-
Från Swedbank, som jag har, går betalningen samma dag om man registrerar den före klockan 14 (tror jag det är...) och dagen efter om man gör den senare. Till annan bank alltså, ska betalningen till konto hos Swedbank går den på en gång oavsett tid på dygnet.Minmin skrev 2008-06-27 14:42:52 följande:helloj ni alla! Kragryckning behövs här också! Måste flytta ut ur mitt hobbyrum nu. Och det vill jag ju förstås inte alls. För den blir ersatt av en klädkammare med skrivbord på 119x60 istället för ett helt rum. Bluäk.Men ni som syr på beställning. Hur fort brukar det ta för människors olika banker att föra över pengar? Min ena bank till min andra (handelsbank till nordea) tog en dag. Finns det de som tar längre tid på sig? Finns det anledning för människor att säga flera gånger att de vill beställa ditten och datten och sen ändå inte betalar..händer det er? Vad jag undrar är nog om jag ska våga börja sy på åtminstone den ena beställningen, där jag har två likadana beställda, eller om jag gör säkrast i att vänta.
-
Det gör du då.Pejgan skrev 2008-06-27 14:48:04 följande:jag har duschat OCH klippt OCH klämt ner mig i gördeln igen! Jag leder
Jag blev sittandes med en tvååring i knät som satt och talade om för mig att "Jag gjåtej"
-
Tack Gecko för att du tog mig i kragen.
Nu är jag ett plagg närmare slutet på mitt "måste". Nu är det i stort sett bara lite småfix kvar så är våra medeltidsutstyrslar klara och jag kan få sätta saxen in något annat än linnetyger.
-
Jippi! Ytterligare ett steg emot slutet på alla måsten. Har sytt två överdrag till stolar idag, stolar som vi ska ha med oss till riddarveckan. Dom är inte godkända egentligen, men med överdragen så hoppas jag att dom ska vara ok att använda. Skulle egentligen fixat andra stolar under året som gått, men när tiden blir knapp så får man göra vad man kan av det man har.
Imorgon ska jag korta av stora tösens mantel, och sedan är det bara en gycklarmössa kvar på min att-göra-lista.Efter det kan jag äntligen få sy lite annat.
-
Och nu har jag äntligen bloggat om hela raddan med klänningr och grejer jag sytt på sistone
lumlumlumlum.blogspot.com/
Och ja, jag får länka, jag säljer inget. -
Har en fråga om midjemudd. Tänkte göra mitt första försök på det på en kjol. Men hur lång och hur bred bör man göra den? I storlek 86/92 typ. Mätte magen på tösen till 48cm, (vill jag minnas, tänker iaf inte sy ikväll så jag ska kontrollmäta igen imorgon) hur mycket kortare ska man göra mudden?
-
Ingen som har koll på det där med midjemuddar och kan hjälpa? Mudden är från Stoff och Stil om det spelar roll, vilket jag antar att det kan göra.LumLumLum skrev 2008-06-29 19:04:33 följande:Har en fråga om midjemudd. Tänkte göra mitt första försök på det på en kjol. Men hur lång och hur bred bör man göra den? I storlek 86/92 typ. Mätte magen på tösen till 48cm, (vill jag minnas, tänker iaf inte sy ikväll så jag ska kontrollmäta igen imorgon) hur mycket kortare ska man göra mudden?
-
Sista delen av projekt medeltid är nu avklarat och bloggat. Imorgon ska jag sy en kjol.
lumlumlumlum.blogspot.com/ -
Det var inte alls särskilt kompicerat. Det som tog lite tid var att sy fast "hornen" för hand. Först sydde jag själva hättan, som består av sex delar. Två framstycken, två bakstycken och två sidostycken. Jag jobbade på den lite extra och sydde en till och fodrade in själva mössan med. Enligt mönstret skulle man inte det, men jag tycker det blev snyggare och ser mer välarbetat ut utan synliga sömmar inuti. Valde att kanta mössan med snedslå men funderade först på att vändsy den. (Enligt mönstret så skulle den bara fållas i nederkanten) Sedan sydde jag ihop de tre hornen, stoppade dem med lite vadd och sydde fast för hand. Dessa ska få varsin bjällra också, men det hade jag inga hemma just nu.mian71 skrev 2008-07-01 00:03:19 följande:Åh, hur sydde du den? Min mellan sa senast idag att en gycklardräkt stod högst upp på önskelistan inför Hova-besöket nästa helg.
Man orde nog kunna ta nästan vilken typ av möss/hättmönster som helst och bara sy på horn om man vill. -
Upprepar min muddfråga från häromdagen. Midjemudd, hur mycket kortare än midjemåttet? 20% kortare, är det lagom? (Jg har mudd från Stoff och Stil). Och hur bred brukar ni göra den i stl 86/92? Dels om man vill kunna vika ner den och dels om man inte vill det.