Inlägg från: yrväder |Visa alla inlägg
  • yrväder

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

car skrev 2008-08-18 21:20:44 följande:
    ok. Frågade faktiskt en advokat hur det låg till med såna saker som andras mönster, och de var väldigt tveksamma. De visste faktiskt inte hur det låg till. Har även fått svar från en företags-site om detta, och de tyckte att ger du ut en bok med mönster så vill du ju att folk gör dina saker.Hade tänkt sy en sak efter mönster, men jag får se. Känner mig lite tveksam ändå. Har gjort en grej, men den ser inte ut som orginalet längre
    jo men tanken med mönsterböcker är att du ska sy för eget bruk. All användning för komersiellt bruk är förbjudet brukar det stå.
  • yrväder

den randiga mudden från mg är jag väldigt nöjd med. rätt lik ohlssons i kvaliteten (inte ohlssons ribbade)

vad gäller midjemudd, så är det olika vad man har för mudd, men med jofotex ribbade så körde jag på nästan halva, åtminståne var det då bara 60%.
    med ohlssons/SoS brukar jag nog köra på 70 %

• yrväder
    Gullot skrev 2008-08-19 14:13:54 följande:
    Jag har en liten fråga till alla sykunniga...jag ska sy en klänning och kanta med snedslå...tyget är ju tvättat så det krymper ju inte, till min fråga krymper snedslå´n? Blir ju lite konstigt om den krymper. Hoppas någon kan svara på min kanske lite dumma fråga.
    köpt snedslå är förkrymt.
  • yrväder

Mimmi 71 skrev 2008-08-19 14:27:29 följande:

Jag har sagt det förr AMDA - du är previligierad!
    fast tänk vad panka vi skulle vara om vi bodde där
  • yrväder
    AMDA skrev 2008-08-19 15:44:52 följande:
    Mimmi 71 skrev 2008-08-19 14:27:29 följande:Ja du inte har jag mycket kvar i plånboken Gubben säger jag får inte åka o handla mat på varken tisdagar eller torsdagar förstår inte riktigt varför
  • yrväder
    sarahl skrev 2008-08-19 16:17:52 följande:
    just nu håller jag i min hand en helt oanvänd sy till barnen 62-98. Jag annonserade och önskade köpa den och det ringde en kvinna som hade en oanvänd eftersom hon aldrig fick egna barn. Den är från sista tryckningen -84. SKojja inte om jag är lycklig....
    shit, att det ens fanns nån som var oanvänd
  • yrväder

en vänlig själ har sett till att jag har fått kopior på mönsterpapprena till gyntherboken, själva boken har jag scannat in så jag har den på datorn

• yrväder
    madebyinferno skrev 2008-08-19 20:05:49 följande:
    Skyller på att jag har feber, men om jag ska sätta en mudd (från MG eller Sos) på brallor till tösen, säg att hon har midjemått på  50 cm, hur lång bör jag då göra mudden??? -50-70% känns lite väl mycket lr??? 50% blir ju bara 25cm, är inte det lite väl lite??
    näe inte 50-70% 30-50 % det jag menade är att jag gör mudden 70% av midjemåttet om det är SoS mudd (eller mg, ohlssons) är det ribbad mudd gör jag 50-60% av midjemåttet.
  • yrväder

jag har fiskars fjädersax, är supernöjd med den måste jag säga. sen har jag en vanlig orange fiskars till att klippa mönster och trådar med.

• yrväder
    Pejgan skrev 2008-08-20 08:30:18 följande:
    men den var dyr.... otroligt dyr
    jag tror jag har samma. den med gummerat skaft och en fjäder?
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle