Sytråden spinner vidare - Grön rulle
Idizen, du kan inte mäta på barnet istället? Storlekar varierar ju (som du märkte) mellan olika märken och mönster, mäter du på barnet som skall ha skjortan kommer den att sitta som en smäck sedan
Idizen, du kan inte mäta på barnet istället? Storlekar varierar ju (som du märkte) mellan olika märken och mönster, mäter du på barnet som skall ha skjortan kommer den att sitta som en smäck sedan
Idizen, ojoj det låter lite småjobbigt! Hoppas att det blir bra till slut!
Nejmen hej hallå . Har varit ruskigt inaktiv på familjeliv de senaste månaderna, men nu kikar jag in i tråden igen för att få lite inspiration. (Jag har förresten ett kuvert till dig med mönster som jag ritat av från Sy till barnen... Hittade det för en tid sedan när jag rensade på skrivbordet, och insåg till min förfäran att jag inte skickat det till dig (ja hu jag skäms)! Har du fortfarande intresse av dem?)
Tack Cirrus! Det känns roligt att vara tillbaka och få se på allt fint ni har sytt!
Yrväder, finemang! Jag skriver i din gästbok.
Cirrus, det låter precis som min lillkille. Han är inte still en sekund när han är vaken... Drar och grejar och rotar och hamrar och jag vet inte vad... Och givetvis fin och charmig och allt det där samtidigt . Sömmandet får ske när han sover!
Gekko! Roligt att bli igenkänd! Måste erkänna att jag spanat in din blogg lite då och då... . Du syr mycket fint!
Behöver lite uppmuntrande tillrop! Håller på och syr en Waldorfdocka och håret är ju helt fruktansvärt. Kommer det någonsin att bli klart, kommer det någonsin att bli snyggt det här, kommer min pojke att överhuvudtaget tycka om dockan...
Yrväder, nej, men kolla in sytråden går...hrlm... bra .
Hm, resten av dockan var en baggis. Jag antar att om man har gjort några dockor går det fortare att göra håret. Typiskt nog valde jag att göra håret kort och rufsigt istället för vanligt waldorfhår. Såhär i efterhand undrar jag om det var ett så smart val egentligen! Men dockan skall ju likna min pojke, och han har sällan en välkammad frisyr .
Jag gillar för övrigt korta projekt, det är därför jag aldrig stickar. Fort skall det gå, brum brum med overlocken gillar jag. Inte sitta och pilla med småtrådar... Nåja, snart sitter jag väl med docka nr 2 och svär över den. Att man aldrig lär sig .
yrväder, nejmen visst är det så, man måste ju kunna kamma och göra frisyrer på sin docka utan att håret trillar av! Ja, det blir nog fint när det är klart, men vilket jobb. Å andra sidan är det bra att ha ett projekt som inte kräver att man sitter vid symaskinen, sånt här kan man ju göra vid TVn. Det är bra!
first timer skrev 2008-07-24 20:13:06 följande:
En fråga bara det finns ju flera här som har sytt av uggle- och elefanttyget. Jag fick tummen ur igår och beställde, och redan idag kom det i lådan, tjohej! Men vad tunt det var. Vet ni var man kan hitta enfärgat i samma tjocklek?
Kyssen o Cirrus, ja, jag trodde nog att den skulle vara tjockare. Men nu när jag sytt i den tycker jag att den är helt perfekt, skulle dock inte vilja ha den tunnare!
first timer, se där! Visste inte att det var samma person jag svarat till både här och på SB! Ja, Siw tänkte jag på, hittade du till slut?
Car, det finns en tjej på sjalbarn som har gjort den här jättesnygga: www.familjeliv.se/hem/tinaw/gallery/phpfeuehd.jpg . Jag har gjort en efter samma princip och den blev jättebra. Man kan behöva staga upp den med en rundstav/blompinne längst upp och en pappskiva längst ner, annars säckar den.
Så! Nu är äntligen waldorfdockan som jag har sytt till min lillkille klar. Den första kommentar som min sambo fällde var "Oj vad lik Johnny Rotten han är", så dockans namn blev bara givet... Den som är nyfiken får gärna titta in i mitt galleri.
Tack Lines! Du kan hitta material till waldorfdockor lite här och var, när jag googlade hittade jag bland annat här:
www.berglunds-kreativa.se/kategorilista.php
www.midgard.se/, under rubriken dockor
www.waldorfbutiken.se
www.quilta.nu/prod/quilta/quilta.nsf/AllDocuments/85D206FCFC903942C1256E6A003434D2
Men det är nog värt att jämföra priser, det verkar skilja sig en del.
Lilltå, jag skulle köra på alternativ 2. Det blir nog allra snyggast!