• MammaJensen83

Resa till Spanien (Alicante) med en 3 åring, någon med erfarenhet?

Nu är resan betälld och det känns underbart skönt!

Har hittat superbilliga flygstolar på ryanair och vi ska hyra en väns släktingars hus för minimala pengar. Så bättre kan det inte bli. =) Vi planerar att beställa en hyrbil som vi hämtar på flygplatsen och har under hela resan och lämnar tillbaka när vi ska åka hem.

Är det någon som har bra tips lr som kanske har varit där?

Det är första gången sonen reser utomlands och det känns lite små nervöst. Ska även resa med min pojkvän och två av mina nära vänner. Så det känns som jag har människor runt omkring som kan ge mig stöd och "hjälpa" till.

Tacksam för alla kommentarer!

Trevlig sommar!

• Svar på tråden Resa till Spanien (Alicante) med en 3 åring, någon med erfarenhet?
  • cactusoblossom

Hej! Nu glömde jag kolla när denna tråd var inlagd...men vi ska också till Alicante i Juli..med våran 14 månaders...åker oxå med ryan air...Vi tänkte oxå hyra bil och vet du..man kan beställa det redan nu..hemifrån Sverige..det ska tydligen vara billigare än att hyra på flygplatsen....man kan tom boka m bilbarnstol i:) Vi funderar ev på att strunta hyra bil och bara ta taxi från flygplatsen till Torrevieja..där vi ska bo..det kan man oxå boka från Sverige..så står dom och väntar när ni kommer av flyget..med bilbarnstol i och allt:)
    Men visst e det nervöst att resa med barn första gången..jag e mest orolig över utbud av barnmat och välling...vi ska försöka ta med så mkt som möjligt..men...
    Trevlig resa!

• MammaJensen83
    Svar på #1
    Hejsan!

Va kul för er! Vi åker i aug, så då får du gärna tipsa oss om hur vi ska göra. ;) Jag tar med mig min bilbarnstol hemifrån, jag är så himla orolig för att det inte ska var en bra standard. Men jag har oxå sett att man kan hyra och boka ifrån sverige, vilket vi tänker göra. Vi ska hyra en minibuss då vi är 4 vuxna och ett barn, känns som det behövs om vi ska ha bra med utrymme. =)

Ja det är otroligt nervöst, kan tänka mig ännu värre för er eftersom erat barn fortfarande har välling. Men om ni kör semper så borde det finns där oxå kan man tycka.

Du måste verkligen berätta hur det gick för er på eran resa!

Trevlig sommar!
  • xenaa

oj fler som ska till spanien alicante. vi ska till torrevieja. ska bli kul. vi åker med i juli som catusblossom skrev!

Jag är nervös för hur sonen kommer ta resan på flyget hehe. men de går säkert bra.

♥LEO♥
  • xenaa

ang välling os ånt. nestle har sin välling nere i spanien. sen får man ta med sig lite på flyget om det är så att det behövs

♥LEO♥
  • MammaJensen83
    Svar på #3
    Ja det är lite oroväckande med hur flygresan ska gå. Hur gamal är din son?
  • xenaa
    Gabrielsmamma skrev 2008-06-17 14:31:55 följande:
    Svar på #3Ja det är lite oroväckande med hur flygresan ska gå. Hur gamal är din son?
    Han blir 1 år på söndag så han kommer vara 13 mån när vi reser
    ♥LEO♥
  • Sabre135

Jag åkte till Torrevieja i april med sonen då 10 månader (via Alicante). Flygresan var inget problem alls, han sov halva vägen och sedan satt jag och lekte med honom. Ned hade jag en hel stolsrad för mig själv .

Vet inte hur Ryan Airs plan ser ut men Sterling har sin toalett med skötbord längst fram. Så försök att hamna långt fram i planet så slipper ni gå så långt.

Vällingpulver är jag osäker på om det fanns, hade med mig tillräckligt så jag kollade inte efter det. Men drickfärdig välling vet jag att jag såg. Däremot var utbudet av barnmat ganska begränsat. Även om man köpte burkar för 1-åringar var det ofta ganska finpuréat. Men det finns barnmat, bara inte i närheten samma utbud som här.

• Sabre135

Jo, glömde ju skriva att barnmat är undantaget reglerna om vätska på planet. Så säger säkerhetspersonalen att ni inte får ta det med er så be att få prata med en kollega/chef istället. För man ska få ta med sig barnmat och välling (körde färdig på tetra) eftersom det inte finns att köpa på flygplatsen eller planet.

Ett annat tips är att lära de mindre barnen att äta kall man och dricka kall välling om de inte redan gör det. Det är ju inte alltid man ha möjlighet att värma när man är på semester.

• xenaa

Vi ska med ner till torrevieja som tur är ska vi ner till min pappa som har egen lägenhet så sådan att värma mat o så vidare är inga problem för mig iaf.
    Men välling finns inte i spanien har jag hört.

men skönt att de finns skötbord ombord på sterling. Satt och surfade lite på malmö flygplats hemsida ang vad man får ta med sig och där står det klart o tydligt att man får ha me sin barnmat välling varm vatten i termos ersättning mm. men de kan hända att de måste kolla allt alltså "prova" det typ

♥LEO♥
  • Emster

Vi åker till min mamma som bor strax utanför Torrevieja varje år, så jag har lite tips...

Välling kan vara svårt att få tag i, och om det finns är det Nestlé som gäller så vi brukar ta med några förpackningar pulver + tetror till flyget. Barnmat på burk finns det i de flesta affärer, men inte vegetarisk.

Eftersom det bor mycket engelsmän, svenskar och danskar i området kring Alicante/Torrevieja finns det svensk mat i många affärer, så det går att hitta både knäckebröd, kaviar och allt möjligt om man vill. Blöjor är ganska dyrt har jag för mig, iaf märkasblöjorna, och de inhemska vi testade var inte så bra. Men det är ju drygt att släpa på också. Våtservetter, toapapper m.m. är ofta parfymerat så kolla noga vad ni köper.

Hyr en bil med bilbarnstol och AC, det går att få den levererad till flygplatsen. En vecka kostade oss 160E, klass B. Tanka ordentligt på en gång, det blir ganska ofta bensinbrist iaf i mindre orter. Köp solskydd till fönstren och lägg en handduk eller nåt över bilbarnstolen, det blir HETT i bilen!

Ska försöka komma på mer...

• xenaa

tack för tipsen. men typ hyra bil bhöver vi inte hehe eftersom min pappa hämtar oss.
    vi brukar åka ner till torre just för att semstera hos pappa men det är första gången med sonen. så det blir en helt ny upplevelse. och som tur är , är jag spansktalande så man klarar sig om man skulle kolla upp sådant med parfymerat mm.

♥LEO♥
  • MammaJensen83
    Emster skrev 2008-06-17 14:49:01 följande:
    Vi åker till min mamma som bor strax utanför Torrevieja varje år, så jag har lite tips...Välling kan vara svårt att få tag i, och om det finns är det Nestlé som gäller så vi brukar ta med några förpackningar pulver + tetror till flyget. Barnmat på burk finns det i de flesta affärer, men inte vegetarisk. Eftersom det bor mycket engelsmän, svenskar och danskar i området kring Alicante/Torrevieja finns det svensk mat i många affärer, så det går att hitta både knäckebröd, kaviar och allt möjligt om man vill. Blöjor är ganska dyrt har jag för mig, iaf märkasblöjorna, och de inhemska vi testade var inte så bra. Men det är ju drygt att släpa på också. Våtservetter, toapapper m.m. är ofta parfymerat så kolla noga vad ni köper.Hyr en bil med bilbarnstol och AC, det går att få den levererad till flygplatsen. En vecka kostade oss 160E, klass B. Tanka ordentligt på en gång, det blir ganska ofta bensinbrist iaf i mindre orter. Köp solskydd till fönstren och lägg en handduk eller nåt över bilbarnstolen, det blir HETT i bilen! Ska försöka komma på mer...
    Vilka bra och härliga tips! Sonen har precis blivit blöjfri på dagen så det behövs nog bara till natten och maten äter han ju vanligt.

Vi ska hyra ett hus som har allt på plats, så vi ska försöka att ta med så lite som möjligt för att sedan kunna tvätt på plats. Sen blir det nog en del matlagning hemma. Tänkte ta med en kraftigare paraply vagn, tror du att det funkar?
  • miagrahpe

Välling som svensk välling finns inte i Spanien.

Bilbarnstolar från 1-års ålder är framåtvända.

Blöjor är dyrare, o paketen stora, men tex Lidl har ju blöjor som inte är så dyra o inte direkt sämre i normalstora paket.

Finns oparfymerade våtservetter.

På flyget har jag aldrig haft problem med vätskor för resan o även lite extra för ev försening (har flugit med sonen ca 20 ggr innan han var 2,5 år).

Kan vara praktiskt med lite reservmat (även om han äter vanlig mat kan det vara svårt om ni är ute o han vill äta på sina vanliga tider)

• Pyff

Jag kan tipsa om en bra uthyrningsfirma vad gäller bil, vi hyrde av dem när vi var i Torrevieja i april och allt funkade himla bra - och framför allt så är de typ hälften så billiga som tex Hertz. Du bokar på www.eurocasacar.eu

Pyff på er!
  • Pyff

HUr gammal är ditt barn TS? De hade väldigt bra bilbarnstolar på eurocasacar tyckte jag, men de har bara bilstolar, inte bältesstolar om det är det du behöver.

Pyff på er!
  • Pyff
    Pyff skrev 2008-06-22 16:51:39 följande:
    HUr gammal är ditt barn TS? De hade väldigt bra bilbarnstolar på eurocasacar tyckte jag, men de har bara bilstolar, inte bältesstolar om det är det du behöver.
    Ha ha ha, nu såg jag ju att det stod i rubriken att din son var tre år Alexander var 3,5 när vi var där och satt jättebra i bilstolen, och den var jätte-fräsch!
    Pyff på er!
  • MammaJensen83

Tack för tipset! Ska kolla på engång då vi oxå ska hyra bil!

Han kommer att vara 3,5 år när vi åker. Men jag vill fortfarande att han sitter bakåtvänd. Är lite nojjig när det handlar om hans säkerhet i bilen, hur man nu kan vara det. =)

Pyff skrev 2008-06-22 16:51:39 följande:
Svar på tråden Resa till Spanien (Alicante) med en 3 åring, någon med erfarenhet?