• Cornellia

Folk som har sin gamla studentmössa på studentuppvaktning.

Vad tycker du egentligen om folk som har sin gamla studentmössa när dom går för att uppvakta nyblivna studenter?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Folk som har sin gamla studentmössa på studentuppvaktning.
  • Sencha
    Eva S skrev 2008-06-15 09:28:21 följande:
    Tycker jag är en fin tradition. Tyvärr gör inte fler det. När jag var chalmerist hade jag chalmersmössan på studentfirandet. Tycker det är kul med mössor i olika färger och där man kan se vilken skola man gått.Men nu menar jag ju mössor från högskola/universitet. Studentmössan från gymnasiet är ju bara en vanlig mössa som inte säger ett dyft så den känns ganska onödig.
    Fast det är väl nästan bara de som gått tekniska utbildningar som har en mössa från högskole/universitetsnivå? Jag har inte träffat på fenomenet vare sig inom naturvetenskap eller mer humaniorainriktade.
    Son född 2004; BF 11 juli
  • Sencha

Röstade för övrigt på 3:an.

• Sencha
    amomentlikethis skrev 2008-06-15 12:46:51 följande:
    får dom väl ha om dom vill, jag har det inte. har inte ens någon mössa (onödigt enligt mig)
    Jag kan tycka att det är alldeles underbart att plocka fram mössan och läsa de små kommentarer som mina kompisar skrivit den där allra sista dagen tillsammans.
  • röda naglar

har typ aldrig sett någon gamling ha på sig studentmössa.

• Intelligenti pauca

Tycker inte att det är något jag behöver lägga mig i

För den som är intelligent räcker det med få ord
  • Atamon

Tycker att det är helt okej för äldre, dvs från 60 år och uppåt som avlagt "den riktiga" studentexamen. Tycker att det är nästan gulligt när 80 åringar kommer och har mössan på - bara det att de fortfarande har mössan kvar tycker jag är en bedrift

• annmin

Studentmössa har historiskt sett varit något som bara använts av studenter, dvs sådana som studerar vid högskola/universitet. Teknologernas mössor med tofs är en variant.

Förr i tiden så kunde man först studera vid universitet om man avlagt studentexamen, dvs studentexamen var första gången man använde den mössa som man sen skulle använda under sin universitetstid.

Ett tillfälle då ni kan se många gamla gulnade studentmössor vädras är på Valborg i Uppsala. "Rector magnificus hälsar våren kommen från balkongen på Carolina Rediviva. Rektor höjer sin vita studentmössa vilket ger signalen till mösspåtagning, allmänt vårjubel och därefter rusning nerför Carolinabacken till champagnegalopp på stadens studentnationer."

Jag tycker väl att det är ok att ungdomar som går ut gymnasiet använder studentmössa även om de inte planerar att studera vidare. Men jag tycker att det är synd att en gammal akademisk tradition ska anses vara "astöntig" av sådana som knappt vet vad studentmössan egentligen innebär.

• snillis

Annat - det är sååååååå töntigt.........*urk*

Svar på tråden Folk som har sin gamla studentmössa på studentuppvaktning.