Inlägg från: Indratvillingmamma |Visa alla inlägg
  • Indratvillingmamma

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Nu har jag också hittat till nya tråden.
    Jag har två frågor idag:

1. Jag har köpt trikånålar 5 st i en förpackning, det är 2 st 70, 2 st 80 och 2 st 90. Var är det för skillnad mellan dom? Alltså när har man behov av att välja vilken?

2. Om man syr haklapp i vaxduk+snedslå, ska man då välja jeansnål eller funkar vanlig nål?

• Indratvillingmamma

Alltså grymt off topic, men gubben har köpt en påse Polly hazel och cocos, och enligt innehållsförteckningen så innehåller den INTE hasselnötter. Va?! Varför heter den då hazel? Och vad är det som gör konstgjord hazelsmak?!
    Jag är liksom nötallergisk, vågar jag äta den då tro? Jag står här och fegar lite.

• Indratvillingmamma
    Mstery skrev 2008-06-17 14:48:55 följande:
    åhlens har ett nytt retrotyg för 99kr/m *tips*
    Ooooh *dreglar* måste till Åhlens ser jag!
  • Indratvillingmamma

Jag var in på Åhléns idag för att söka det fina kanintyget (drog med sambon på en omväg dit, he he) men de hade inte fått in det än.

Men hittade textilfärg istället!

Nu till frågan:
    Står här med en förpackning Nitor textilfärg som uppges färga 400 g textilier.
    Har 580 g uggletyg i den andra handen.

Kan jag färga hela tyget tror ni eller blir det helt galet? Det gör inte mig något om nyansen blir lite ljusare än på färgprovet. Annars kan jag klippa bort lite ugglor om det måste vara 400 g.

Gärna snabbt råd, tänkte slänga det i maskinen efter att jag ätit middag.

Och nej, jag avslöjar inte nyansen ugglorna ska bli.

• Indratvillingmamma
    Sopheia skrev 2008-06-18 17:35:35 följande:
    Ideer?Jag tänkte sy lite presenter till familjen, som kidsen får måla med textilpennor på. Till mamma blir det en tygpåse/väska (hon är lärare och släpar alltid runt böcker och papper i en tygkasse) men vad till pappa? Vill nog inte måla på en tröja, utan nån mer accessoarliknande grej.
    Örngott kanske.
  • Indratvillingmamma

Gaaaaaaaa. *flåsandas*
    Jag tror att det låg i fel färg i förpackningen. Har nyligen startat maskinen och nu när jag tittar in så är det helt fel färg.
    *försöker andas*

Ändras färgen allteftersom tvätten går? Alltså som typ när man färgar håret, då kan ju färgen man sätter i vara typ rosa och sen blir håret ändå brunt.
    *håller tummarna*

Annars blir dom här ugglorna helt fel färg.

• Indratvillingmamma

Ooooh *andas ut* Nu ser färgen mycket bättre ut där inne i maskinen än vad den gjorde nyss. Nu finns det hopp.

• Indratvillingmamma

Nu ser min färg jättebra ut där i maskinen. *springer och kikar hela tiden*
    Lite mörk men de flesta färger är ju mörkare när de är blöta.
    Rätt nyans i alla fall. Tur att det inte blev den första färgen som blev efter ett par minuter för den var hemsk.

Vem var det som färgade första ugglorna? Vill hänvisa till idékällan när jag bloggar mitt tyg i morgon.

• Indratvillingmamma
    yrväder skrev 2008-06-18 19:30:37 följande:
    angående färgning, beror det nog på vilken färg det är. Jag skulle färga brunt, och hade bara aningens för mkt tyg, och det blev militärgrönt, inte ljustbrunt som jag trodde (färgade vitt tyg)
    Huvvaligen, militärgrönt är nog den fulaste färg jag vet faktiskt. Det och aprikost.
  • Indratvillingmamma

Amäh attans också, jag som inte sett "min" färg på ugglor ännu, så precis när jag står och ska hänga upp tyget på tork så ser jag i Mari78:s blogg exakt samma färg som jag just gjort.
    Två snillen med samma tanke eller vad säger du Mari78?
    Bildbevis på mitt kommer i morgon när det torkat.

• Indratvillingmamma

Har varit borta från omvärlden ett tag, och är så ett tag till. Ser dock att det finns elefanttyg till försäljning nu. Om någon har möjlighet att köpa elefanter till mig och posta, så inboxa mig gärna!

• Indratvillingmamma
    yrväder skrev 2008-07-06 23:30:25 följande:
    jofotex skickar ju själva om man vet vad man vill ha. och mer specifikt än att säga elefanttyg blir det nog inte
    Ja men dom tog ju hutlöst mycket i frakt för ugglorna + att de sände fel randigt tyg. :-/
  • Indratvillingmamma
    yrväder skrev 2008-07-07 01:13:56 följande:
    dom har korrigerat frakten denna gång. vi betalade samma frakt nu för nästan dubbelt så mycket tyg som förra gången.
    Okej, bra att veta!
  • Indratvillingmamma
    Zoffix skrev 2008-07-10 23:05:15 följande:
    Vad skulle ni sy av överblivna små vaxduksstuvar?Det är disney-prinssessor och spindelmannen på dem
    Haklappar kanske.
  • Indratvillingmamma

Jag hänger inte alls med här inne nu under sommaren. Hoppas på ett snabbt svar: kan man tvätta elefanter i 60 grader + torktumling? Mari78 var så snäll och skickade åt mig. Superfint tyg!

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle