Inlägg från: mortillsju |Visa alla inlägg
  • mortillsju

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Hej alla syglada!

Förr om åren sydde jag allt till mina barn (menar allt inklusive vinteroveraller! ) Numera köper jag *lat*

För en tid sedan surfade jag runt på alla fina sybloggar och hittade till en tjej som sydde upp mycket velour. det var velourbyxor och velourklänningar av singoalla moddel . Många med applikationer av blomma på magen. Är det någon som känner igen detta och vet vilken blogg jag menar? Glad för hjälp....

• mortillsju
    Cirrus skrev 2008-08-12 17:59:02 följande:
    Hej, velour och singoalla skulle kunna stämma in på alla här Men blommor och applikation, då tror jag att det är BillaBa du tänker på. Henne hittar du här www.billaba.blogspot.com
    Åhhhh vilken fin blogg *lägger till bokmärken* , men det var inte den jag menade. Hon hade mer av velour (Hilco minns jag) hmmmm, finns det något annat tips?
  • mortillsju
    Cirrus skrev 2008-08-12 17:59:02 följande:
    Hej, velour och singoalla skulle kunna stämma in på alla här Men blommor och applikation, då tror jag att det är BillaBa du tänker på. Henne hittar du här www.billaba.blogspot.com
    Tack....tack.... tack vare ditt tips länkade jag mig vidare och hittade till slut mysungar som var den blogg jag letade efter!!
  • mortillsju
    car skrev 2008-08-14 18:34:45 följande:
    Ska sy en klänning i stil med förklädesklänning, fast man fäster med knappar istället för hängslen (hänger ni med?)har olika tyger - både tunnare bomullstyg och kraftigare.Hade tänkt att kanta med snedslå på klänningarna, men blir lite tveksam om det blir bra på de tunnare tygerna. hur skulle ni gjort?
    Jag har ett fint förkläder från Plastiscok. det är i tunn bomullspoplin kantat med snedslå. Det funkar bra. Men vid tvätt får man sträcka kanten något då snedslån drar ihop sig lite.
  • mortillsju
    car skrev 2008-08-14 20:51:07 följande:
    ok, tack då vet jag, och det stör dig inte att du måste göra det? Kanske bättre att sy dubbelt på de tunna tygerna då?
    Nej det stör inte. Men har du än tunnare tyg skulle jag lägga det dubbelt! Mest för att det riskerar att fransa upp sig i snedremsan och "krypa" ut.
  • mortillsju
    madebyinferno skrev 2008-08-18 23:13:53 följande:
    Kikade i någons blogg igår, minns såklart inte vems för det var några stycken!  Hur som helst hade personen sytt om ett par jeans och satt på muddar, de var så praktiska och fina att jag måste testa om jag också får till det för tösen avskyr alla köpejeans för de är så låga och tajta i midjan när de sitter bra på längden fast hon förövrigt älskar materielet...Någon som käner igen sig angående byxorna kan väl tjoa så jag hittar tillbaka? Det är så lätt att drömma sig bort bland alla fina kreationer i era fina bloggar så man missar vart man är
    Åhhh så fint det låter. Jag hoppas någon ger sig tillkänna! Jag har precis idag letat rätt på avlagda jeans att sy om till lillan och behöver lite inspiration!
  • mortillsju
    Tygtiiger skrev 2008-08-19 11:25:57 följande:
    Jag har sytt två bruna velourbyxor med mudd och lagat sonens jeans som var uppslitna i rumpan Nöjd. Fast sonen deklarerade att han inte ville ha mjukisbyxor, han vill ha jeans - som tur är vill min gudson BARA ha mjukisar. Apropå mudd så har jag slagit i två öljetter i muddens utsida innan jag sydde fast den, och trätt in bomullssnodd så kan man dra åt lite om man vill. Mer apropå mudd: sonens lejontröja är fortfarande lite bred, lade upp den med coversöm nertill och den drar lite så fållen blir lite för utsvängd - vad tror ni om muddväv nederst? Det borde väl bli snyggt? Och kan man mickla med differentialmatningen på något vis så att coversömmen inte töjer tyget?
    Måste bara fråga. Om du slår i öljetter i mudden, hur förstärker du mudden för att öljetten inte ska lossna??
  • mortillsju
    Sandra G skrev 2008-08-20 19:49:54 följande:
    Var in på adlibris.se och tittade på Meedoms boken. Fanns bara på danska. Har ni, som har den, den på svenska eller danska?
    Mina båda två är på Danska Köpta på AdLibris.
  • mortillsju
    Sandra G skrev 2008-08-20 19:54:17 följande:
    Förstår man ändå hur man ska göra?
    För mig funkar det bra men jag har sytt mycket. Om du har svårt med nåt ord kan du säkert hitta någon här på FL som kan hjälpa dig
  • mortillsju
    Botilda skrev 2008-08-20 19:58:30 följande:
    Sandra G, de två senaste är inte översatta (och kommer sannolikt inte heller att översättas, jag har lobbat på några förlag men det blir för dyrt tror de). Men man förstår rätt bra ändå. Vi är ju många som har böckerna, så det är bara att fråga här om det är något du går bet på. Sen finns det en äldre bok av samma författare som är översatt till svenska. Den heter nog bara ”Barnkläder” och jag tror att den är slut på förlaget. Men den brukar gå att hitta på bibblan.
    Åh det är den boken som har så fina stickmönster....
  • mortillsju

Ni som ser färg (man gör ju det när man syr själv) Vad tycker ni om kombinationen rosa och orange till en tjej? Tänker på den oranga och rosa velour som neanobelle har.....

• mortillsju
    Dora skrev 2008-08-21 07:22:31 följande:
    Frågar igen hur jag vet om jag har köpt velour eller sammet...
    Sammet är ett stumt tyg....tänk Strindbergs vardagsrum. Soffan i vinröd sammet.....
  • mortillsju

Jag läser här i tråden (och får mer och mer lust att ta tag i barnklädessömnaden igen!) och skriver ett inlägg då och då. Nu har jag  köpt en superfins dansk sybok. Men som i alla syböcker är mönstrena enkla. Det är bra ibland men jag är sugen på lite mer avancerade mönster till läckra modeller. Jag vill gärna sy en tunika till exempel till lillan i bomullstyg, kanske som denna:

www.malaucollection.com/images/produits/408_z.jpg

Eller tröja/tunika som denna:

www.malaucollection.com/images/produits/411_z.jpg

Eller varför inte en klänning med omlott?

www.malaucollection.com/images/produits/2_z.jpg

Även om jag är bra på att sy så tycker jag det är mycket klurigt att konstruera denna typen av mönster. Är det någon som vet vad denna typ av mönster går att finna? Vilket märke kan ha det?

• mortillsju
    Bling1975 skrev 2008-09-09 09:42:10 följande:
    mortillsju, har du kollat på Ottobre, de har ibland lite mer avancerade mönster. Man kan ju kolla på mönstren i de olika numren. Men jag tror inte att det är så jättesvårt att lägga till vecken på en vanlig blus. Den nedre påminner mycket om en modell hos trollunge.
    Trollunge...är det de som säljer färdigutklippta plagg? *braide*
  • mortillsju
    Tyras föräldrar skrev 2008-09-09 10:01:48 följande:
    mortill sju: kolla ottobres hemsida för jag har definitvit minne av att jag sett omlottklänningen i något nummer där. De två övre har jag bara förslaget att klippa sönder ett mönster och nåla fast på tyget med de mellanrum du önskar för vecken. jag har själv gjort så med klänningar där jag velat ha såna veck framtill. Det blir faktiskt bra
    Vad tror du om den översta länken. Jag har ett mösnter jag kan klippa isär....men ska jag även ställa ut sidsömmen lite??
  • mortillsju
    sarahl skrev 2008-09-10 21:32:30 följande:
    jo, om det inte var för att fläcken sitter så nedrans högt upp. ca 2 cm under kantbandet i sprundet.
    Röstar på att du broderar nåt över och runt ikring. Det måste ju bli toppensnyggt!
  • mortillsju
    TeDrickaren skrev 2008-09-10 20:52:07 följande:
    Vad tycker ni om ordet ungar? fult?
    Jag gillar ordet ungar. Tänk alla djurens ungar som är så fina och söta. Jag kallar ofta mina barn för ungar.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle