• Mimer

*Nån med erfarenhet av variga ögon

Nån med erfarenhet av variga ögon i samband med förkylning????

Lillan på snart 6 månader och jag har varit förkylda i ca 2 veckor nu och började bli bättre. Men i 2 nätter nu har hon blivit mer täppt igen o idag varig i ögonen! Det var hon inte förut.
    Har använt både koksalt o nezeril till natten, men nu använder jag mera bröstmjölk då jag inte vill använda nezeril mer än nödvändigt...

Varför blev hon varig i ögonen nu? Kan det vara täppt i "snor"-gångarna så det kommer ut i ögonen istället?
    Snoret i näsan rinner inte så mkt, utan stelnar o är gult o blir till hårda kusar liksom...

nån med bra tips??

• Svar på tråden *Nån med erfarenhet av variga ögon
  • 1978nettan

låter som ögoninflammation. min son hade det precis. vi fick salva av läkaren för det gick inte över av sig själv. fortsätt att ta kokat vatten o torka bort det kladdiga i ögonen. om det inte går över efter nån dagar så får ni kanske säga till på bvc eller gå till läkaren. tänk på att det e jättesmittosamt så ni byter hennes örngott varje dag o inte torkar med samma bommuls bit i båda ögonen. lycka till

• Simons mamma

Simon hade detta för två veckor sedan. Det är tydligen rätt vanligt att man får ögoninfektion när man är förkyld. Pratade med BM och hon sa att bakterien har helt enkelt gått över till ögat. Det kan vara så enkelt att man har fått snor i ögat när man tagit sig i ögat och då har det satt sig där.

För att få bort detta kan du koka vatten, låta det svalna lite grann, ta bomull och dra utifrån ögat och in. Kasta sedan bomullen. Det är viktigt!
    Gör detta flera gånger under dagen. Det är också viktigt att tvätta händerna på både dig och barnet då det smittar väldigt mycket.

Skulle det inte gå över finns det ögondroppar som läkaren kan skriva ut åt dig.

Men prova med vatten först gör du på ovanstående sätt bör du få bort det på 24 timmar.

• Mimer

tack för råden, ska genast koka vatten o testa!
    Fler?

• Baby2005

Jag har samma problem med min 3-månaders tjej... funkar det att koka vattnet i te-kokaren eller ska man ta en kastrull på spisen? Hoppas att det hjälper.
    Hur gick det för dig, Mimer?

Svar på tråden *Nån med erfarenhet av variga ögon