de med ris/köttfärsröra, med fetaost och annat gått i eller vegetraiska med qourn/bönor. Jättegott

• Dimitra
    Couscous röd och grön
    (Fast du kan ju köra med enbart gröna eftersom du har så många )
    Portioner: 4

Ingredienser

2 röda paprikor
    2 gröna paprikor
    1½ dl vatten
    ½ tsk salt
    1½ dl couscous
    1 liten lök
    100 g champinjoner
    1 msk olja
    ½ tsk salt
    1 krm peppar
    1 pressad vitlöksklyfta
    1 msk basilika
    2½ dl hackad basilika
    3 dl riven ost
    sallad
    bröd

Skölj paprikorna. Skär av locket på varje och kärna ur. Förväll paprikorna i kokande vatten ca 5 minuter. Ställ dem i en ugnssäker form.

Koka upp vatten med salt. Rör ner couscous, lägg på lock och ställ åt sidan.

Skala och hacka löken. Ansa champinjoner och skär i bitar. Fräs lök och svamp i olja. Finhacka paprikalocken och låt fräsa med. Krydda med salt, peppar, pressad vitlök och hackad basilika.

Rör ner fräset i couscousen tillsammans med osten. Fyll röran i paprikorna. Strö över extra riven ost. Gratinera i 225°C, 8-10 minuter.

Servera med en blandad sallad med vinägrett och bröd.
    Skriv en artikel till Wikin ~~> www.familjeliv.se/Wiki/
  • Googels

Tack för alla tips! Fyllda paprikor hade jag glömt bort att man kan göra

Och nu har jag lite andra förslag att testa oxå

• Memmin

De abslut godaste paprikorna, år detta recept från min bosniska svärmor. Mannens favvo och även en av mina numera.

Du behöver:
    Ris
    Lök, 2 st
    ca 400 g köttfärs
    ketchup
    olja
    Vegetta, salt, svartpeppar, paprikapulver
    Paprikor
    Mjöl
    Soya
    Vitlök

Stek 1 finhackad lök i mycket olja, salta. Häll över i en bunke. Srtek färsen, salta. Lägg över i bunken och blanda i kokt ris (för ca 4 personer). Blanda i lite ketchup.

Ta bort stjäken på parikorna och "gräv" ur fröerna, paprikorna skall frtfatande vara hela, men med ett hål där stjälen satt.
    Fyll paprikorna med röran och lägg dem i en ugnsfast form, gärna med hyfsat hög kant.Sätt på ugnen på ca 250 grader.

Sås:
    Stek 1 st finhacad lök i mycket olja. Ta 2 dryga msk mjöl ch rör i samt MYCKET ketchup, kanske 2 dl.
    Koka under tiden upp en liten kastrull med vatten (är det ca 1,5 liter tror jag)
    Späd med det varma vattnet och rör under tiden. Detta kommer att fylla hela stekpannan till bredden, och såsen är inte såsig, utan vattnig. Krydda och riv ner två vitlöksklyftor, färga med lite soya. Såsen skall smaka ganska mycket tomat.
    Häll såsen över paprikorna, de skall bada i sås. Grädda i 1 till 1,5 timme, vänd paprikorna nån gång, och täck över med folie om de börjar bli svarta.

När det är lart är såsen mycket tjockare och man an skala bort paprikaskalet när man äter.
    Detta kan serveras med ris eller potatis och bröd, men måste serveras med Creme Fraiche. Vi brukar bara ha Creme Fraiche ch vitt bröd & doppa i.
    Bra ockå att ha köttfärs,ris röran lar i frysen, så behöver man bara tina & göra såsen.

• isisisis

Du kan också förvälla dem i ett par minuter och sedan frysa in dem.
    Hackade.

Svar på tråden Hjälp! Vad göra med all paprika?!