Inlägg från: Botilda |Visa alla inlägg
  • Botilda

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

*vinkar till Pssst* Vad kul att du hittat hit!

Imorron blir det elefanter. Hurra! Får hoppas bara att Sprallin står ut... Det blir en minisytrådsträff med Aje och mig, men vill någon annan titta förbi är det ju bara kul.

• Botilda

Lallan, hängselbyxor är jättebra på dagis, tycekr jag. De sitter uppe och glipar inte i ryggen. Fast när barna börjar gå på pottan eller toaletten är det bra med kläder de kan ta av och sätta på själva. Sen beror det lite på om det ska vara bara byxor (måste tåla en dag i sandlådan) eller byxor att ha under galonbyxor.

• Botilda

Mari, när var du där? Johnny var inte inne mitt på dagen i alla fall. Men elefanterna var Och så stötte vi ihop med Thea!

• Botilda

Mimmi 71 - smart med storleks-/adresslapparna!

• Botilda

Humle, vilken fin docka! Jag är full av beundran för alla som syr dem. Vill, och har material, men inbillar mig att håret är jättesvårt att få bra och så vågar jag inte ens börja. Men det är ju dumt.

• Botilda

En träns är en ögla man syr i stället för knapphål. Men det kan också vara att man förstärker ett plagg på utsatta ställen, till exempel vid fickor, med en liten, tät sicksack. Kanske kan det också betyda att man stickar ner en söm, har för mig att Ottobre använder ordet på det sättet.

• Botilda

Fante, jag satte några mellanslag före och efter min text, då får man mer utrymme och lite nättare text. Jag tycker att det blev bra så. (Men nu kanske jag svarade på något som du inte frågade om?)

• Botilda

Apropå mönsterdiskussionen, är det någon som fått svar från Ottobre? De vill ju inte att man säljer saker man sytt av deras mönster, men skulle ta upp det på ett möte i våras. Sen har i alla fall inte jag hört något. Någon annan?

• Botilda

Cirrus, som Yrväder säger, ring ditt postkontor och mottagarens, och sedan till post och telestyrelsen. De allra, allra flesta paket och brev kommer fram till slut. (*mutter* det är bara mitt från trikådamen som verkar vara spårlöst borta)

• Botilda

Sandra G, de två senaste är inte översatta (och kommer sannolikt inte heller att översättas, jag har lobbat på några förlag men det blir för dyrt tror de). Men man förstår rätt bra ändå. Vi är ju många som har böckerna, så det är bara att fråga här om det är något du går bet på.

Sen finns det en äldre bok av samma författare som är översatt till svenska. Den heter nog bara ?Barnkläder? och jag tror att den är slut på förlaget. Men den brukar gå att hitta på bibblan.

• Botilda

Dora, sammet är vävt tyg medan velour är stickat. Det gör att velouren är stretchig.

• Botilda

AMDA, menar du Lennartssons bok? Jag sydde en tröja till Sprallin (som nog har 98-104 i köpekläder nu) efter den boken. Jag sydde efter måttabellen och det blev bra. Men det kändes aningen märkligt att tröjan skulle vara storlek 80 på bredden och 120 på längden; ärmarna 110. Så mitt råd är att följa måttabellerna i alla mönster, det verkar som att alla mäter olika.

• Botilda

Mimmi, håller tummarna hårt för dig i helgen (och för att namnlapparna ska hinna fram). Åttio plagg - jösses!

Tyras, funderar på vad jag ska klä Sprallin i på lördag så att det kan vara din tur att känna igen mitt barn på kläderna Har du tänkt gå på loppisen?

• Botilda

Grattis Sarahl! Företagsamt att annonsera - skulle du hitta nåt som du inte vill ha själv vet du ju vart du kan vidarebefordra det. (Eller inte. För sånt får vi väl inte prata om här inne.)

• Botilda

Nu kan man beställa Gynthers nygamla bok. 185 kronor på Adlibris!

(Meddelande till eventuellt bevakande moderator: Det här är ett tips. Jag har ingen egen vinning av att tipsa om det. Varken jag eller någon i min närhet arbetar på Adlibris, ej heller äger vi aktier eller är på något annat sätt gynnade av att företaget säljer ett eller annat extraexemplar av den här boken. Alltså tror jag att jag får skriva så här.)

• Botilda

Minmin, har du kollat Sykompaniet? De har nästan allt tycker jag.

Molnen, bäst och billigast (väl?) hos supertrevliga Bibbi. Hon har ingen webbplats, men hennes kontaktuppgifter finns på sysidan.se. Klicka på Annonser, så finns det en länk där.

Vill ha röda elefanterna från Stoff och stil, men annars var det inget speciellt tycker jag. Men jag har bara hunnit bläddra igenom katalogerna en gång, hittills.

• Botilda

Ja så är det, skatt på intäkter från hobbyverksamhet betalar man från första kronan. Det finns inget fribelopp. Intäkterna läggs ovanpå den vanliga inkomsten i deklarationen. MEN kan kan kvitta intäkterna mot utgifter. Det finns en broschyr att ladda ner från Skatteverket som handlar om hobbyverksamhet. Där finns många svar.

• Botilda

Alex, jag tror att tyska Volksfaden har en del. Kolla där:
    www.volksfaden.de. De är snabba och bra att ha att göra med, tycker jag.

• Botilda

Har ni sett Kånkarongjeansen i Svenska Dagbladet idag? Grattis Aje!

• Botilda

Har bara hittat dem i papperstidningen, i delen Min helg. Det är ett modereportage som handlar om färgglada retroinspirerande barnkläder.

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle