• klumpi
    Gummsan82 skrev 2008-07-10 11:52:18 följande:
    Ingen som kan hjälpa mig?
    de gånger jag har blekt ngt har jag aldrig tänkt på etiketterna o tror faktiskt inte att ngt hänt med dom. men jag brukar hälla i lite klorin (vet ej mängd) ta lite som du känner för. har för mig att det brukar stå på flaskan.. jag brukar ta en hink fylla med vatten i me en mängd klorin och i me kläderna... du märker när dom har blekts... rör om i grytan lite då o då.
    sen kan du ju köra en vanlig tvätt av kläderna sen vid nästa tvätt ta vanish crystal white brukar hjälpa. tror man kan bleka med vanish också...
  • klumpi

Happy Hippo skrev 2008-07-10 11:26:34 följande:

Klumpi: vad komiskt det blir när du skriver mitt nick som en länk. Sidan www.happyhippo.se har inte ett dugg med mig att göra, det är ett företag som säljer ekologisk mat
    hehe.. oops!
  • klumpi
    Pillan81 skrev 2008-07-11 08:56:32 följande:
    Nu har jag beställt en ny symaskin från skövde symaskiner. Det blev en Brother NV50, visst är det någon/några som har den här?Bra erbjudande hade de på den nu också Längtar till nästa vecka när den anländer...Har ju haft mammas Husqvarna så det börjar bli dags att återlämna den nu, lagom för service kanskeHar rockat lite ugglor också förresten, fast inga ugglor med denna gång...
    jag beställde min igår!! längtar så efter den och jag får den på måndag (hoppas jag)
  • klumpi

måste fråga er proffs!

en pfaff hobbylock 786... är den bra? eller värd typ 900kr? ni som kan och vet snälla hjälp

• klumpi
    klumpi skrev 2008-07-13 19:29:34 följande:
    måste fråga er proffs! en pfaff hobbylock 786... är den bra? eller värd typ 900kr? ni som kan och vet snälla hjälp
    Ingen??? (desperat.. nästan iaf )
  • klumpi
    yrväder skrev 2008-07-14 09:10:10 följande:
    Antar att den är ganska gammal? Men pfaff är ett bra märke och 900 låter billigt så jag skulle tippa på att den är värd det. En ny pfaff går på minst 4000.
    tack tack... den är i jättefint skick med instr bok och allt. kanske ska satsa på den då! har ju dock ingen erfarenhet av dessa maskiner.. får gå en kurs!
  • klumpi
    Dora skrev 2008-07-14 09:39:19 följande:
    Kolla på www.sysidan.se Där finns recensioner på massor av maskiner.
    tack för tipset! skall göra det!
  • klumpi

Fick min efterlängtade maskin igår! NV50 är ju hi-tech för min del.. vågar inte tänka på era maskiner.. dom e super duper extreme hi-tech och det enda dom inte kan väl är att gå.. känner mig som ett barn som fått godis.. satt hemma och testade en massa igår.. att man kan ha så kul åt ingenting egentligen för det enda jag gjorde var att testa sömmar på en bit tyg så det var inget krestiv men gud vad kul!
    är van vid mammas gamla husqvarna som har minst 20 år på nacken, och nu när den var på service köpte jag en från ikea (sk*t) vilket jag aldrig skulle gjort.. och när min ferrari kom igår blev jag helt i extas!
    nu så ska det sys! riktigt mycket! hihi

• klumpi

HJÄLP!!!
    har 2 stora problem!

1 mina sömmar på min nya brother nv 50 vill inte som jag vill.
    syr i bävernylon men får inte tråden att bli bra undertill! testat med alla spänningar... hjälp ngn?

2 har sytt min skötväska nu...ska sy fast "locket" och vändsy väskan med fodret, men får inte till det! vad är det som händer???? GUUUUUUUUUUUUUUD

okej jag är väl lite överdramatisk men jag är desperat efter hjälp och tips.. och denna tråden vet jag kan hjälpa mig!
    ps. glöm inte att jag är nybörjare...

• klumpi
    Tygtiiger skrev 2008-08-02 20:59:40 följande:
    Svar på #2726Klumpi: har du testat att "dra ner" alla trådarna ordentligt i trådspänningsrattarna? Jag är också helt nybörjare på min maskin och hade samma problem, det blev bara öglor oavsett hur jag drog i trådspänningsrattarna, tills min man kom på att jag hade trätt den för försiktigt och inte dragit ner tråden så att trådspänningsrattarna fick ordentligt grepp. Efter det gick det som på räls. (fast kniven är lite klen, den klarade inte att skära igenom två lager ordentligt bomullstyg och två lager nylonbälte - antagligen var nylonet alldeles för halkigt.)
    KNIV?? vad har jag missat påmin ferrari som just nu har influensan eller nåt...
  • klumpi
    Tygtiiger skrev 2008-08-02 21:10:40 följande:
    Kniven var bara en sur kommentar om min nya älsklingsmaskin som är en overlock och därför har en kniv...Annars är en koll på trådspänningsrattarna/ratten mitt bästa, och enda , tips.
    aha! *pustar ut* tack för tipset..
  • klumpi
    Elyelle skrev 2008-08-03 05:52:07 följande:
    klumpi:Forsoker forestalla mig vilken modell av vaska, som du syr. Om det ar nagot at "messenger bag" hallet, kanske du har anvandning for denna beskrivning: Sy fast locket i yttertyget. Vand yttertyget pa vaskan sa att utsidan ligger utat (som den kommer vara, nar den ar fardig). Vand fodret med utsidan inat. Lagg yttertygsvaskan i fodervaskan och sy runt overkanten. Kom ihag att lamna en bit oppen nagonstans, sa du kan vanda utsidan utat. Sy igen oppningen for hand eller sy en stickning genom bada lagren langs overkanten.
    stämmer att det är en messnger bag lknande modell...
    ska sätta mig in i det hela nu måste bara sy kantband på locket
  • klumpi

hej allihopa!

en snabb fråga... vet någon var man kan köpa stryk-på eller sy-på flaggor i olika länders flaggor? inte superstora dock...

tack!!!

• klumpi
    klumpi skrev 2008-08-06 21:36:49 följande:
    hej allihopa!en snabb fråga... vet någon var man kan köpa stryk-på eller sy-på flaggor i olika länders flaggor? inte superstora dock...tack!!!
    Ingen som vet?! *snyft* min plan verkar gå i stöpet...
  • klumpi

hej allihopa

en fråga bara.. för ett tag sen var det någon som tipsade om hmmm nu har det försvunnit, kommer inte ihåg vad det heter men typ en mjukare bädd för bebisar man kan ha emellan föräldrarna i föräldrars säng tex. ser väl lite ut som en hund/katt bädd..

någon som förstår min snurriga förklaring?

ifall där finns någon smart människa som är tillräckligt pedagogisk för att förstå min beskrivning som är värre än en 3 årings, kan du hjälpa mig?

• klumpi

hej alla kreativa sömnadslystna!

är inne här titt som tätt och läser och tittar i era bloggar.. söker inspiration! haft total idé torka och saknar all sorts inspiration för att sätta mig vid maskinen igen. vill så damma av min "ferrari" men kommer inte till skott.

avundas er alla för att ni är så duktiga och kreativa.

lite OT men nu är det inte så lång tid kvar till BF så jag har sammandragningar och känner mig klumpi så det är väl en anledning till att jag inte får till det riktigt med min ferrari.. kanske borde lära fästmannen att sy, så kan han ta över min UFO.. för där ligger ju ett antal sådana..

men tjajer keep up the good work! kollar runt lite här och där.

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle