• uniMog

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Resår i benslut

v1: syr en kanal med en liten öppning, trär i resår med hjälp av en säkerhetsnål och är jag ambitiös sätter jag knapphålsresår annars en snygg knut Fast jag gillar dragsko så det har jag ofta

v2: syr resåren till en ring i rätt längd, lägger den på insidan av byxan, viker fållen runt (jag overlockar fållen först) och sträcker. Sen syr jag bara en raksöm eller två som en vanlig fåll. Två om jag vill sy fast resåren, en om jag vill ha den lös. 

Och jag HAR overlockat fast resår en gång med min vanliga overlock och sen fållat. Det var smidigt men det är lite svårare att få det riktigt rakt tycker jag. 

the advance of civilization is nothing but an exercize in limiting of privacy
  • uniMog
    yrväder skrev 2008-08-13 11:10:11 följande:
    pillanjo fast det ska ju ligga i 30-gradigt vatten i 30 min...så det blir ju klurigt hålla den tempen om jag slår av plattan. men jag får testa, huvudsaken är ju att det inte blir kallare än 30 grader iaf.
    har du en digital stektermometer? i så fall kan du ha vatten som är typ.. 32 grader i en bunke och en kastrull/vattenvärmare med varmt vatten i. sen häller du på vatten så fort den sjunker till säg 30 grader
  • uniMog
    Minmin skrev 2008-08-15 00:38:10 följande:
    Ni som syr väldigt mycket, hur gör ni för att inte få ont i axlarna och armarna, eller andra delar av kroppen? Eller får ni inte ont alls hur mycket ni än sitter?
    jag står och syr
  • uniMog
    Caeruleus skrev 2008-08-18 08:52:15 följande:
    Tänkte ge mig på att sy ett par muddbyxor. Hittade en blogg som beskriver hur man gör coh hänvisar till ett gratismönster.gekko-attsyengecko.blogspot.com/2008/06/att-s...Hon föreslår Meedoms mönster nr 2 och har en länk. Men jag hittar inte vilket mönster hon menar. Förstår ni och kan hjälpa mig?
    det är inte ett gratismönster, det är ur en bok.
  • uniMog

Alltså copywrightlagarna är ju väldigt petiga. Om du tex gör en design och skyddar den så kan det räcka med en liten liten ändring för att det ska var ok.

Men smart är ju att inte säga att du sålt efte ett specifikt mönster

• uniMog

jag har en monstersax från fiskars som är helt outstanding! Den har en ögla och en "pinne" så att jag kan använda den med båda händerna. Vanliga högerhänta saxar skaver så

• uniMog

men den var dyr.... otroligt dyr

• uniMog

ja grått gummi, orange säkerhetsmojäng och en fjäder. precis den. den är fantastisk!!

• uniMog
    yrväder skrev 2008-08-20 08:34:33 följande:
    jag köpte min på clas ohlsons för 169..... inte så dyrt tycker jag...
    jag tror jag betalade det dubbla iaf :-O men det var i min lokala syaffär tror jag.
  • uniMog
    Happy Hippo skrev 2008-08-20 08:34:05 följande:
    Jag skulle behöva hjälp med en sak. Jag sydde en tröja i E-slöjds tyg igår o den blev lite för kort i armarna (mönstret var visst avsett för mudd) problemet är att jag sydde av en stuvbit o den är helt slut Är det någon som har en liten bit av den blå som har nr 40 på e-slöjds sida? Det räcker med 10 cm hög, 40 cm bred. Om ingen har så kan jag ju beställa, men just nu har jag varken plats, råd eller behov av mer tyg.
    jag har inte jag heller men kan du inte göra den kortärmad och sy på en lång ärm i en annan färg på insidan? så det ser ut som en lager på lager.
    Eller mudd i annan färg bara.
  • uniMog
    Lines underbarn skrev 2008-08-20 21:30:22 följande:
    Jag har en fråga! Hur får man tiden att räcka till när man jobbar 75% och har familj med två små kids och ett stooort intresse av att sy och dessutom ett behov av ca 7-8 timmars sömn varje natt???? Någon som har ett par timmar över som jag kan få???
    pfff. varför tror du jag fick sluta sälja 2008?? Jag hinner verkligen nästan INGET numera. Eller rättare sagt jag orkar inte!
  • uniMog
    Minmin skrev 2008-09-04 09:55:17 följande:
    Frågade igår, men jag upprepar mig. Kan man sy om en klänning som är för lång i ryggen så att man får som en extrabulle av tyg och dragkedja i midjehöjd bakpå? (jag har för kort rygg alltså...svårt att skönhetsoperera va? =))
    jaa det ska väl gå... vad är eg. problemet? Räcker det att sprätta bort dragkedjan och sätta i en kortare?
  • uniMog
    Minmin skrev 2008-09-04 11:00:11 följande:
    Pejgan, ja, det kanske räcker, men klänningen är figursydd, så vad jag är rädd för är att det inte ska bli en bra passform i övrigt. Midjan på klänningen sitter ju lägre ner än vad min midja gör. Dessutom är det fodertyg och hela fadderasket. Tänkte inte göra det själv, utan kanske gå till en skräddare.
    hm. alltså det går ju att göra det är ju inget snack om saken. frågan är bara vad som är lättast
  • uniMog

gah! Finns det inte "windstopper" på metervara? Heter det något annat eller är jag blind?

• uniMog
    Tyras föräldrar skrev 2008-09-08 23:24:50 följande:
    då låg jag en timme efter dej
    jag beräknar bli klar..... ikväll Jag tror jag valde ett lite för "stort" projekt. Eller så var det de två dagarna det tog att städa syrummet för att komma in...
  • uniMog
    Busis skrev 2008-09-08 20:50:40 följande:
    Någon här som beställt från trollunge.com? Får man med mönstret på kläderna eller bara de färdigklippta delarna?Lines Underbarn: Helt underbara byxor , blev så inspirerad att sy en hög till mina barn. Ska leta efter ett bra mönster. Vilka härliga färger på tyg du fått tag i.
    du får inte med mönstret men du kan rita av mönstret utifrån delarna. Och när jag frågade lite snällt så fick jag mönstret också men det var på en mässa och jag köpte ganska mycket
  • uniMog
    doddit skrev 2008-09-10 08:07:16 följande:
    En liten fråga: Hur lång tid brukar Bibbi ta på sig att svara på mail? Jag skickade i torsdags, men har inte fått nåt svar ännu.
    hon brukar vara galet snabb! Jag brukar så svar inom ett par timmar och har hon det hemma brukar jag få paketet dagen efter :-O
  • uniMog
    car skrev 2008-09-10 10:55:02 följande:
    som jag förstått det hela räknas det som hobbyverksamhet så länge det inte är din huvudsakliga inkomst.
    näe det är inte sant.

Är det varaktigt och har vinstsyfte som sagt.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle