• Anonym

Kondylom, behandling! svar tack!!

Har som sagt fått kondylom och fått wartec som jag behandlat med precis så som man ska, 3dagar i max 3veckor.
    Men detta har jag fått lov att göra vid 3 omgångar, självklart med uppehåll mellan gångerna men detta försvinner inte alls iallafall. Känner mig verkligen äcklig.
    Någon mer som behandlat men inte försvunnit på ?
    Vad göra ? Finns de något annat märke ?

• Svar på tråden Kondylom, behandling! svar tack!!
  • Anonym (blää)

Hade kondylom för ca 10 år sen. Fick wartec först men det fungerade inte alls! Sen blev jag inlagd för att få laser, det var det värsta jag gjort i mitt liv. Hade sååå jävla ont i nån vecka efter, man var helt sönderbränd i hela underlivet kändes det som! Kunde inte kissa eller gå normalt för det gjorde så ont så laser är inget jag rekommenderar. Inte försvann de heller av laser!
    Sen fick jag en slags salva som var alldeles ny då, kommer inte ihåg alls vad den hette men vipps så försvann dom med hjälp av den salvan! Har inte fått tillbaka dem tack & lov!
    Om man blir gravid, kan de komma tillbaka då? Har läst att man inte helst ska föda vaginalt pga risk att smitta barnet, stämmer det?

• Anonym

har med hört att de inte går att göra nåt åt de när man är gravid och de kan komma tillbaks då man blir gravid om man haft de tidigare :(

• Anonym (blää)
    Anonym skrev 2008-07-19 14:44:07 följande:
    har med hört att de inte går att göra nåt åt de när man är gravid och de kan komma tillbaks då man blir gravid om man haft de tidigare :(
    Ok, låter ju inge trevligt om de kan komma tillbaka..Det sitter alltså latent kvar i kroppen jämt?
  • Anonym (yes!)

nu har jag varit och tagit bor mina vårtor på sjukhuset med laser! är så glad =)
    hoppas bara de inte kommer tillbaka. de gör inte alls ont nu efter och det är inga problem att kissa. fick bedövningskräm att använda men det har jag inte behövt.
    skönt att fixa det innan bebisen kommer. fick reda på att man inte heller får använda wartec då man ammar så jag kände att jag inte skulle stå ut med min 1 cm:s vårta (urk) typ ett år till.

till anononym (blä) det är inga problem att föda vaginalt med kondylom. man gör inget åt det om det inte är så mkt vårtor att det täcker slidöppningen och försvårar förlossningen. chansen att bebisen ska smittas är typ en på miljonen så man bryr sig inte.

• Anonym

Daah.. har fått tbka min kondylom.. vilket stör mitt sexliv!! Har fått tid till barnmorskan imorgon o ska frysa bort dom.. tror där e 2 st.. säkert fler tyvärr.. börjar bli så nervös.. Kan inte riktigt minnas hur ´det kändes sista (3 år sen).. men minns att det gjorde ont!!
    Wish me good luck

• Anonym

Min gyn sa att ifall jag inte fått ett utbrott inom 2 år såkommer det inte att bryta ut igen, kroppen har då tagit hand om det. Detta är 4 år sedan och nu har jag fått tillbaka dom. Jag är äcklad och mår skit över det, till råga på allt så är privatkliniken jag går till stängd tom v.32.

Varför får man inte ta bort dom medan man är gravid undrar jag?
    Mina togs bort genom att jag först hade bedövningssalva på dom i ca 1h och sedan skars dom bort med skalpell, det bör väl inte påverka barnet?

• Anonym

Kondylom hos fostret och det nyfödda barnet.
    Det finns inga rapporter om att fostret skulle kunna smittas med kondylom under graviditeten. I sällsynta fall kan barnet smittas under förlossningen och barnet kan senare få en speciell typ av vårtor i luftrören. Detta är dock väldigt ovanligt. I enstaka fall förekommer genitalavårtor hos barn som smittats via vanlig kontakt med föräldrarna tex. överföring via mammans händer vid blöjbyte.

För det måste man väl få kräva kejsarsnitt? Även om risken är minimal så kommer jag att VÄGRA föda vaginalt.

• Anonym (yes!)
    Anonym skrev 2008-07-29 14:30:30 följande:
    Kondylom hos fostret och det nyfödda barnet. Det finns inga rapporter om att fostret skulle kunna smittas med kondylom under graviditeten. I sällsynta fall kan barnet smittas under förlossningen och barnet kan senare få en speciell typ av vårtor i luftrören. Detta är dock väldigt ovanligt. I enstaka fall förekommer genitalavårtor hos barn som smittats via vanlig kontakt med föräldrarna tex. överföring via mammans händer vid blöjbyte.För det måste man väl få kräva kejsarsnitt? Även om risken är minimal så kommer jag att VÄGRA föda vaginalt.
    du får inte kejsarsnitt....sjukvården anser inte att det är någon risk med kondylomvårtor och vaginal förlossning så länge vårtorna inte täcker hela slidöppningen.

angående att behandla under graviditet...det är wartec och andra preparat du inte får ta. att ta bort vårtorna på kirurgisk väg går utmärkt även om du är gravid...precis som jag skrev ovan att jag precis gjort.
  • Anonym

Men jag har även förlossningsskräck så vårtor eller inte så tänker jag inte föda vaginalt. Här får man åtminstone "slippa" en vaginal förlossning om man verkligen verkligen inte känner att man klarar av det.

• Anonym

har du vart med o fött barn tidigare ?
    Eftersom du har sån skräck? Om inte, hur kan du vara så rädd för något som du inte vet hur de känns ?
    jag tycker att alla borde föda barn på vanlig väg så att säga om inget är fel.

• Anonym

Nej har inte fött tidigare och jag kan ju ändra mig innan själva förlossningen. Har hört för många skräckhistorier och har även vestibulit vilket påverkar mina tankar om det.

• Anonym

jag var med rädd, men man ska inte lyssna på alla andras historier. Läs mycket om de innan .. De blir aldrig som man tänkt sig med smärtan ..

• Anonym (vet en del)

Vestibulit blir ofta mycket bättre efter en vaginal förlossning, varför vet man inte exakt, men på något sätt påverkas de överkänsliga nerverna i underlivet. Läste en siffra att upp till 80% blir förbättrade på en sida om vestibulit. Jag har själv upplevt det, hade ett rent helvete innan jag fick första barnet.
    Man kan bränna, klippa, frysa. Eller strunta i dem och låta immunförsvaret ta hand om dem, vilket det gör, men det kan ta ett par år.

Svar på tråden Kondylom, behandling! svar tack!!