• Aje08

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Tack för alla tips och förslag om naturfärgat linne. Och erbjudanden om att skicka! Jag har avblåst jakten men ska beställa hem lite olika prover, så jag har om det blir aktuellt igen (till nästa år eller så).

Jag fick 8 m linne som min kompis i London skickat men den här andra omgången var ljusare (mer kitt) än den första leveransen och det funkade inte riktigt. Nu är det färgat istället så det ska bli shorts och byxor i blått, gräsgrönt och orange den här gången! Sen blir det inte fler linneplagg för den här säsongen mer än för eventuellt husbehov :)

• Aje08

visst fanns det en länk till en hemsida där man kunde ladda ner gratis schabloner/motiv?

• Aje08

Jag har förresten använt mitt alldeles egna syrum för första gången nu! Det är helt kaos därinne fortfarande men jag var tvungen att panikproducera linnebyxor och shorts för inlämning på Uni idag.

Det är helt fantasktiskt att bara kunna "ösa på" därinne (sopa ner tråd och spill på golvet och inte behöva oroa sig för eventuella nålar som flyger iväg) och att dessutom ha allt nära till hands.

Jag köpte IKEAs galant bord som tillklippningsbord och det är toppen. Skivan är 160x80 plus en förlägning på 60x80. Benen kan man dra ut till ca 95 cm höjd. Ett hett tips till dom som har möjlighet.

När jag fått lite mer ordning kan jag blogga om resultatet och planen är också att fortsätta blogga om sydda saker nu när tid förhoppningsvis finns efter allt flyttstök... :)

• Aje08

Den kombinationen jag valde gick totalt på 1050 :-
    Serien hör till IKEA work, så man hittar den lättast om man söker på Galant på hemsidan

• Aje08

Behöver tips och råd om tygtryck...

Jag köpte stämplar igår och har vanlig textilfärg från Panduro (inte den täckande alltså) och ska trycka på ribbstickad benvit trikå. Jag lägger på färgen på stämpeln med en stöppel.

Jag höll på igår och tycker det blir så ojämt... Är det någon som har något tips eller knep? Jag tänkte köpa penslar så man kan fylla i lite efteråt men det vore ju bra om det blev bra från början.

Jag har provat med både mycket och lite färg och har man lite fär blir det jämnare men "svagare".

Bäst blir det ju om man använder plast, schabloner och stöpplar men det blir så jobbigt om man vill ha många tryck!

• Aje08

Goding - vliselinet är pappersbaserat så den andra är bättre för kläder. Den pappersbaserade kan "gå sönder" efter tvättar medans den bommullsbaserade (solydot nånting tror jag dne heter) är smidigare. Så skillnaden är väl lågbudget vs. lyx :)

• Aje08

Det var en del att läsa efter nästan en veckas frånvaro! Och mycket har ni hunnit med.

Hinner inte kommentera så mycket men ni diskuterade olika Janome modeller förut och jag ville bara säga att jag har en Decor Computer 3050 som jag är jättenöjd med. Den tuffar på bra och har inte strulat alls plus en hel del fina finesser. Easy Jeansen tyckte jag kändes lite "klonkig" så jag föredrog en elektronisk maskin och tycker det är smidigt att byta sömmar med en knapptryckning. Det Janomes mer avancerade modeller inte har (som min och Jubileen tex) är justerbart pressarfotstryck (Sewisterna som är dom enklare "under" Easy Jeans har det vilket är lite konstigt). För att kompensera köpte jag en trikåpressarfot som funkar bra, men sen har jag också köpt en Cover Pro efter det...!

Jag var faktiskt lite inne på att lägga till en tusing och få Jubilee 85 men min symaskinshandlare avrådde! Han tycker 3050 är bättre! Det man får med Jubilee är ett alfabet (som han inte tyckte var så väldigt användbart) och fler pressarfötter.

Jag upptäckte förresten i veckan att min symaskinshandlare har pensionerat sig och stängt butiken. Min spontana reaktion var "varför har han inte talat om det för mig"! Då har man pratat ganska mycket med sin symaskinsgubbe... ;P Butiken är ersatt med en tygaffär vilket är trevligt och det går även att nå honom fortfarande för service osv. så han är inte helt försvunnen vilket känns tryggt! :)

• Aje08

Och, om Sewing Machines Direct kan jag säga att jag tyckte Russell var fantastiskt bra att ha och göra med. Jag köpte min Cover Pro genom dom och han gav mig lite extra rabatt (10% på hela belopped) eftersom jag köpte bankantare, en pressarfot och två väskor samtidigt. Frakten till Sverige vet jag inte något om eftersom jag plockade upp maskinen i London men det har väl gått bra för alla som beställt hit tror jag.

• Aje08
    yrväder skrev 2008-07-07 13:26:28 följande:
    ajevad tycker du om coverpron? har du haft en massa strul med hoppstygn och grejer? hade tänkt önska mig en coverlock i present (i november, man måste planera i god tid) och velar på vilken...
    Jag premiärsydde faktitskt först förra veckan (jag fållade, gjorde halsringning och stickningar på två raglan tröjor) eftersom det tagit tid att komma iordning efter flytten men det gick fint. Inga hoppstygn en över sidsömmarna men jag har mycket att lära... Och jag har inte provat bandkantaren än...
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle