Inlägg från: stora lilla J |Visa alla inlägg
  • stora lilla J

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Pocahontas: åh jösses så snyggt! Varifrån kommer mönstret till byxorna, de var jättefina! Tror jag ska leka copycat

• stora lilla J

Misstänker att man inte får svara i tråden, men den som svarar HugOlle, kan den berätta för mig med?

HugOlle skrev 2008-06-15 22:48:40 följande:
    Nån som vet vad trikå Eva har för alias på Tradera?
    En fråga, ni som har besöksräknare på era sidor, varifrån kommer era räknare? Letar efter någon bra, men hittar inget...
  • stora lilla J

Jag veeet ju inte, jag förstår inte fl's nya regler! *frustrerad* Men hur som helst så vill jag också veta

• stora lilla J

Tyras: skriv "dethärärbak!!!"

Milla: Jag töjer mudden litet när jag syr på den (overlockar på den) sen syr jag en raksöm på en pressarfotsbredd, sen viker jag över mudden, och syr från rätan förstärkt raksöm med övertråden i samma färg som tyget och undertråden i samma färg som mudden, och sömmen går precis mittemellan mudd och tyg. Tilde textil, tror jag det är, har en bra tutorial!

• stora lilla J

Tyras: skriv "dethärärbak!!!"

Milla: Jag töjer mudden litet när jag syr på den (overlockar på den) sen syr jag en raksöm på en pressarfotsbredd, sen viker jag över mudden, och syr från rätan förstärkt raksöm med övertråden i samma färg som tyget och undertråden i samma färg som mudden, och sömmen går precis mittemellan mudd och tyg. Tilde textil, tror jag det är, har en bra tutorial!

• stora lilla J

Jag har tryckknappar från snapsource, tycker de är jättebra, men håller med om att verktyget suger... Men jag använder deras knappar stl 16 ihop med tryckknapsverktyget från slöjddetaljer, och det funkar perfekt! *tips*

• stora lilla J

oj oj! jag råkade visst beställa Meedoms bok på nätet! Hoppsan!

• stora lilla J

Nu har jag (bad) rockat mina ugglor...

• stora lilla J

mira: jag gör ca 53 cm hög o 45 cm bred, sen gör jag "urgröpningen" 20*20cm

• stora lilla J
    Zoffix skrev 2008-06-23 23:20:00 följande:
    Räcker det ? Så bra i så fall för jag har skickat efter en tvillingnål, men trodde att det bara blev "en sämre imitation" av den sömmen som finns på köpta plagg.
    Jo, det blir inte alls lika fint som med en coverlock... tyvärr!
  • stora lilla J

fante: den manchestern jag fick prov på med ugglorna var fin i kvaliteten, men väldigt tunn...

jag har sytt upp på beställning, och sedan inte hört av kunden mer, sånt känns jättetrist ju... Numera syr jag nästan inget alls åt nya beställare, mest för att jag är i slutet på graviditeten, vet inte när bebis kommer, och inte hur mycket jag kommer orka sy sen med tre små! Däremot syr jag mycket fortfarande åt trogna kunder!

Men jag har jättesvårt att veta vad jag ska ta betalt!!! Alltid typ! Vad brukar ni ta för olika saker? typ hoodies, tshirts, klänningar etc? Känns som att jag konstant sätter priserna för lågt bara för att allt är så mycket pengar för mig numera

• stora lilla J

Aaaaah, jag blir tokig på fl's regler - får man inte diskutera rimliga priser längre?! Jag hoppar in på sytokig istället! Det är ju konstigt för man får väl fråga om pris för att sälja tex en begagnad vagn, om man påpekar att det inte är en annons...

Jag tror att den låg runt eller strax över hundralappen per meter...

• stora lilla J

Aaaaah, jofotex skickade en dubblett av hela min beställning!! Alltså, allt som jag beställt tidigare, och fått i omgångar, kom nu igen - med faktura igen!! Men det kom också elefanter, som mildrade irritationen något! Men nu måste jag skicka tillbaka en massa tyger, och frakten jag åkte på för elefanterna blev ju enorm, eftersom det gick som stort paket...

• stora lilla J
    HugOlle skrev 2008-07-09 23:28:36 följande:
    stora lilla J skrev 2008-07-09 22:55:03 följande:Vad beställde du?
    4m brun plysch, 2m gul, 1,5m randig mudd, 1,5m brun mudd, 1,5m gul mudd, 2m vit interlock o 2m orange interlock.... så rätt mycket! och så elefanterna förstås. Det irriterande är att när de skickade första gången så fick jag ljusgul plysch o mudd, inte solgul, som matchar elefanterna, men jag hade beställningar, så jag var tvungen att ta den ändå. Nu kom den solgula, och jag vill ju hellre ha den! Dessutom är den orangea interlocken typ aprikos-rosa, inte alls något jag kommer använda, o absolut inte något jag vill ha dubbelt av! Har mailat o frågat vad jag ska göra, men de har inte svarat... Dessutom bad jag om provbitar på plyschen, som inte heller följde med...
  • stora lilla J

Hugolle: jag tar trådarna tillsammans, och för dem genom hela trädningen tillsammans, om du förstår hur jag menar? Absolut inte en och en, är rådet jag fått iaf!

• stora lilla J

Jag har litet problem med Meedoms bok, jag syr raglan tshirt till Jacob i stl 74 - och den passar på Jonathan stl 92!! Men byxorna form 1 i stl 74 blev för korta för Jacob! är det jag som plötsligt inte kan läsa mönster, eller har fler stött på det???

• stora lilla J

Fante: ok, då är det iaf inte bara jag!

Smock: jag tycker båda är bra! Just nu har jag litet problem att luska ut storlekarna på Meedoms mönster, men mönstermässigt finns verkligen allt man kan önska (ok, inget mönster på body) och många olika variationer på samma grundmönster. Dessutom finns det ju två böcker 0-3 år, och 3-6 år, så man kan få ut väldigt många storlekar. Men Gynthers bok är så fina originalmönster från 70-talet, och både skjortan/tunikan, och omlottklänningen i den känns som riktiga måsten... Nu gjorde jag det svårt va?

PajaS: Jes på ManMade har bloggat om elefanter! Själv har jag sytt en tshirt i gula elefanter idag, men inte hunnit blogga om det än!

• stora lilla J
    Cirrus skrev 2008-07-13 22:34:04 följande:
    stora lilla J skrev 2008-07-13 20:43:35 följande:Låter bekant, jag använde form 1 på raglan till min minste, str 80. Vore det inte för att den var aningen (inte mkt) nätt på längden så hade min 3,5 åring kunnat använda den, motsvarande str 98/104 typ. Magtröja någon?
    Det är ju verkligen galet att det ska vara så!! Hur upplever du byxmodellerna? Lagom långa eller litet korta?
  • stora lilla J

förresten har jag rockat väskor idag... öh, jag menar ugglor! bildbevis finns i en blogg som jag inte uppmanar någon att kika på!

• stora lilla J

Är det någon som har något tips på var jag hittar vuxenklädemönster? Jättesugen på tex att sy en omlottklänning, men jag hittar inget bra mönster...

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle