• Lallan

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Jag gjorde som många andra här gjort tidigare mao klippte ut mina delar till en tröja i tyg tvättat i 60grader och färgade sedan delarna men nu har ärmarna krympt i alla fall men inte resetn av styckena. Dom har ju blivit behandlade på exakt samma sätt? :-O Fattar inte riktigt.Ska nåla ihop och så ändå, kanske rättar till sig efter en tvätt ihopsytt sen *hoppas*

• Lallan

Nu har jag bortsett från fållningen sytt klart en lastbilströja till minstingen. Blev inte nöjd med appliktionen men är rätt säker på att den imponerar på sonen i alla fall. Eftersom jag i alla fall inte blev nöjd så testade jag lite sånt som jag aldrig gjort förut såsom mudd i hals och armslut. Testade dessutom att klippa ut ett v för att mudden skulle ligga bra i halsen men det gillade jga inte, kan bero på att skarven inte hamnar mitt bak i.o.m raglanskärningen. Har också hunnit med ett par trekvartsbyxor till samma son. Han ska få ett par till byxor som ska matcha lastbilströjan sen är det storebrors tur.

• Lallan

Javisstja, sydde klart en klänning också Present till en liten ett-åring. Ska lägga in bilder i morgon.

• Lallan
    m med biltröja.JPGm med biltröja och grön knickers.JPGLägger in bildern direkt i tråden istället eftersom jag inte har någon blogg.

Biltröja och gröna knickers. Byxorna är inte tänkta att passa ihop med tröjan men eftersom tröjan       inte gick att få av efter provningen så fick det bli så nu. Är inte nöjd med tröjan, det mesta har strulat men sonen är nöjd ändå Mudden var för en gång skull bra men eftersom jag är van vid ganska slapp resår så blev det bubbligt i halslinningen inte fullt så mycket som det ser ut som på bilden men fullt tillräckligt.

När jag skulle sy fållen med tvillingnålen så tuggade den sig ner i tyget på vissa ställen, är det nån som har någon ide om vad det kan bero på? Har aldrig råkat ut för det förut.
  • Lallan
    Knytets skrev 2008-06-21 12:55:56 följande:
    hur gör du applikationerna? är det transferpapper eller är de något annat verktyg?
    Vet inte vad det kallas men något som man kan stryka på på båda sidor så att själva applikationen sitter fast på tyget då man syr och sen har jag ngt liknande totally stable på baksidan av tröjstycket så att tyget inte ska dra sig.
  • Lallan
    yrväder skrev 2008-06-21 13:50:31 följande:
    vlisofix heter det
    Ja så hette det ja

Är hos min mor som bara bor några bil från Uppsala och vem stöter jag på här helt otippat vid midsommarfirandet om inte Stratus :-O Vagnen känns ju igen härifrån
  • Lallan
    Lines underbarn skrev 2008-06-21 23:35:49 följande:
    Nu har jag sytt ett par kanintröjor! Vill ni se? underbarn-underbarn.blogspot.com
    Jättefin färgkombo!

Själv har jag precis blivit klar med ett par kaninknickers som ska matcha biltröjan från igår.
  • Lallan
    Småkottarna skrev 2008-06-22 09:04:50 följande:
    Guud vad snygga kläder du sytt!!! Grymt duktig är du! På måndag säljer coop ut sina symaskiner för 695 kr, ett litet tips om någon behöver ny symaskin. Den har 13 olika sömmar, bla overlock. Jag ska stå där klockan 8 på måndag morgon så jag äntligen får hem en fungerande symaskin! Shoppar tyger som en tok, och får massor med inspiration från er!!
    Småkottarna skrev 2008-06-22 09:06:11 följande:
    Lines Underbarn var det jag kommenterade, var lite snabb på tangenterna.
    Funderade faktiskt!
  • Lallan

Har jobbat ute i trädgården precis hela dan men nu har vi precis grillat och gått in efter det. Tänkte sätta mig och sy lite om inte orken tar slut. Har uppdaterat galleriet (under pyssel) med ett par kaninknickers och gröna knickers med matchande moln-tröja från lindex.

• Lallan

Pejgan: Lycka till!

Funderade häromdan om ärmarna till en blivande treöja hade krymt i färgbadet på 100 grader trots att resten inte krympt men idag så kom jag på lösningen. Jag hade klippt ut fram och bakstycke i strl 100 medan ärmarna var i strl 80 som det var tänkt. Kanske inte alltid så bra att göra allt på kvällen!

Sen till en korkad fråga också, stretchnålar är det bara att dom ska vara i strl 70-90 eller är det något mer speciellt med dom? På kaninbyxorna ser man att det gått hål precis intill sömmen och jag gissar på att nålen måste varit dålig eller så beror det på något annat.

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle