• LaFontaine

Vad gäller egentligen för linsvätska i handbagage?

Jag försöker läsa mig till det, men infon är något tvetydig. Enligt luftfartsverket får man ta med sig så att det räcker på planet eftersom det räknas som receptfri medicin. Samtidigt får man ta med sig mer om man inte vet om vätskan går att köpa på resmålet. Linsvätska finns självfallet i Frankrike, men jag vet ju inte huruvida min sort finns där.

Till på köpet vet jag många som blivit av med linsvätska vid säkerhetskontrollen eftersom det räknas som vätska. Luftfartsverket verkar således själva inte har överdriver bra koll på sina egna regler. Vet någon här vad som gäller?

• Svar på tråden Vad gäller egentligen för linsvätska i handbagage?
  • vänat

I handbaget för du har vätskor & krämer etc av olika i för packningar som rymmer max 100ml.

Alls du kan inte ta en flask som rymer 125 ml och bara ha lit kvar på botten.

Men i ditt incheckade baggage kan du har hur mycket vätska du vill.

• LaFontaine
    vänat skrev 2008-06-15 12:30:11 följande:
    I handbaget för du har vätskor & krämer etc av olika i för packningar som rymmer max 100ml.Alls du kan inte ta en flask som rymer 125 ml och bara ha lit kvar på botten.Men i ditt incheckade baggage kan du har hur mycket vätska du vill.
    Men de reglerna ska inte gälla för recepfria mediciner till vilket, linsvätska enligt luftfartsverket, hör. Dock är regelverket tvetydligt. Jag får i första hand ta med mig så mycket som behövs på planet, men jag kan lika gärna få ta med mig mer i handbagaget, bland annat om linsvätskeburken inte finns i mindre storlek (min minsta flaska är 120 ml).

Samtidigt vet jag många som blivit nekade och lika många som fått ta med. Knas...
  • Micke

Ska inte vara några problem att ta med.

Skriv ut texten ifrån Luftfartsstyrelsens hemsida om kontrollen av ngn anledning skulle neka dig.

• LaFontaine
    Micke skrev 2008-06-15 12:42:21 följande:
    Ska inte vara några problem att ta med. Skriv ut texten ifrån Luftfartsstyrelsens hemsida om kontrollen av ngn anledning skulle neka dig.
    Det sistnämnda var ju en mycket god idé. Jag har ju utskrivna mail på en massa andra tvetydiga beslut, så varför inte på det här också
  • 76Sanna

Har du kollat apoteket om de har din linsvätska i mindre flaska, eller på nätet (bl a www.shopping4net.se)? Vad har du för sort?

Det är precis som Vänat skriver. Max 100 ml på planet och sen mer i incheckat bagage.

• Excellence

Tips:
    Eller häll över linsvätskan i en mindre flaska! Det finns mindre tomma (och med all säkerhet sterila) flaskor att köpa på apoteket för en tia! Såg det häromdan

• vänat
    LaFontaine skrev 2008-06-15 12:35:26 följande:
    Men de reglerna ska inte gälla för recepfria mediciner till vilket, linsvätska enligt luftfartsverket, hör. Dock är regelverket tvetydligt. Jag får i första hand ta med mig så mycket som behövs på planet, men jag kan lika gärna få ta med mig mer i handbagaget, bland annat om linsvätskeburken inte finns i mindre storlek (min minsta flaska är 120 ml).Samtidigt vet jag många som blivit nekade och lika många som fått ta med. Knas...
    De gör de min med ressänr fick lämna linsvätskan i säketskontrollen och cheka in väskakn detta var på arlanda.

Det gäller sol krämer och allt vätska och krämer.
  • Micke
    vänat skrev 2008-06-15 15:04:09 följande:
    De gör de min med ressänr fick lämna linsvätskan i säketskontrollen och cheka in väskakn detta var på arlanda.Det gäller sol krämer och allt vätska och krämer.
    Finns undantag.
    Linsvätska, medicner, barnmat etc får du ha mer än 100 ml.
  • vänat
    Micke skrev 2008-06-15 15:16:29 följande:
    Finns undantag. Linsvätska, medicner, barnmat etc får du ha mer än 100 ml.
    Men det unnantaget gällde inte min vän som fik lov att checka in väskan eftersom behållaren med linsvätska innehåll mer än 100ml. Så att lins väskan skulle vara untaget stämmer inte i verkliga livet.
  • LaFontaine

Receptfri medicin i vätskeform och linsvätska
    När det gäller receptfri medicin (linsvätska, hostmedicin, näsdroppar etc.) får du i första hand ta med det du behöver under själva flygresan. Du kan dock ta med dig receptfri medicin för hela din bortavaro om du är osäker på om du kan köpa produkten på resmålet och/eller din receptfria medicin, inkl. linsvätska, bara finns i större förpackningar. Ta inte med större förpackning än nödvändigt.

Tänk på att säkerhetskontrollanten kan göra stickprov på flytande mediciner som du har med i handbagaget. Du kan då bli ombedd att smaka av vätska alternativt stryka lite vätska på handen.

Så säger Luftfartsverket själva! Dock verkar reglerna inte efterföljas. Jag får helt enkelt printa aktuell info och ta med mig till säkerhetskontrollen!

• Micke
    vänat skrev 2008-06-15 15:19:03 följande:
    Men det unnantaget gällde inte min vän som fik lov att checka in väskan eftersom behållaren med linsvätska innehåll mer än 100ml. Så att lins väskan skulle vara untaget stämmer inte i verkliga livet.
    Jodå det stämmer. Att sedan kontrollanterna inte har koll på reglerna är en annan sak.

Hade din vän stått på sig och tillkallat ngn av deras chefer så hade det säkert löst sig.

Det är luftfartstyrelsen som ger ut reglerna i Sverige. Du kan läsa mer på deras sida:
    www.luftfartsstyrelsen.se/templates/LS_InfoSida_70_30____38551.aspx
  • vänat
    Micke skrev 2008-06-15 15:23:57 följande:
    Jodå det stämmer. Att sedan kontrollanterna inte har koll på reglerna är en annan sak. Hade din vän stått på sig och tillkallat ngn av deras chefer så hade det säkert löst sig.Det är luftfartstyrelsen som ger ut reglerna i Sverige. Du kan läsa mer på deras sida: www.luftfartsstyrelsen.se/templates/LS_InfoSi...
    Gjorde de men funkade trot detta ändå inte!!!!!!!!!!!
  • Micke
    vänat skrev 2008-06-15 15:26:32 följande:
    Gjorde de men funkade trot detta ändå inte!!!!!!!!!!!
    Då gjorde de fel (10 utropstecken)
  • vänat
    Micke skrev 2008-06-15 15:29:55 följande:
    Då gjorde de fel (10 utropstecken)
    Möjligt men så är det stod berid då allt dett ahände. Så var inte säker på at linsvätska får tas i handbaget om de för packningen rymmer mer än 100ml.
  • Cuthalion

Som med allt KAN de neka dig att ta med linsvätska i handbagaget om de anser att den kan ha manipulerats eller dylikt. Det betyder inte att man inte har koll på reglerna.

Å andra sidan är det mycket lätt att droppa vätskan i ögat och visa att det är ofarliga grejer man har med sig .

Kort sagt: Man får ta med linsvätska men man bör vara beredd att bevisa att det är linsvätska

• LaFontaine

Cuthalion: Ja, det har jag inga problem med

Nu har jag till och med mailat Luftfartsstyrelsen, där kommer jag få att positivt svar som jag ska printa ut och ta med till eventuella nitiska säkerhetskontrollanter.

• Micke
    Cuthalion skrev 2008-06-15 15:33:37 följande:
    Som med allt KAN de neka dig att ta med linsvätska i handbagaget om de anser att den kan ha manipulerats eller dylikt. Det betyder inte att man inte har koll på reglerna.Å andra sidan är det mycket lätt att droppa vätskan i ögat och visa att det är ofarliga grejer man har med sig . Kort sagt: Man får ta med linsvätska men man bör vara beredd att bevisa att det är linsvätska
    Givetvis kan de stoppa dig om de tror att du är en terrorist som medför sprängämnen. Då spelar mängden ingen roll, inte heller om du har checkat in bagaget eller inte.

Och i sådana fall hjälper de inte om du lämnar vätskan i kontrollen, du kommer inte att få åka med ändå.

Tror knappast det var som det handlade om ovan. Utan snarare att kontrollanterna inte hade koll på linsvätska var undantaget.

Men givetvis måste du kunna påvisa att det inte är ngt farligt, genom att droppa på armen eller smaka på det etc.
Svar på tråden Vad gäller egentligen för linsvätska i handbagage?