Baklofen Pump.
Finns det någon här vars barn har fått en sådan pump inopererad? Hur har det funkat, komplikationer mm..? Sonen har just varit på testdos för baklofen pump.
Blev det någon förändring till det bättre efteråt???
Finns det någon här vars barn har fått en sådan pump inopererad? Hur har det funkat, komplikationer mm..? Sonen har just varit på testdos för baklofen pump.
Blev det någon förändring till det bättre efteråt???
HEjsan
Min son har en baklofenpump sen 2.5 år tillbaka och jag har bara gott att säga o den. Den har faktiskt gjort så han har överlevt så jag är väl lite partisk *ler* HAn fick en infektion i operationssåret på ryggen men med antibiotika gick den bort och efter det så har det varit helt problemfritt. Vet dock dom som haft problem och en grabb var dom tom tvugna att ta ut pumpen på i ett halvår men det hör som sagt inte till vanligheterna. Vill du veta något så bara fråga! Vilket landsting hör du till?
Vi har inte pump utan bara baklofen i tablettform. Men alla som jag pratat med med pump sager att det ar kanon det enda som jag har hört vart negativt är att det är svårt att dosa ur om det visar sig att det blir biverkningar av medicinen då baklofen är en "depå" medicin. Tycker absolut att ni ska testa med pump.
Om du vill ha fler svar så fråga på cp tråden tror vi är många där som har baklofen i ngn form till våra små.. www.familjeliv.se/Forum-3-60/m33191279.html
Halv tablett morgon och lunch en hel till sängdags sen har vi en ep medicin också för att minska spasticiteten iktorivil som han får till kvällen (han har ingen ep)
För oss har det inte vart aktuellt med pump har för mig att barnen måste väga ett visst antal kilo innan men i framtiden kan det ju kanske vara ett alternativ för vi ser inte mycket resultat av baklofenet alls mer än när vi höjer dosen då får vi en tillfällig förbättring. Har hört en siffra på att barnet ska väga ungefär 15 kilo innan pump blir aktuellt ngn som vet? Vår skrutt har ju lite problem att gå upp i vikt och inte blev det bättre av botoxbehandling och et lårbensbrott då han tappade 2 kilo
Carolina är super :) Sen får ni ligga på Q82S när operationen görs och där är dom också helt underbara. Vi har 25 mil till stockholm så vi fick ligga inne dom första veckorna och sen blev det till att åka ner ca 2 gånger i månaden första halvåret. Nu är vi nere var tredje månad och fyller på och gör ev. justeringar.
Viggo var med om en drunkningsolycka när han var 2.5 år och fick så grav spacticitet att den höll på att ta livet av honom. Nu kan man hålla i honom utan att behöva ta i så man blir svettig, han sitter i rullstol, "pratar" en väldans massa och är världens gladaste unge :)