Inlägg från: Mari78 m pojktriss |Visa alla inlägg
  • Mari78 m pojktriss

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Yes! Nu är min vanliga blogg på fötterna igen! Och jag har lagt in en rejäl uppdatering kring vad som skett sedan i söndags!
    Bland annat kan bygdens coolaste brallor beskådas (i mina ögon )

• Mari78 m pojktriss

Japp, japp, 5 meter röd/orange har jag fått postat till mig redan! Den missade jag sist och fick en liten stuvbit av - jättehärlig (ber man henne snällt får man beställa direkt utav henne för 40 kr/m)!

• Mari78 m pojktriss
    Småkottarna skrev 2008-06-26 19:48:01 följande:
    Ni är ju många som syr kläder har jag sett i era fina bloggar. Men ingen som vet vad man kantar kläder med? I tex halsringningar och ärmslut osv?
    Muddväv - finribbad sådan, vanligt mjukt trikåtyg bara det är tillräckligt tunnt. Jag gör alla kantband själv och syr väldigt sällan i vävda bomullstyger och har därför sällan snedslå som är färdig från butik. Tycker eg bara att fantasin och hanterbarheten sätter gränser. Gör man egna remsor gör i alla fall jag dem 4-4,5 cm breda, men då viker jag bara dubbelt på framsidan så att säga.
  • Mari78 m pojktriss
    Godingmamma skrev 2008-06-26 20:20:28 följande:
    Men Mari78, du är ju omänsklig!! Är du säker på att ditt dygn inte är dubbelt så långt som alla andras? Att du bara hinner! Jättefina grejer också!
    *skratt* effektivitet Det enda som är tidskrävande med tröjorna jag sydde är eg omlottröjorna eftersom det är en del nålande och många olika moment fram och tillbaka mellan två maskiner - i övrigt går plaggen fort att sy. Har ingen koll på hur fort dock *skratt*.
    Det känns enormt skönt att vara på "banan" (eller snarare bloggen igen då) igen i alla fall.
    Fast jag börjar inse att det kanske inte hinner bli någon/några klänningar till mig själv innan helgen. Har ingen ork ikväll och med tre busbarn under 5 år hemma imorgon lär det inte bli så mkt gjort.
    Vågar jag säga att städning inte ligger så högt på priolistan här hemma
  • Mari78 m pojktriss
    Dora skrev 2008-06-26 21:53:17 följande:
    Måste gnälla lite till vad gäller uggletyget. Som jag skrev tidigare är det nästan omöjligt att få igenom en knappnål. Och det var tungt att klippa i. Lite hårt. Och overlocken fick verkligen jobba. Covern går det knappt att sy med alls. Fick mata med handhjulet mest hela tiden.Är det någon mer som upplever detta? Kan det ha blivit av färgningen?
    Nja, jag har inte haft några större problem att vare sig sy eller nåla i tyget och det har ju blivit lite nu i de färgade tygerna Nålar gör jag ju inte så himla mycket i och för sig förutom när det skall dit kantband.
    Nu ÄR det nattinatti här - jag sover gärna 8-10 timmar/dygn (tänkte bara, ni som funderade *skratt*).
    Må gott alla härliga människor!
  • Mari78 m pojktriss
    Stratus skrev 2008-06-27 13:30:45 följande:
    Oj så jag känner igen mig, Gekko och Pejgan. Jag sitter mest vid datorn känns det ibland. I stället för att faktiskt SY något, när jag nu ändå har tid.Min dag började illa med en gigantisk klänning och jag var så sur. Men så tog jag och klippte till nya överdelar i två storlekar mindre, nederdelen (kjolen/klänningen) kan jag ju använda fast det var stort. Och det blev mycket bättre, kanske till och med bra. Tyvärr hinner jag inte sy mer just nu, för jag ska leverera spånskivor till min bror.
    Min klänning blev också stor men nu har jag justerat mönstret och klänning nummer två blev helt perfekt. Men jag tror jag skall testa o göra lite vidare kjoldel nästa gång och så har jag lite andra idéer, kan ju inte ha en hel hög exakt lika klänningar (nåväl de två som är sydda är ganska olika trots allt). Första klänningen funderar jag på om jag skall prova o sy in lite till eller också får det bli en "hemma-mys-klänning". Den andra kommer jag våga bära offentligt i alla fall *skratt*.
  • Mari78 m pojktriss

Tjolanta 77 skrev 2008-07-01 15:36:34 följande:

Tvättar ni tygerna innan ni syr?Skulle också vilja veta orsaken till att ni gör/inte gör det.
    Japp, tvättar alla tyger innan användning. Av två huvudskäl varav det största faktiskt är att få bort så mkt kemikalier som möjligt. Tyg/textilindustrin är tyvärr ganska innehållsrik på kemikalier (fråga de som hanterar tyg i stora mängder). Det andra skälet är för att förkrympa tyget innan jag syr i det så det får rätt storlek från start (i många fall torktumlar jag det en vända på låg temperatur också).
  • Mari78 m pojktriss

Sandra G skrev 2008-07-02 21:06:10 följande:

Tack! Jag är ju ganska ny här så jag har en liten fråga till dig. Finsn det olika tjocka tvillingnålar till stretch?
    Inte olika tjocka, men däremot med olika brett mellanrum mellan nålarna. 4,0 är vanligast men sedan finns det 2,5 också och jag tror t o m att det skall finnas 6,0 men är inte helt säker. Annars ligger de på 75 i tjocklek vad jag vet i alla fall - men jag har inte alla kunskaper
  • Mari78 m pojktriss

Har förresten rockat ugglorna lite fast inte mycket ugglor denna gång, men lite pandor bl a. Trevlig kväll

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle