Folk som har sin gamla studentmössa på studentuppvaktning.
Vad tycker du egentligen om folk som har sin gamla studentmössa när dom går för att uppvakta nyblivna studenter?
Vad tycker du egentligen om folk som har sin gamla studentmössa när dom går för att uppvakta nyblivna studenter?
Det är helt galet, låt studenterna ha sina mössor!
Röstade för övrigt på 3:an.
Det får väl folk ha om dom vill, jag har det inte
får dom väl ha om dom vill, jag har det inte. har inte ens någon mössa (onödigt enligt mig)
har typ aldrig sett någon gamling ha på sig studentmössa.
Tycker inte att det är något jag behöver lägga mig i
Tycker att det är helt okej för äldre, dvs från 60 år och uppåt som avlagt "den riktiga" studentexamen. Tycker att det är nästan gulligt när 80 åringar kommer och har mössan på - bara det att de fortfarande har mössan kvar tycker jag är en bedrift
Studentmössa har historiskt sett varit något som bara använts av studenter, dvs sådana som studerar vid högskola/universitet. Teknologernas mössor med tofs är en variant.
Förr i tiden så kunde man först studera vid universitet om man avlagt studentexamen, dvs studentexamen var första gången man använde den mössa som man sen skulle använda under sin universitetstid.
Ett tillfälle då ni kan se många gamla gulnade studentmössor vädras är på Valborg i Uppsala. "Rector magnificus hälsar våren kommen från balkongen på Carolina Rediviva. Rektor höjer sin vita studentmössa vilket ger signalen till mösspåtagning, allmänt vårjubel och därefter rusning nerför Carolinabacken till champagnegalopp på stadens studentnationer."
Jag tycker väl att det är ok att ungdomar som går ut gymnasiet använder studentmössa även om de inte planerar att studera vidare. Men jag tycker att det är synd att en gammal akademisk tradition ska anses vara "astöntig" av sådana som knappt vet vad studentmössan egentligen innebär.
Annat - det är sååååååå töntigt.........*urk*