Inlägg från: spenatmamman |Visa alla inlägg
  • spenatmamman

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Hej!

Tänkte också försöka vara lite aktiv här. Har följt trådarna sporadiskt och säkerligen flera av era bloggar också. Har en egen blogg men fattar nu inte efter alla diskussioner ifall jag får länka dit eller inte? Jag syr mest till husbehov, säljer inte något.

• spenatmamman

Tjohej igen, här kommer adressen till min blogg dårå:

minapyssel.wordpress.com

Den är precis nyss uppdaterad med ett pudedyr aka kuddkatt och en beppehatt.

Sen har jag två enkla frågor:

1. Jag är så himla sugen på att sy vuxenkläder. Skulle vilja ha en bok med grundmönster typ Meedoms Börnetöj 0-3 år, finns det någon som vet någon bra och till och med kanske har testat mönstren?

2. Någon som vet var jag hittar sån där trikå med spets på? I Stockholm eller på nätet. Alltså mjuk liten uddspets på ett trikåband, som man kan ha i ärmslut och liknande. Fick med en bit när jag beställde tyger från Sewzannes fabrics och använde det när jag sydde singoallaklänning till min lilla tjej, det blev så fint! Nu vill jag ha mer *ett habegär är väckt* i alla möjliga färger helst tack så mycket :)

• spenatmamman

yrväder - tack! Jag tror dock jag har de där grunderna i mina mönsterkonstruktionspärmar och du har helt rätt i så fall, det är rätt skumma modeller :D. När jag gick beklädnadsteknisk linje en gång i forntiden var jag till och med så ambitiös att jag hade grundmönster för liv och kjol uppritat för mina egna mått på hård plast så var det bara att ta fram och modifiera. Men det är mycket jobb! Skulle vilja ha typ tight t-shirt, mellantight t-shirt och vid t-shirt som i Börnetöj-boken :).

Fast jag kanske får börja från grunden med grundmönster och exprimentera mig fram... göra en egen bok helt enkelt :).

• spenatmamman

yrväder - det kanske blir så till sist att jag sätter mig och ritar. Det var så länge sen sist dock så jag vet inte hur bra det skulle bli... sen får jag väl skriva den där boken :D. Igår ägnade jag en stund åt att knåpa mönster i alla fall, men jag utgick ifrån ett färdigt och ändrade på. Får se hur det blir när det är klart...

Stratus - MG? Hur hittar jag dit? Jag är supernöjd med tygerna från Sewzannes, vilken lyx att slippa tull, moms och frakt, då blir det verkligen superbilligt!

• spenatmamman

Stratus - jag räknade ut själv vad MG var, jag är lite trög men till sist brukar tioöringen trilla ner *s*. De har sån resår ju! TROS-resår kallas den tydligen *s*

• spenatmamman

Nu "råkade jag beställa" jag med men det blev en mönsterkonstruktionsbok. "Metric pattern cutting" av Winifred Aldrich. Såg att samma författare skrivit en rad böcker i ämnet, barnkläder, herrkläder, badkläder och allt möjligt så jag tänkte att om denna är bra kanske jag hittar något att fördjupa mig i vad det lider.

Måste få tag på en bra stor vinkellinjal nu bara. Håll tummarna *s*

• spenatmamman

Botilda - ja, jag återkommer om boken! Om jag får tag på en linjal :D

• spenatmamman

Jag har jobbat med att sälja bilbarnstolar och rådet är som yrväder skriver att inte byta ut klädseln. Det är ju det där med flamskyddet, att det dröjer viktiga sekunder innan klädseln börjar brinna om du har sån otur så kan det rädda liv. Sen kan man ju fundera på andra saker när det gäller flamskyddsmedel, hur hälsosamt det är osv (jag är definitivt tveksam...). Så inte pimpa!

En ny klädsel kostar nog mellan 500 och 800 nånstans skulle jag tro. Ruggigt dyrt.

• spenatmamman

Mstery - tack för tipset! Det får bli en sväng förbi Åhléns. Har presentkort att lösa in så det blir ju... gratis :D

• spenatmamman

Muldebaer - jag har också en Prymtång och har testat med Stoff och Stils knappar, det går liksom för dig hur bra som helst!

• spenatmamman

Hej allihopa, hoppas ni har haft en skön midsommar!

Yrade ju tidigare om resår med spetskant som visade sig heta tros-resår, har lagt upp en bild i min blogg för att visa hur fint det blir med sån resår i ärmslutet (och ringningen i det här fallet) på en flickklänning.

Bloggen finns här: http://minapyssel.wordpress.com/

Var inne på Mattssons band och tittade efter mer resår, de hade i flera olika varianter men ganska dyrt, 15-20 kr metern kostade de jag tittade på! MG verkar ta mellan fem och åtta kronor metern... en viss skillnad!

• spenatmamman

Frakten är rätt dyr från USA, tror jag betalade 130 spänn för fem meter tyg nu när jag beställde. Räkna också med tull och moms.Mina paket fastnar alltid, andra verkar slinka igenom men aldrig aldrig mina. Dubbla priset på tyget ungefär så får du en rimlig siffra har jag kommit fram till...

Min symaskin dog i helgen! Och verkstan har semesterstängt... men idag fick jag låna min "styvmors" gamla maskin, den är superbra! Tror det finns trikåsöm på den faktiskt, men jag fattar inte hur man ska ställa in den då. Det är såna där lösa svarta "hjul" man stoppar in på ett ställe för olika sömmar, men jag förstår verkligen ingenting.

Någon som har en Elon från typ sjuttiotalet som vet? Maskinens ägare vet defintivit inte *s*.

• spenatmamman

Fel fel fel... Elna heter maskinen. Elna Supermatic till och med.

Nån som förstår sig på de där svarta små rackarna med olika sömsymboler på? Jag fattar hur jag ska sätta in den (tror jag). Men hur kan man tänkas behöva ställa in i övrigt för att få det att funka och bli trikåsöm? Det finns ett "hjul" för stygnlängd och ett reglage för bredd. Sen finns det även två andra rattar, en med konstiga symboler på och en med olika sömmar på.

Nån som har en aning?

Men attans vad skönt det var att ha symaskin igen! Sy är som knark tror jag, jag har haft världens abstinens. Nu blev jag klar med min kjol ikväll som jag började med i helgen, så imorgon kan jag ha den på mig är jag åker in till stora staden.

• spenatmamman

Mimmi71 - tack för tipset om färgkoder. Ska försöka hitta något mönster :D

• spenatmamman

Hjälp jag är helt slut idag! Har varit i stan och förlustat mig. Först tittade jag på min syrras nya lägenhet sen råkade vi slinka in på Kilotex i Sickla när vi ändå var i krokarna. Blev grymt besviken, bodde precis i närheten tidigare och handlade massor där, det var alltid svårt att sålla bland allt man ville ha... men nu hittade jag ingenting som föll mig på läppen.

50 meter mönsterpapper, en ny märkpenna och en ny fiffikus blev det i alla fall.

Och så blev det en sväng till Åhléns för inköp av kanintyg

• spenatmamman

Jag lyckades klura ut hur man syr trikåsömmen på lånemaskinen, det tog en liten stund men till sist så...

Har uppdaterat bloggen med en liten tunika/top sydd av ett örngott och en kjol till mig själv. minapyssel.wordpress.com

Det är så himla skönt att ha en symaskin igen (måste säga det gång på gång).

Nej nu har jag inte tid att sitta här och slöa, mot symaskinen!

• spenatmamman

Jag brukar läsa bloggen Wardrobe refashion och har till och med funderat lite på att anmäla mig som skribent men jag inser att jag inte orkar lägga en massa tid på att skriva inlägg på engelska... Här hittar ni bloggen (ni har säkert redan sett den): http://nikkishell.typepad.com/wardroberefashion/

Funderar lite på nu om man skulle dra igång en liknande på svenska? Finns det intresserade som syr om gammalt till nytt? Tänkte att man får vara med i tre månader i taget, sen tar man bort alla och tar in nya som skriver och gamla får såklart anmäla sig på nytt. Bara för att hålla bloggen aktiv.

Vad tror ni? Finns intresse för att skriva och framförallt läsa?

• spenatmamman

Eller... det kanske redan finns en svensk sån sida? Tipsa mig om var isf blir jag glad :D

• spenatmamman

Elefanterna är superfina! Kanske kan lura med mig maken dit ner på en semesterutflykt snart...

Jag har lovat att sälja barnkläder på "marknad" nästa helg *gulp*. Nu är jag skitnervös för att mina kläder inte duger. Har sytt 2-3 plagg och sålt tidigare bara typ. Och jag har verkligen ingenting hemma som jag kan sälja, har hittills bara sytt till eget behov.

Ingen som var intresserad av att Sy nytt av gammalt-blogga?

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle