Inlägg från: Villevalle |Visa alla inlägg
  • Villevalle

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Kakan83 skrev 2008-06-22 10:06:59 följande:
    Var väljer man lista? Jag satt i flera timmar igår. Blir snart tokig på den bloggen. Märks det att jag inte är så insatt?
    Gå in i redigeringsläget välj "Layout" där ska det finnas en ruta med "Lägg till sidelement" där ska det sedan finnas en ruta med "Etiketter". Spara dina ändringar och sen ska det bara vara att skriva inlägg med etiketter.

Lycka till!
  • Villevalle
    fante skrev 2008-06-28 19:27:39 följande:
    Jag hette ju tidigare Lilla krusbäret, och jag har kvar mig själv i Reader. I dag har det börjat dyka upp en massa (närmare 20) spaminlägg som syns i Reader men inte i bloggen. Är det någon som vet vad man kan göra åt det? Det är ju inte speciellt kul ...
    Vet inte vad det beror på, men jag funderade också när jag såg det i readern. Det är ju precis som nån hackat din blogg.
  • Villevalle

Yrväder
    Vilken klok pojkvän du har

• Villevalle

Hinner tyvärr inte skriva alls mycket här nuförtiden. Hinner inte ens en gång läsa allt ;-(

Är det någon mer än jag som väntat länge på elefanter? Jag beställde via mail förra torsdagen, på måndagen ringde jag ock snackade med Johnny, då sa han att de skulle skickas i måndags. Idag när jag ringer säger Jorun att de troligtvis skickades i onsdags för då var fakturan daterad. Var är de någonstans? Längtar!

• Villevalle

Tack för peppning om elefanterna! Förhoppningsvis har de gått iväg från Söderköping men tagit väldigt lång tid på sig ner till Skåne ;)

• Villevalle

stora lilla J skrev 2008-07-18 21:33:45 följande:

Är det någon som har något tips på var jag hittar vuxenklädemönster? Jättesugen på tex att sy en omlottklänning, men jag hittar inget bra mönster...
    Där fanns en i ottobre 2/07
  • Villevalle

Cirrus
    Jag mätte Ps vanliga muddisar nu och de var 48,5 cm från gren till start mudd. Han har nog haft dem från han var 110 och de passar fortfarande och nu är han på väg in i 122.

• Villevalle
    Smock skrev 2008-07-20 19:49:27 följande:
    Måste fråga om någon av er har fått problem med smärtor i armen av all sömnad? Jag har så ont i höger arm, har pratat med distriktan och hon sa att det förmodligen var p.g.a att jag syr så mycket. Hur sitter ni när ni syr, något man kan tänka på :)Och så har jag ju rockat lite igen också sybabbel.blogspot.com/
    Jag har ont i höger armbåge, men har inte alls hänfört det till sömnaden. Tänkte att det hade att göra med att jag burit så mycket barn det senaste året
  • Villevalle
    Sopheia skrev 2008-07-23 17:09:07 följande:
    hmmm...är det nån fler (prenumerant) som inte fått hem sin senaste Ottobre ännu? Jag vill att den ska komma NU! Suktar efter bodysuitmönstret, ju
    Jag hade det problemet i början då de skrivit ett helt felaktigt postnummer.
  • Villevalle

Happy Hippo skrev 2008-08-12 18:26:58 följande:

För ett par veckor sedan diskuterades trådfärg som passar till SoS limegröna o turkosa trikå, och när jag var där i onsdags så kollade jag. Enligt mitt tycke har inte SoS någon tråd som passar klockrent till dessa tyger. De trådar jag har som passar absolut bäst är en Gütermann nr 736 till den turkosa och en Mölnlycke nr 9611 till den limegröna. Jag hittade lite nyheter på S&S som jag blev väldigt glad över, muddväv i starka klara färger, mycket stretchigare än deras vanliga muddväv/stretchjersey. Det fanns en gul som passade kanon till elefanterna!
    Hi, hi vad kul jag ska dit imorgon
  • Villevalle
    Sopheia skrev 2008-08-13 22:43:37 följande:
    Jag är också jättesugen på att sy en waldorfdocka, mest för att testa, sonen har redan två, som jag hade som liten.Jag sitter och är lite nervös, mest, jag har fått ett beställningsjobb på soffklädslar och nu är tyg för 12000 kr på väg hem till mig. Jag kommer vara dönervös innan jag sätter saxen i det. Hjälp, tänk om jag tagit mig vatten över huvudet och förstör alltihop!
    Förstår om du är nervös. Vi stöttar dig så gott vi kan genom cyberrymden
  • Villevalle
    Lilltå skrev 2008-08-13 23:29:36 följande:
    Ni som har en CoverPro...är det nån skillnad på hur lätt det är att få till trådspänning för kantband om man kör med en eller två nålar??(Det gick åt skogen igårkväll med 1 nål och efter 3 misslyckade försök gav jag upp - klockan 1 på natten.)
    Jag tycker det är lättare med en nål...

Får du hoppstygn eller är det bara inte riktigt snyggt? Har du kantbandsapparaten eller syr du bara genom många lager? Det stora problemet med kantbandsapparaten är ju den mindre pressarfoten och att själva apparaten drar så i tyget.

Jag upplever det som att maskinen (och föraren) behöver en inkörningsperiod.

Testa även att justera pressarfotstrycket. carolinas-blogg.blogspot.com/2008/01/pressarfotstryck.html

Kolla även in Theas blogg, hon har skrivit vilka inställningar hon använder för olika tyg kokalal.blogspot.com/
  • Villevalle
    Lilltå skrev 2008-08-14 22:04:40 följande:
    Jag tyckte inte att det drog så mycket i tyget faktiskt. Det löpte på fint. Däremot är det näranog trassel på baksidan och tom värre än hoppstygn dvs. den hoppade över undertråden på typ 20 stygn i rad.....Theas blogg kollade jag. Pressarfotstryck testade jag att ändra....Jag tycker liksom inte att jag märkte nå' stora skillnader vad än jag ändrade. Trädde om. Kollade noga att tråden faktiskt låg nere i trådspänningsbrickor. Testade aldrig att byta nål......Tog jag och sydde i 2 lager elefanter bara blev det helt okej.Ja, gissar att det bara är att testa testa testa.....Jag o mitt dåliga tålamod för sånt här...
    Hmm, känner igen... Bara så tråkigt. En gång när jag hade sådana problem hade jag glömt trycka in armen till undertråden, en annan gång hade jag missat en av hakarna för övertråden.

Är det kantbandsapparaten fick jag hjälp en gång när jag justerade skruvarna så att det var ganska mycket mer tyg på undersidan än översidan av själva kantbandet. Fortsätt testa, ge inte upp
  • Villevalle
    Cirrus skrev 2008-08-17 20:48:30 följande:
    Igår efterlyste jag brun polarfleece från S&S. Har ett pågående projekt där jag saknar lite tyg. Har klippt och mätt ytterligare och nu saknar jag bara en bit på 30x30 cm.Någon som har en liten bit av denna (brun varunr 220214) och kan undvara? Givetvis betalar jag för biten eller om det kan vara aktuellt med något byte. Vet att färgen kan skilja men den risken får jag ta.
    Jag har en bit på ca 60x60 cm i 220214, batch 0001577787 och trådfärg 37. Inboxa så kan jag försöka skicka imorgon.
  • Villevalle
    Cirrus skrev 2008-08-18 15:45:26 följande:
    Åh, ännu fler som har brunt Tack snälla, men det har löst sig för Gekko hade också en bit över Förresten infon kring färgen osv, står det på klisterlappen som sitter på resp tyg vid lev?
    Japp, det gör det iaf när man är där och köper.
  • Villevalle

Ang tygsax har jag en Fiskars köpt på S&S, finns säkert på andra ställen också. Än så länge är jag nöjd med den, men jag har bara haft den i ca 1 år.

• Villevalle

Jag tycker flatlocken är bra när man inte vill ha några skavande sömsmåner.

• Villevalle
    Pochahontas skrev 2008-09-06 09:02:01 följande:
    lilllinda: Det har jag inte ens tänkt på! Det skulle man ju kunna göra.
    Ska vi åka dit tillsammans?
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle