Inlägg från: Tygtiiger |Visa alla inlägg
  • Tygtiiger

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Jag har sytt mig en lite större Patapum förresten, billigt tyg från Åhlens. Jag tog i lite för mycket när jag ökade på måtten och har fått ta in midjebältet... och ryggen blev för hög... och jag har slagits med min overlock ang hur man får sy en kedjesöm men den blev faktiskt helt ok!
    Jag ska lägga ut bilder vid tillfälle och om någon vill ha måtten och en halvbegriplig beskrivning så lägger jag gärna ut det här.

• Tygtiiger

Dora: vad jag har förstått så ska man sy ut en lite längre trådremsa efter att sömmen är avslutad och försöka sy fast den i en annan sömsmån eller liknande, så att det inte repar sig.

Ni som har sytt solhattar o dyl: jag har lovat sonen en sjörövarhatt och har köpt svart filt. Cirkel till hattkulletopp, rektangel som sys till en rundel så har jag ju fixat själva hattkullen, men hur gör man ett bra brätte? En svängd rektangel med sneda ändar som sys ihop till en ihålig cirkel, typ? Hur får man brättet att stå ut så mycket som möjligt? Formtips mottages tacksamt! (brättet ska ju fästas upp på tre ställen så det blir en napoleonhatt typ, så så HIMLA noga är det ju inte... menjag har aldrig sytt en hatt.)

• Tygtiiger

First timer: jag testade precis som du skriver. Det blev ok. Skulle möjligen gjort hattkullen högre, eller kanske gjort en helt annan modell. Nåja. Den ska få ett kantband av band-med-metalltråd-i-kanterna och en döskalle så blir den nog helt ok. Billigt med svart filt i allafall!

Jag har fått tygerna från neanobelle idag, jättefin kvalitet. Själv tycker jag att man inte ska köpa halvdana tyger om man ska sy själv, oavsett hur duktig man är på att sy så blir det skräp av det om det är dåligt tyg. Iallafall efter en tvätt. Dåliga erfarenheter av stoff och stils singeljersey som är påtok för sladdrig för min smak (och dessutom fällde det bruna tandtyget så det blev brunt på oblekt, inte brunt på vitt - grr...)och jag tycker deras velour är sladdrig och tufsig i luggen. (Men deras silke och linne och denim är bra och väldigt, väldigt prisvärt, liksom deras krossade velour och liknande syntettyger om man vill sy utklädningskläder).

Om man har akut ont om pengar kan man alltid gå på second hand affärer och se om man kan fynda vuxenplagg i kul tyg och sy om dem till barnplagg!

• Tygtiiger
    PajaS skrev 2008-08-07 13:03:06 följande:
    Jag fattar bara inte hur alla kan få kantbanden så fina. Mitt självförtroende får sig en törn varje gång jag försöker ;-(Dessutom tycker jag det är rätt svårt att få tryckknapparna genom kandbandet, att det blir för tjockt!?
    Fokusera på att det ska bli snyggt på utsidan.
    Jag tycker det blir bäst om jag gör så här:
    Klipp till en bred remsa (eller använd ett brett band) och lägg räta mot räta, sy en söm (helst elastisk) rätt nära tygkanten. Nu håller sig bandet på plats. Vik över bandet, stryk gärna. Du ska ha rejäl marginal på baksidan så det syns mycket mer muddväv bak än fram! Sy nu från rätsidan så du får en snygg söm, gärna med tvillingnål eller på overlock, och klipp bort överflödet på baksidan.

Och jag tycker det är jättesvårt att få igenom tryckknapparna, jag också.
  • Tygtiiger

Jag tvättar ofta tyg innan jag syr i det, ffa om det är något jag är noga med. Isåfall sicksackar jag kanten också, särskilt denim repar upp sig något så vansinnigti maskin.

• Tygtiiger
    Pillan81 skrev 2008-08-07 20:59:45 följande:
    Näe, trikå repar inte.
    men nu har jag ju en overlock så jag sicksackar allt, allt!!
  • Tygtiiger
    TeDrickaren skrev 2008-08-07 21:12:39 följande:
    Mjukt joggingtyg med glansig yta, inte lika stumt ( mer som träningbyxor), om jag inte har fel
    Tack. Blä.
  • Tygtiiger
    Lilltå skrev 2008-08-07 22:15:46 följande:
    Jamen....jag brukar ofta vika in kanten innan jag tejpar....mycket snyggare än en råklippt kant ju
    Om man vill kan man vika in kanten i ett par omgångar, så får man som ett pappersband mitt på vikningen... det blir jättesnyggt och inga råa kanter - man behöver inte ens snöre!
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle