Inlägg från: first timer |Visa alla inlägg
  • first timer

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Tyras föräldrar skrev 2008-08-04 16:45:17 följande:
    om nu jofotex trykcer landskapstyg efter påtryckning - kan ingen få ikea att trycka om skillingaryd !? www.styleroom.se/album/895
    Oh hjälp, nu börjar mitt hjärt klappa lite fortare tror jag minsann.
    Superfint! Jag hade det i mitt rum när jag var liten men jag kommer inte ihåg som vad... Gardiner kanske? Får fråga mamma.
  • first timer
    Tygtiiger skrev 2008-08-05 22:02:31 följande:
    Ni som har sytt solhattar o dyl: jag har lovat sonen en sjörövarhatt och har köpt svart filt. Cirkel till hattkulletopp, rektangel som sys till en rundel så har jag ju fixat själva hattkullen, men hur gör man ett bra brätte? En svängd rektangel med sneda ändar som sys ihop till en ihålig cirkel, typ? Hur får man brättet att stå ut så mycket som möjligt? Formtips mottages tacksamt! (brättet ska ju fästas upp på tre ställen så det blir en napoleonhatt typ, så så HIMLA noga är det ju inte... menjag har aldrig sytt en hatt.)
    Om du tänker dig att du ritar upp en cirkel på ett papper och ritar en mindre cirkel inuti den första, då är den större cirkeln är brättet och den mindre hattkullen.
    Oj vad svårt det var att förklara, hoppas det var förståeligt.

Jag hade använt vliseline för att få den stadig, vet dock inte om det finns ngt bättre.
  • first timer

Jag är lite lätt irriterad här......

Jag har sytt en 'lekoverall' från förra numret av Ottobre, en sådan kortärmad- och kortbenad bodysuit typ i strl 56.
    Innan jag ska ge bort den så ville jag tvätta den för att kolla att sömmarna skulle hålla. (Lite nervös iom att jag aldrig sytt ngt liknande )

Iaf, vad jag trodde var ett blyertsstreck av en hjälpsam treåring på framsidan av overallen är nog en missfärgning i tyget. Så irriterande! Det gick inte bort i tvätten trots galltvål och det finns inte en möjlighet att det inte skulle synas på..

Nu får jag försöka rädda den och sy på en applikation eller något... Kommer säkert att paja den! 

Ååhh!!!  

• first timer

Bruna manar håller jag med om!

Tyras föräldrar skrev 2008-08-08 10:47:25 följande:
    brunnu har jag inte sytt sen midsommar men jag måste få klart ett par presenter innan imorgon kväll. Inget är så inspirerande som halvpanik
    Amen to that!!

Hur får man smocksömmen att dra ihop sig mer? Ska man rulla hårdare eller lösare på spolen då? Eller så kanske jag hade för mycket tyg helt enkelt för jag fick det inte att dra ihop sig så mycket som jag ville...

Jag brukar köra loppistyger i klorin, tycker inte att övriga färger bleks.
  • first timer

Efter lite blogg- och sytorka så har jag både gjort det ena och det andra idag.

Omlottunikan är klar och så blev det ett par muddbyxor i S&S stretchfrotte. Gudars vad den är mysig.

• first timer
    klumpi skrev 2008-08-09 15:09:18 följande:
    Tyras föräldrar skrev 2008-08-09 14:08:44 följande: typ en sådan ja... men man syr själv... ngn tipsade om en sida som hade väldigt bra bilder på varje steg hur man gjorde och mönster..
    Jag har sytt en. Efter den här sidan:  http://www.fagerlunds.net/trean/BabyNest.htm
  • first timer
    Kyssen skrev 2008-08-09 20:35:19 följande:
    Åååå nu blev jag avis =).. Själv har jag köpt lite E-slöjds trikå på marknaden här i Bollnäs där vi är på semester idag. Kul att träffa dem live, och kul med den lilla stuvlådan de hade, där kunde man köpa några fina små bitar som räcker till muddar o dyl. Blev dock bara två stycken bitar - men jag var bra sugen på mer!!
    Åh.. Nu blev jag avis!
    Vet du om det marknad imorgon med? Jag vill med handla trikå......
  • first timer

Hur var det nu igen med fleecen från stoff och stil? Vet att ni pratade om den förut. Var den bra? Är det polarfleece man ska köpa för att sy tröjor och mössor?

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle