Inlägg från: Hallonpajen |Visa alla inlägg
  • Hallonpajen

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Hej alla duktiga syfantaster...

Jag har äntligen investerat i en overlock som jag köpt från sewingmachinesdirect (en Janome 744D) och har alltså inte köpt den någonstans där man oxå blir erbjuden en kurs. Nu har det gått bra att komma igång och sy, MEN jag undrar efter all läsning i böcker och broschyrer vad ni som syr barnkläder mest använder för sömmar?! T.ex. till innersömmar i trikåplagg, till att sy fast muddväv och kantband och eventuella dekorsömmar? Hittills har jag bara sytt med 4-trådig overlock och tvillingnål eftersom jag inte vågat ta bort någon trådrulle från overlocken ännu, men jag inbillar mig att Flatlock 3 och Wrapped overlock 3 kan användas en hel del? Fållar ni alltid med hjälp av tvillingnål eller kan man "undvika" att använda sin vanliga maskin oxå?

Är det någon som kan/vill svara eller kan hänvisa till någon bra sida på nätet där man kan få bra tips? Eller är det kurs som gäller?

Många frågor...stort tack på förhand om någon vill/orkar svara!!

Världens finaste Adam kom till världen 18 april!!
  • Hallonpajen

Idizen: Jag gav totalt 3400:- inkl frakt (pundet är ju fördelaktigt lågt just nu!) och då fick man till en väldig massa trådrullar (vit, svart, beige, blå), saxar, en bok (overlock sewing) och en instruktionsvideo. Det tog bara 5 dagar tror jag - jättesnabbt - och den levererades av DHL direkt hem. Jag tror frakten gick på ca 350:-.

Lines underbarn: Ja det gjorde vi! Så du har oxå köpt en? Kul! Jag måste nog försöka hitta någon kurs för att lära mig alla finesser så att man verkligen får valuta för pengarna...och för att det är kul!

• Hallonpajen

Tyras föräldrar: tack! Använder du 3-trådig rullfåll då? Och på vilka plagg (typ)?

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle