Inlägg från: Tygtiiger |Visa alla inlägg
  • Tygtiiger

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Hej på er!
    Jag är svårt sugen på att köpa en cover-overlock, och har tittat lite på pfaffs coverstyle på nätet
    www.sewingmachines.co.uk/pfaff4850_info.htm

Den har alla de sömmar jag vill ha (coverlock, flatlock, rullfåll, vanlig overlock) och är dessutom vad jag förstår analog, inte digital (och jag trivs med saker med rattar och spakar som jag kan dra i, istället för pek- och petskärmar).
    Är det någon som har erfarenhet av den? Är den bra? Är den kass?

Och all uppmuntran á la "jomenvisst behöver du en overlock det är sååå bra när man..." tas tacksamt emot jag älskar att sy men vet att intresset kommer och går i perioder - och det är trots allt en rätt dyr apparat.

elefanter från jofotex? DET vill jag också ha!

• Tygtiiger
    Sopheia skrev 2008-07-14 21:43:16 följande:
    Tiger;Självklart, behöver du en cover/overlock. Som jag sagt massor av gånger förr Och som nån så klokt sa; Symaskin är en livsinvestering ju fortar du köper en desto mer tjänar du på det! Jag gillar Pfaff-maskinerna skarpt, har en "vanlig" pfaff och den går kanonbra, däremot ingen ol-pfaff utan en bernina, som ju är min bästa vän. KOntentan blir väl att Pfaff är ett bra märke.
    Ah, har du en pfaff - jamen då så!
    Jag har ju bara en gammal huskvarna zigzag från femtiotalet, men huga vad bra den är nu när den är nyservad. Då är det väl bara att börja gräva ordentligt i plånboken, då!
  • Tygtiiger

Stratus: om du beställer från england så går den på 7500 inkl frakt. Var har du sett den på nätet? Min lokala pfaffbutik ska ha 8800 och dessutom är det en kass butik, så nej... Nu ska jag läsa din blogg!

Jag har för övrigt skaffat mig en hel del blivande ufo:n idag. Var på stoff och stil och köpte svart denim (jeans till mig och son), vitt viskos/linnetyg till mig, vitt borstat silke till blus (testsy), en sjujävla massa slöjtyll i vitt och svart till underkjolar (och det vita är utmärkt som myggnät) och lite bomullstyg med små elefanter i brunt och benvitt som ska bli en kjol - men det behövs ett matchande brunt tyg och det har jag inte hittat. (Tänkte ha den till mammakjolsmönstret - men som vanlig kjol - från senaste vuxenottobre). Och lite rött blankt tyg som ska bli drakdetalj till sonens riddardräkt!
    Och tio blandade blixtlås. De tar tio kr styck även för 60-cm:s blixtlåsen, löjligt billigt.

• Tygtiiger
    yrväder skrev 2008-07-15 21:10:46 följande:
    du får inte fråga sånt härinne.
    Inte ens om hon bara vill ha tips om hur man gör?
  • Tygtiiger

Grönsiska: jag har lånat burdatidningen på bibliotek, de hade ett utklädningsnummer någon gång under 2007 där det fanns indianbyxor som jag använder som muddbyxor.
    Annars finns det liknande mönster i ottobretidningarna, titta på
    www.ottobredesign.se, så kan du titta i gamla tidningar också. Om de inte har den på ditt bibliotek så kanman efterbeställa tidningar via deras webshop. Jag tycker det är lättsydda mönster väl värda sina pengar.

Jag har sytt muddbyxor på tightsmönster eller jazzbyxemönster men bara satt mudd nertill och dragsko/mudd i midjan. Oftast bara två bitar totalt, alltså ingen sidsöm.

• Tygtiiger

Gissa vad? Jag har köpt en pfaff coverstyle. Åkte till en symaskinshandlare för att få klämma lite på den och han kunde sälja den för 8500, inkl de två extra pressarfötterna och en uppsättning overlocktråd. Inte världens bästa deal men jag kan inte pruta!
    Dessutom tyckte jag att det var värt några hundra att få
    - svensk instruktionsbok (vågar inte tänka på hur jag skulle ha begripit sådant som "trådomvandlare och övre gripare" på engelska. Begriper knappt på svenska.
    - den i handen
    - tillgång till en butik där jag kan lämna in den och få den fixad direkt på garantin, inte behöva skicka den till england
    - slippa byta kontakten

Nu har jag zombiehjärna - treåringen vaknade 05.20 i morse och kunde inte somna om, och jag har tillbringat ett par timmar med att prova att trä maskinen. Förvånansvärt enkelt men något av ett mysterium dels hur det kan bli sömmar, och ännu mer vad som händer när man vrider på trådspänningsrattarna. Men jag har fått bevis på att jag utan att öva kan sy en hyfsad täcksöm!

Gillar att den är analog också. Jag älskar datorer men symaskinen vill jag gärna ha analog - färre delar som kan gå sönder, lättare att laga och lättare att tweaka som man vill. Inbillar jag mig!

• Tygtiiger

Ni som har elefant-tyget - kan ni inte lägga ut ett kort så man kan se färgerna? Jofotex har ju bara det bruna uppe, och det är SÅ snyggt, tänkte nog slå till på lite brun elefant och röd uggla - man kan väl ha röd uggletröja som mamma??

• Tygtiiger
    Stratus skrev 2008-07-16 23:31:26 följande:
    TygTiger, GUUUUUUUUUUUUUUUUUU vad avis jag blir. Men jag blir också stärkt i min övertygelse om att det är den maskinen jag vill ha. Det låter ju kanon att du fick till en bra söm direkt, utan en massa krångel. Och jag tycker absolut som du, vad gällde att köpa den i butik. Men jag tycker att du fick ett bra pris. Det var ju med extra fötter och allt. Min symaskinsgubbe skulle ha 8900 för den, och sen fötter på det. Men å andra sidan så prutade jag ju inget denna gång, det kanske jag kan göra...
    LITE krångel - det är inte självklart hur man ska trä och fippla med trådspänningar, men det är långtifrån ett sådant mysterium som med andra overlockers jag har sett. Och när jag har gjort det tio gånger kommer jag att kunna det utan att titta i boken, alla fem trådarna, svårare än så är det inte!Det är inte tekniskt svårt heller.
    Sömmarna blev inte riktigt så fina på baksidan som de blir i boken men jag ska försöka prova att sy något nu på förmiddagen och se hur den beter sig!
    I coverstylepaketet ingår två pressarfötter, en för hällor och en för att rynka. Så de kan du väl tjata till dig iallafall!! På min maskin så låg de redan i paketet. Kolla hos din handlare, annars kan han säkert beställa hem en nyare maskin där de ingår. Tråd var bra att få - den är ju svindyr, upptäckte jag!!

Lycka till. Återkommer med ordentlig recension om en vecka eller så.
  • Tygtiiger

Jag försökte skriva ett inlägg innan men det försvann (tror jag - dublettvarning!).

Hur är elefant- och uggletyget i kvaliten jämfört med tex molo eller PoP:s trikå?
    Är det slätt eller lätt ribbat?

måste köpa ändå och mari, så bra att du lagt ut bild på uggletyget också!!

• Tygtiiger

Microtexnålar har jag fått tips om på lokala sybutiken. Jag har använt dem när jag sytt i tunt siden och det fungerade utmärkt. Tror de finns i trikåvariant!

Apropå tyger: rekommenderar stoff och stils sandtvättade silke om man vill ha fintyg till billigt pris. RUnt 120 kr metern och fungerar utmärkt att tvätta i maskin på 40 grader fintvätt, finns i många färger!
    Sällan jag kan rekommendera tyg från SoS, tycker de har VÄLDIGT varierande kvalitet! Men denim, silke och slöjtyll är bra, tycker jag Hittar säkert andra favoriter också.

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle