Inlägg från: Bling1975 |Visa alla inlägg
  • Bling1975

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Hej!

Har blivit grymt imponerad och inspirerad av allt fint ni har sytt. Sitter därför och suktar lite efter en overlockmaskin för jag gillar mest trikåkläder.

Men, hur svårt är det att lära sig att sy på den om man inte är så bra på att sy? Har dock en mamma som är väldigt duktig på vanlig maskin som kan hjälpa till i början men hon har aldrig sytt med overlock.

Ni gör också så fina kantband på allt, finns det någon bra beskrivning hur man gör dem och hur svårt är det? Någon som kanske har närbilder även på insidan av plaggen så man förstår hur ni har gjort.

Stitch längtar efter Lilo
  • Bling1975
    yrväder skrev 2008-08-01 18:55:52 följande:
    näe, elefanttyget är vitt på baksidan. Jag har sytt på remsan enkel mot elefanttyget.
    Så när du viker det runt så viker man även in kanten på andra sidan så inga klippkanter syns? Verkar pilligt men jag måste nog köpa en maskin och prova
  • Bling1975

Yrväder: tack, det verkar smart och mycket enklare!

TygTiger: Vilken maskin har du valt?

Någon annan som vill tipsa om vilket märke som är bäst i de lägre prisklasserna. Tittar just nu på en begagnad Singer.

• Bling1975

Det finns andra typer av skum än den vanliga skumgummin på tex kungssängen som man kan beställa och få tillskuret.

Hur mycket tyg ca går det att sy ett par hängselbyxor och en långärmad body i stl 56-62? Vill så gärna beställa lite elefanter men vet inte alls hur mycket jag behöver för att kunna göra något vettigt.

• Bling1975
    Småkottarna skrev 2008-08-02 13:38:16 följande:
    Finns det ngnstans på nätet att beställa material för att trycka på tyg? Googlade lite men fick bara upp böcker om tygtryckning på olika bibliotek.
    Här finns ett sätt för screentryck:

www.mamut.net/screentec/subdet17.htm
  • Bling1975

Ååå nu blir jag ännu mer sugen på att lära mig sy. Gröna elefanter och landskap...

Någon som vet om det finns några kurser där man kan lära sig att sy enklare saker i trikå? Bor i Stockholm.

Tygtiger, så du är nöjd med din maskin? Den verkar ju väldigt bra med båda typerna av söm så man kan fålla också.

Hur gör ni som inte har en coverlock maskin? Kan man fixa på den vanliga utan att de spricker om man syr till en vuxen som ska kränka på sig plagget?

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle