• äppelskruttet

hur undviker man mjölkstockning?

Jag tycker allt jag läst om amning och mjölkstockning är så motsägelsefullt. Det står att så länge barnet suger så produceras det mer mjölk och så är det säkert, sen läste jag att vanligaste orsaken till mjölkstockning är att mjölkgångarna inte är tömda, men hur vet man om dom är tömda?? Kan dom någonsin bli tömda om brösten hela tiden producerar mjölk? Om mitt barn blir mätt efter första bröstet vad gör jag då med det andra? Kan jag låta mjölken "ligga" kvar i det andra tills nästa gång han vill äta eller blir det stockning då? Hjälp!

• Svar på tråden hur undviker man mjölkstockning?
  • Miss Love

En lugn och rofylld omgivning är viktig vid amningsstunderna. Be om hjälp för att uppnå detta.

Undvik åtsittande BH eller BH med bygel och sov inte med BH. Använd i stället en handduk och byt ofta om det läcker under natten.

Istället för att hålla undan bröstet med ett finger, vilket kan leda till att man täpper till utgångarna, eller drar vårtan snett så att barnet suger snett, kan man bara flytta ner barnet en liten aning så att det böjer huvudet bakåt och på så sätt får fritt för näsan.

Var noga med att vara varm om brösten.

Om bröstet är mycket spänt inför amning kan det vara svårt för barnet att få grepp om vårtgården. Man kan då behöva handmjölka ut lite så att vårtgården blir mindre spänd.

• Fru annmi

Amma lite på var sida & massera om du känner nå'n "knuta"typ,rekommenderar jag som har vuxna barn nu

• Fru annmi

Miss Love skrev 2008-06-14 12:45:48 följande:

En lugn och rofylld omgivning är viktig vid amningsstunderna. Be om hjälp för att uppnå detta.Undvik åtsittande BH eller BH med bygel och sov inte med BH. Använd i stället en handduk och byt ofta om det läcker under natten.Istället för att hålla undan bröstet med ett finger, vilket kan leda till att man täpper till utgångarna, eller drar vårtan snett så att barnet suger snett, kan man bara flytta ner barnet en liten aning så att det böjer huvudet bakåt och på så sätt får fritt för näsan.Var noga med att vara varm om brösten.Om bröstet är mycket spänt inför amning kan det vara svårt för barnet att få grepp om vårtgården. Man kan då behöva handmjölka ut lite så att vårtgården blir mindre spänd.
    Ja,Bra skrivit!
  • Miss Love

Fru annmi skrev 2008-06-14 12:46:45 följande:

Miss Love skrev 2008-06-14 12:45:48 följande:
    Ja,Bra skrivit!
    Tack.
  • Casper04

Det är en tolkningsfråga. Om bröstet blir kallt ska man få det oxå. Jag fick min son i juli och i augusti åkte vi till sommarland. Mamma satt barnvakt. Jag kunde inte amma knappt alls av olika orsaker. Mitt bröst vart aldrig helt tömt och jag fick inte mjölkstockning trots kalla bad och aldrig tömde bröst. Min syster fick det flera gånger trots att hon klädde sig varmt och gjorde allt enligt bokens alla reglar för att hon inte skulle få det. Tror att det är lite mer så att vissa har "läggning" för det liksom att vissa får urinvägsinflammation hela tiden och vissa aldrig. Men man ska hålla bröstet varmt är vad jag har hört allra mest. Tror inte att det är någon större fara om du väntar tills nästa gång han blir hungrig med andra bröstet. Huvudsaken är ju att dom blir tömda en gång om dagen och blir det överfullt och börjar läcka ja då rinner ju mjölken hela tiden och ingen risk ska finnas för mjölkstockning.

• Carisma95
    Fru annmi skrev 2008-06-14 12:46:03 följande:
    Amma lite på var sida & massera om du känner nå'n "knuta"typ,rekommenderar jag som har vuxna barn nu
    Men om man inte ammar "färdigt" på första bröstet, så får ju bebisen inte i sig den "sista" feta mjölken..?
    A stumble may prevent a fall....
  • äppelskruttet

så jag antar att ett bröst aldrig kan bli helt tömt?? eller?

• Smulanflen

Jag fick min 2:a son i April, jag klädde mig varmt. Hade både bröstvärmare, fleecetröjor, vanlig t-shirt när vi var ute & jag fick ändå mjöljstockning. 1 gång med hög feber.
    Så där hjälpte det inte att klä på sig ordentligt

• Casper04

Jag tror inte att man kan tömma bröstet helt eftersom det hela tiden blir ny mjölk. =)

Svar på tråden hur undviker man mjölkstockning?