• Anonym (Elina)

Pendla Mellerud - Göteborg, orkar man det?

Finns det kanske någon här som gör det, pendlar från Mellerud till Göteborg!?
    Jag funderar på att flytta uppåt Dalsland, för att få högre livskavalitet helt enkelt. Där kan jag köpa hus i toppskick för kanske 700 000, ett liknande skulle kosta MINST 2,7 mille här...
    Jag ska i så fall ha kvar mitt arbete i Göteborg, men behöver bara resa hit 2 eller max 3 dagar/vecka, kan jobba resten hemifrån.
    Ni som pendlar, hur tycker ni det funkar? Är man beroende av bil eller funkar det att pendla med buss/tåg?

• Svar på tråden Pendla Mellerud - Göteborg, orkar man det?
  • gustafssons

Ja vet en som pendlar mellan grebbest å stenungsund.. vet inte milskillanden.. men det är ju en bit.. å han har gjort det i Många år..

• Danny82

Hej. jag tror att du orkar de handlar ju bara om 2-3 dagar, det går väll direkt tåg/ buss där ifrån

• Anonym (Elina)

Ingen aning om det går direkttåg eller buss, men det vore smidigt... dels är det träliga vägar att köra i vinterväglag, dels tycker jag om att åka kommunalt och kunna använda tiden till att vila eller läsa odyl.

• Mia118

Fast det e ju 30 mil varje dag du jobbar...Vad kostar det att pendla? Är det värt kostnaden och tiden??

• Anonym (Elina)

Tja.. det är nog def. värt kostnaden att pendla. Är ensamstående med 4 barn och sitter med lån på 1,5 mille...
    Ska i så fall köpa hus i Dalsland tillsammans med min (än så länge!) särbo. Så jag kommer sälja dyrt och köpa billigt - dessutom kommer vi att vara två om kostnaderna i stället för som nu, när jag är ensam...
    Och tiden det tar att pendla...ja, som sagt vill jag helst kunna åka kollektivt för att kunna utnyttja tiden som jag själv önskar...

• Mia118
    Anonym (Elina) skrev 2008-06-15 00:57:33 följande:
    Tja.. det är nog def. värt kostnaden att pendla. Är ensamstående med 4 barn och sitter med lån på 1,5 mille...Ska i så fall köpa hus i Dalsland tillsammans med min (än så länge!) särbo. Så jag kommer sälja dyrt och köpa billigt - dessutom kommer vi att vara två om kostnaderna i stället för som nu, när jag är ensam...Och tiden det tar att pendla...ja, som sagt vill jag helst kunna åka kollektivt för att kunna utnyttja tiden som jag själv önskar...
    Hur gamla är barnen? Det är för mig en viktig fråga (letar hus också) eftersom en flytt långt bort påverkar dem ganska mycket.
  • Anonym (Elina)

En är vuxen och flyttar hemifrån nu efter sommaren. En börjar gymnasiet i höst och blir kvar hos pappa. 14-åringen vill flytta med till Dalsland. Och så har jag en liten, 3 år.

• gustafssons

går inte tåget förbi där uppe?

• InaScot

Pendlingstiden med tåg GBG-Mellerud är 1.20 tim. Vilket inte är så farligt med tanke på att man kan ha minst lite lång pendlingstid inom GBG. Speciellt om man inte behöver pendla varje dag.

Kolla upp med Västtrafik om inte Regionen Runt kortet gäller till Mellerud.

Lycka till!

• Anonym (Elina)

Tack för alla era svar!! Ska forska lite med västtrafik! Nu är det sovdags för mig!
    Gonatt alla!!

• Novus

Svärfar flyttade från Trollhättan till Mellerud och köpte hus. Han har kvar sitt jobb här. Han har kort som gäller för både bussen och tåget. Han kan åka från Mellerud och ner till GBG på det. Är inte alls säker, men tror han betalar ca 1200/ månad för kortet

• Anonym (Elina)
    Novus skrev 2008-06-15 13:36:15 följande:
    Svärfar flyttade från Trollhättan till Mellerud och köpte hus. Han har kvar sitt jobb här. Han har kort som gäller för både bussen och tåget. Han kan åka från Mellerud och ner till GBG på det. Är inte alls säker, men tror han betalar ca 1200/ månad för kortet
    Låter ju jättebra! Jag ska som sagt kolla med Västtrafik. Vet du vad han tycker om att pendla såpass långt? Jobbigt??
  • Novus

Nu är ju inte Mellerud-THN så långt om man jämför med om man skulle till GBG, men jag tror han tycker det är okej.
    Har själv kollat lite på hus i Mellerud, då priserna är väldigt bra om man jämför med THN (Och GBG)

• Anonym

En kusin till mig pendlar Åmål- Göteborg 3 dagar i veckan och änsålänge funkar det bra

• Anonym (Elina)
    Anonym skrev 2008-06-16 10:06:49 följande:
    En kusin till mig pendlar Åmål- Göteborg 3 dagar i veckan och änsålänge funkar det bra
    Det låter ju hoppfullt!!!
  • MrsRose

Jag är van att pendla och tror inte att du skulle ha problem att pendla 2h 40min dagligen. Se till att vila upp dig och få egentid, så härligt :D

Svar på tråden Pendla Mellerud - Göteborg, orkar man det?