Inlägg från: Beatrize74 |Visa alla inlägg
  • Beatrize74

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Vad skönt att ni börjat på en ny tråd...jag har verkligen surfat hit efter att ha kommit in på en myyycket tidig sida och följt länkarna i slutet på varje ända hit!

Om jag hänger med från början i den här tråden så behöver jag kanske inte känna att jag ligger så mycket "efter" som jag faktiskt gör.

Bara några små frågor först:

- Får jag vara med även om jag inte syr bebiskläder eller någonsin beställt en decimeter av det fina uggletyget?
    - Har ALLA här inne proffsmaskiner, eller är det en och annan som faktiskt "bara" har en vanlig symaskin med raksöm och sicksack typ?

Jag
    har en blogg, men får inte länka här.

När barnen somnat ikväll ska jag sy JÄRNET av de tyger jag fick hem idag.

Ha en underbar dag!

Kram Bea

• Beatrize74
    mira skrev 2008-06-15 15:04:19 följande:
    bea - jag hänger här fastän jag knappt syr nåt själv... och gör jag det sker det fortfarande på min mormors gamla maskin som in bästa fall syr rakt, sicksackat och nåt som är lite mittemellan de två. men det är så kul o surfa runt och se allt fint som alla andra syr.
    Skönt att höra...jag har någon föreställning om att det inte är värt att sy om man inte har en overlock...i alla fall inte kläder! Kanske ska tänka om där.
    Lallan skrev 2008-06-15 15:14:46 följande:
    Men visst har väl du varit med här förut även om det var längesen?Jag har inte någon värstingmaskin eller är någon expert på att sy men man lär sig väldigt mycket av alla i den här tråden!
    Vilket minne! När du säger det så tror jag att jag stack in näsan för en eller två eller kanske tre (???) trådar sedan? Tror inte jag skrev så mycket mer än ett eller två inlägg...ville gärna vara med mer, men jag kände mig så "off-league" som inte syr kläder. Lite inspirerad blev jag ändå och skulle nog inte ha försökt mig på att dotterns förklädesklänning om det inte varit för er.
  • Beatrize74
    Cirrus skrev 2008-06-15 16:19:15 följande:
    Kanontrevlig blogg, me like. Underbara bomullstyger fanns det på bild också. Trikåer i all ära men ganska ofta längtar jag tillbaka till hederlig bomullssömnad. Lite sånt i sommar för mig då kanske. Var köper du dina tyger?
    Tackelitack! Jag köper mina tyger mest på loppisar och på utförsäljningar av olika slag, det är sällan jag köper nya tyger till ordinarie pris. En hel del av de där tygerna du såg på den övre bilden är från Stoff&Stil...sedan är det blandat loppisfynd och en butik i Västerås som hade tokrea för ett tag sedan.
    Armine skrev 2008-06-15 17:09:05 följande:
    Jag hänger här jag med och jag har inga barna alls att sy till.
    HÄRLIGT! Kul att se dig...tycker du ska försöka dig på lite ljusblått och rosa...du kan dekorera makens lajvkläder vetja! Hihi...uppskattat?
  • Beatrize74

Men tjejer...nu måste ni hjälpa mig här... BUFFAR!??????????? Vad är det? En sorts mössa?

• Beatrize74
    LumLumLum skrev 2008-06-15 20:58:35 följande:
    www.buffsverige.se/buffvideo.html
    Haha...efter att ha sett den videon så förstår jag inte HUR jag kunnat klara mig utan en hela livet. Vilken otroligt bra video också, så bra och informativt tecknat.
  • Beatrize74
    Indratvillingmamma skrev 2008-06-15 21:40:48 följande:
    Alltså grymt off topic, men gubben har köpt en påse Polly hazel och cocos, och enligt innehållsförteckningen så innehåller den INTE hasselnötter. Va?! Varför heter den då hazel? Och vad är det som gör konstgjord hazelsmak?!Jag är liksom nötallergisk, vågar jag äta den då tro? Jag står här och fegar lite.
    Ät den INTE om du är allergisk mot nötter! SÅ här står det på hemsidan:

Polly Hazel & Coconut 220gProduktbeskrivning:
    Ny mixad Polly 220 g påse med två nya spännande smaker. Nya Polly Hazel & Coconut 220g är smaksatt med underbar fräsch Cocos och delikat Hasselnöt med en design som ger uppmärksamhet i hyllan.Innehållsdeklaration:
    Socker, vegetabiliskt fett, invertsocker, glukos-fruktossirap, helmjölkspulver, vasslepulver, kakaomassa, gelatin, ytbehandlingsmedel (gummi arabicum, stärkelse och E904), emulgeringsmedel (sojalecitin och E476), surhetsreglerande medel (citronsyra och E331), förtjockningsmedel (pektin), aromer (bl.a vanillin). Näringsvärde per 100 g/ml:
    energi 1950 kJ/470kcal protein 5,0 g kolhydrater 70 g fett 19, g  Allergiinformation:
    LaktosJa MjölkproteinJa NötterSpår*JordnötterSpår**SojabönorJa * Kan innehålla spår av hasselnötter och mandel eftersom den tillverkas på samma linje som produkter med hasselnötter och mandel** Kan innehålla spår av jordnötter eftersom den tillverkas på samma linje som produkter med jordnötter.
  • Beatrize74
    GOBLIgobli skrev 2008-06-16 18:18:42 följande:
    BeatrizeVadå?!?! TOK-rea i V-ås?!?!?!? VARVARVAR????? *håller på att ramla av stolen* Var det den på Bäckby??
    Hihi...nej...den inne i stan...kan inte komma på vad den heter just nu...men den som ligger liksom "i källaren" mitt inne i centrum, nära Åhléns.
    70% på nästan alla bomullstyger bland annat.
  • Beatrize74
    GOBLIgobli skrev 2008-06-16 23:56:42 följande:
    Ahhaaaa, Furulunds yes! Jaså, har de haft rea!!?? Har de det ff månne...?
    Ja, just det! Kanske har de kvar vissa tyger på rea? Det kan ju vara värt att ta sig en kik ju.
  • Beatrize74

Nu sticker jag in näsan här igen.

Jag gick till min symaskinsåterförsäljare och frågade om skillnaden mellan en overlock och en vanlig maskin och vad tusan en COVERlock egentligen var.
    Men...hon är jättego och söt, men lite gammal och vimsig och kan inte förklara. Hon bläddrade mest förvirrat i några broschyrer och skrev upp lite prisuppgifter.

Såååå...vem vänder man sig till då om inte ER.

Jag syr mycket, men bara raksöm och på sin höjd sicksack och därför inga kläder i större mängd och har alltså INGEN koll på något. Så tala till mig som om jag vore en treåring alltså!

VAD är en overlock?
    Och en coverlock?
    Jag läser mig till på Pfaffs hemsida om "sy, putsa, kasta och fålla" För mig säger det inget.
    Sy? Det är väl det man gör med alla maskiner?
    Putsa? Är det att få bort överflödig sömsån?
    Kasta? Är det när man syr fast fållarna? Som typ på vanliga maskiner med raksöm, men här med sådan där imponerande sick-sackraksöm som ser ut som en gärdesgård på baksidan men lämnar en prydlig raksöm på framsidan?
    Och så "fålla" då....det är ju det jag egentligen beskrivit på "kasta"

Nej, finns det någon som kan reda ut det här för mig så vore jag evigt tacksam. Jag sitter just nu och jobbar ihop till en maskin och då är det ju bra att veta VARFÖR jag gör det...hihi

• Beatrize74

Tack tjejer för att ni delgav mig lite fakta. Nu tror jag faktiskt att jag förstår, det börjar klarna.

Jag har läst högt för maken här och nu ska vi ge oss ut i overlock/coverlockdjungeln tillsammans igen, fast den här gången är vi också beväpnade med machete och karta tack vare er, så det känns lite lättare nu.

Nu ska jag bege mig ut på länkarna ni givit också. På med safarihjälmen och khakishortsen, och swisch...swisch ut i djungeln igen.

Psssst....madebyinferno....jag förstod väl att det var HÄR du gömde dig. Härligt att se dig...kommer du ihåg mig?

• Beatrize74

Ja, kanske lite fler påtryckningar på tyget skulle kunna göra susen.

Svärmor har tyget som rullgardin kvar i deras gamla arbetsrum och det är ju bara så fint. Barnen älskar det och kan sitta och titta på det lääänge.

• Beatrize74

Låg och funderade på det här med symaskiner. Egentligen skulle man ju vilja ha sin vanliga symaskin, och sedan en coverlock och en overlock och helst då också en brodermaskin.

Men...tänk alltså förr. NÄr de satt och surrade med sina trampsymaskiner. Tänk att det då ingick i "husmoderskunskaperna" att kunna sy skjortor åt maken, linnen åt sina döttrar och byxor till sönerna etc. Med en vanlig symaskin som inte hade annat än raksöm och sicksack (på sin höjd)

Och jag som nu knappt känner att jag vågar sy en endaste lite kjol för att jag "bara" har en vanlig maskin.

(Och tänker då hur mamma satt och sydde mina första diskotekskläder på sin gamla Bernina. En topp med öppen rygg i cerise trikå och ett par gråa byxor med tryckta japanska tecken)

Hon satte sin tillit till sig själv. Jag sätter min tillit till fabriksparkerna.

• Beatrize74

Ja, just det...för hand, med små, små täta stygn. Jisses!
    DET är hantverk det!

• Beatrize74

Är det någon av er tygtrixare som vet hur man gör för att inte få sådana rynkor i hörnen, att det liksom blir så spänt.

Man ska kunna klippa upp sömsmånen något va? När man syr rundade saker så kan man ju klippa upp sömsmånen som små trianglar för att lätta på "trycket", men hur gör man om man har sytt ett nittiogradershörn? (Alltså...tänk er att ni syr bokstaven "L" till exempel. Det blir gärna "korvigt" där i den inre hörnet av bokstaven nedtill.)

Hur katten gör man?

• Beatrize74

När det gäller att sy hörn som inte korvar sig, så menar ni tjejer att man alltså ska klippa så nära den sydda sömmen det bara går. Har jag förstått det rätt?

Madebyinferno...vad roligt...jag ser nu också att du har en blogg så nu måste jag vips in och kika.

• Beatrize74

Och tack tjejer för att ni verkligen delar med er av varandras tips och är så otroligt tillmötesgående, både gentemot mig och mina småtafliga nybörjarfrågor och alla andra här inne.

• Beatrize74

Ok...tack Tilda Viola.... Hur går det med lajvkläderna? HInner ni klart tills på lördag tror du?

• Beatrize74

Hur gör ni när ni ska överföra ett mönster till ett tyg...vad använder ni er av för markörer?
    Blyertspennor? Krita? Penna med bläck som försvinner efter en tid? Kalkerpapper med sporre?

Vad?

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle