• Rostis

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

ursäkta en korkad fråga, bor i finland och har tyvärr mest möster och sånt på finska (därav uruselt svenskt sytermsordförråd). Men efter att ha läst tråden har jag konstaterat att ni använder och nämner "rullfåll" ofta, vad är det och hur gör man det???

• Rostis

alltså rullfåll är bara "uttöjd" overlocksöm...... :)

• Rostis

käääk.... sydde byxor (jeans) till sonen idag, enligt Ottobres mönster. men när det var dags för prövning så sitter de som tights på honom. Mätte och kollade enligt deras listor skulle han ha 128 cl men tydligen nä..... man blir lätt galen när man suttit och kämpat med gylfar och saker hela dagen (då man inte direkt är nån sy-veteran), och jag som var så nöjd för det blev så bra. Men säg den glädje som varar. Fick blir byxor åt lilla syster i stället, men det är ju inte direkt snyggt med pojkmodell (låga fickor och raka ben) på en väldigt modemedveten tös. hon kallade dem för fulbyxor... vad glad man blir....

• Rostis

det var Ottobre höst 4/2008 Guitar jeans (mönster nummer 28), jag har också hört att storlekarna brukar vara lite större i ottobre, så därför sydde jag inte på växten....

får bli ett par nya bara jag hinner köpa nytt tyg, övning ger färdighet :)

• Rostis

min son är en tandpetare, och han brukar ha 128 cl, extra smala jeans på lindex, och nu kunde han inte ens böja på knäna :),så det var smalt. Lillasyster drar ca 120 smal modell (lindex) och det var passliga på henne på bredden, längden skulle just och just ha räckt till till sonen.

• Rostis

har du frågat i din tygaffär? i vår pyttelilla "gardinaffär" frågade jag om "plastvindruta" till barnvagn, och det fanns, blev helt imponerad.....

annars finns det kanske en möbelrestaurerare där du bor, jag har köpt tunn skumgummimadrass och andra stoppningar från såna.

• Rostis

här är jag djupt imponerad, beställde tre tidningar från ottobre i måndags, och hade dem i postlådan idag!!!! fast det står 3 veckoers leveranstid på deras hemsida.....

har bara hunnit bläddra i dem ännu, men de såg lovande ut, har börjat klia i synerven :)

ps, satte och sydde kopåsen som man får printa ut mönstret på från ottobres hemsida inatt, den blev skitsöt, lagade en till idag utan band som jag skall ha som mobilfodral.

• Rostis

jag använder blyerts eller skräddarkrita, beroende på tyget.

• Rostis

syr ju inte så mycket, men är just nu i en period med 2-10 timmar om dagen + att jag är 38 veckor gravid. Sitter vid ett gammalt köksbord på en gammal köksstol men får inte ont någon annan stans än träsmak i baken. Gör dock pauser (täta kisspauser :)) kanske det hjälper.

• Rostis

arbetsdrygt projekt avklarat, varför gör man allting bakvägen? kviltar efter att man sytt ihop härligheten, jättemysigt att klämma in en hel åkpåse i symaskinen :), men blev nöjd, ballongerna lyckades ganska bra.

www.aijaa.com/v.php

• Rostis

jsg hsr ärvt min mammas tygsax som är säkert 20 år gammal (fiskars) still going strong, kan inte annat än rekomendera. Vi är båda vänsterhänta så det är en vänstersax, varit i flitig användning. Ikeas ger jag inte mycket för, de har ju av dem vid tygavdelningen, men man vill ju inte ens få längderna av tuggade så mycket att man skulle få tyget med sig hem därifrån....

• Rostis
    cooki skrev 2008-09-11 21:40:05 följande:
    Tänkte höra med er som kan... Ska köpa en ny symaskin och tänkte lägga 2000-3000:- (helst så lite som möjligt ). Vad skulle ni rekommendera? Hittade en Husqvarna Emerald 116 för 2500:-, är det nåt att ha? Kom gärna med förslag på vad jag bör satsa på! Jag syr inget avancerat - gardiner, kuddar, påslakan, mössor osv. Inget märkvärdigt med andra ord.
    jag har en Emerald 118 (köpt till julen 2006) och jag älskar den, otroligt stark (sytt 12 lager manchester med den) och enkel med sömbyten och inställningar. Rekomenderar.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle