• Kaja

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Tyras föräldrar skrev 2008-09-05 16:13:40 följande:

fortsätter spamma:har ni sett vad krossad velour heter på danska? Nervös velour. Skitkul stof2000.php.dir.dk/category_front.php...
    Tycker att det är lite besvärligt att de har så många manglade bilder... Svårt att gissa sig till vilka fina tyger de kan tänkas ha...
  • Kaja

Funderar på att sy en bebisfilt. Någon som har en tanke om hur stora de ska vara??

• Kaja
    Tygtiiger skrev 2008-09-07 21:01:03 följande:
    Vad ska du ha den till?För att ligga på på golvet eller kunna lägga över i bilbarnstol, vagn etc tycker jag att 80x80 cm - 1x1m är lagom. Det blir en rätt så hanterbar filt. Om du har tänkt dig en filt till spjälsängen eller en filt som ska funka mer konstant i vagnen så gör den större, tror att vår tunna ullfilt från Himla var 1 x1,5 meter. Den var underbar, då kan man vika den dubbel eller enkel eller svepa barnet i den osv, men den är inget vidare att ha som lekfilt på golvet.
    Tänkte mig nog "ligga-på-golvet-filt", eller möjligen för att svepa om pyttis med.
  • Kaja

Nu har jag också rockat elefanter. Men, eftersom jag är som jag är så måste jag ju göra det på mitt eget lilla sätt...

Inspirationen kommer från ett besök på Borås zoo när vi såg en 3 dagar gammal elefantbebis...

• Kaja

Mimmi 71 skrev 2008-09-09 11:29:50 följande:

Tycker också den var supersöt. Vattenstrålarna var ju pricken över i:et. Har beundrat din spikar också - störtsköna! Roligt med det lilla extra!
    Tack! Det är fler grejer på gång. Sydde klart en hel hög med grejer igår kväll, nu har jag i alla fall fotat, nu är det bara skrivandet kvar. Så mycket kan jag säga att det kommer att komma fler djur framöver...

Jag har så himla kul när jag sitter och gör mina applikationer. Häromdagen så satt jag och fnissade när jag jobbade. Hur många gånger får man göra DET i livet??
  • Kaja
    Tygtiiger skrev 2008-09-09 17:10:12 följande:
    Kaja: så fina! Jag tänker helt skamlöst kopiera en del idéer Vad är det för mönster du har använt till de båda klänningarna?
    Jadu. Det är egenritat rakt av. Jag har visserligen en grundmönster för tre storlekar och däremellan så förlänger jag bara, men det växer och krymper och flyttar på sig hela tiden, men nu börjar det funka. Elefantklänningen är en variant av min svärmors mönster som hon sydde efter på 60-talet och så anpassat efter mitt orginalmönster.
  • Kaja

Nu har jag rockat blomkrukor. Höstens favorit tror jag faktiskt... Jag blev så himla nöjd med den!

• Kaja
    yrväder skrev 2008-09-10 09:11:15 följande:
    Snygg! Fast jag gillar nog ändå elefanten lite mer
    Helt ok. Alla får ha SIN favorit.

Dotterns favorit i denna omgången är inte klar ännu, men den kommer om några dagar. Ska bara sy i fodret, och knapparna och knapphålen...
  • Kaja
    Caeruleus skrev 2008-09-10 10:29:13 följande:
    Tyckte den var superfin. Är verkligen imponerad över det du gör och vilket tempo du har. Under du har fixat ett helt plagg har jag klippt ut delarna Lever du på att sälja dina plagg eller jobbar du oxå? Försökte hitta priserna på dina plagg men hittade inte, vart skiver du dem?
    Jag har nog rensat alla priser från min sida. Det var ju vissa sajter som hrm-hrm inte tyckte om att man säljer saker och länkar till sin blogg.

Eftersom jag säljer saker så gör jag oftast så att jag syr flera plagg parallellt. Det tar liksom inte dubbelt så lång tid att sy två klänningar som det tar att sy en klänning. Det gör att jag VÄLDIGT ofta får många plagg klara ungefär samtidigt. Nu har jag 4-5 stycken saker som är klara, men som inte är bloggade om, men det kommer... För, när jag sedan sitter och grundsyr 5-6 par byxor så blir det total bloggtorka i ganska många dagar innan jag kan presentera något klart.

Jag lever INTE på att sälja mina plagg. Jag har en 75%-tjänst som it-konsult, men den svämmar ständigt över och både denna och förra veckan så har jag väl gjort en sådär 45 timmar. Ungefär.
  • Kaja

Mimmi 71 skrev 2008-09-10 10:50:12 följande:

Det här med hobbyverksamhet är inte lätt då det inte finns några klara regler. Beror nog lite på vem man frågar. Tror att några som säljer till butik gör det på kommission och på det viset slipper ha företag. Då betalar butiken sociala avgifter. Att ha firma är väl inte så besvärligt, men även en lite enskild firma behöver ha bokföring (även hobbyverksamet) men dessutom revisor och årlig revision.
    Nu stänger de väl snart av mig för man får väl inte diskutera sånt här... Men. Man kan gå på kommission. I sådana fall så får du skicka en faktura månadsvis till företaget. De ska då betala moms på sin intäkt och så kvittar de din faktura mot sin inkomst när de säljer. Däremot så brukar många firmor justera %-satsen för kommission om du inte har f-skatt, eftersom de inte får dra momsen. Därför så brukar de hänvisa till revisorn för att slippa krånglet, men du måste INTE ha f-skattsedel.

Du får ha hobbyverksamhet om du inte driver det varakatigt och med vinstsyfte. Årlig inkomst har ingen betydelse, men går du över 30000 i omsättning så måste du betala moms. Hobbyverksamhet deklareras på en särskild blankett vid deklarationen och enskild firma går på ett särskilt sätt.
  • Kaja
    PajaS skrev 2008-09-10 14:30:40 följande:
    Jag har aldrig funderat på detta förut, men det måste ju i slutändan blir rätt dyra kläder i butikerna? (Men då är det ju EXKLUSIVA kläder! )
    Lite räkning för en klänning:
    + Tygkostnad (0,5 m á 100 kr/metern) = 50 kr
    + Knappar (2st á 3 kr) = 6 kr
    + Arbetskostnad (1 timme á 100 kr/timmen) = 100 kr
    + Kommission 40% = 104 kr
    = 260 kronor i butikspris

Om någon har en firma och syr för 100 kronor i timmen och ska betala skatt och arbetsgivaravgift på det så kan de väl kvittera ut typ 50 kronor i timmen eller något i den stilen. Jobbar den som syr då 160 timmar i månaden så kan denna någon kvittera ut 8000 kronor.

Om den som syr dessutom har omkostnader i form av avskrivning på maskiner och kostnad för lokaler och kanske lite för administration så är kanske 300 kronor i timmen en rimlig ersättning??

Lite räkning för en klänning:
    + Tygkostnad (0,5 m á 100 kr/metern) = 50 kr
    + Knappar (2st á 3 kr) = 6 kr
    + Arbetskostnad (1 timme á 300 kr/timmen inkl avskrivningar mm) = 300 kr
    + Kommission 40% = 237 kr
    = 593 kronor i butikspris

Detta skulle då resultera i en lön som borde ligga på en någorlunda normal månadslön.

Räknar man på det sättet så börjar man uppskatta allt hantverk! Och dessutom så är det inte så konstigt att kända designers kan ta 20 000 kronor för sina kläder. Undrar ärligt om de verkligen ens har täckning för alla sina kostnader då??
  • Kaja
    PajaS skrev 2008-09-10 14:59:40 följande:
    Tusen tack Kaja för ditt inlägg!Men säg mig, får då butiksägaren dra av i sin dek. för kommissionen?
    Som jag har fattat det så är kommission detsamma som en inkomst och ska deklararas därefter. Den fakturan som konstnären/hantverkaren ställer till butiken ska motsvara de 60% som den ska ha och det kvittas då mot den inkomsten som butiken får för varan.

Observera att det skiljer sig åt vilken kommission en butik tar. En del tar 20% och Designtorget tar 57% (eller något i den stilen + veckohyra) för oregistreade företag. 40% verkar däremot vara ett ganska vedertaget snitt.
  • Kaja
    Kallokanin skrev 2008-09-10 15:05:57 följande:
    Kaja: Man måste dessutom lägga på moms på butikspriset (och även innan butikspris om tillverkaren har företag). Visst börjar man uppskatta allt hantverk!! Svårt att få betalt för den tid man lägger ner.
    Nja, nästan. Butiken momsar på sin kommission och den som tillverkar momsar på sin del. Butiken kommer visserligen att momsa på hela beloppet, men ska tydligen kunna dra av den moms som tillverkaren ställer till butiken. Om tillverkaren är privatperson så var det visst lite kinkigt med att dra momsen, därav att många inte vill göra affärer med privatpersoner...
  • Kaja

Gäsp. Jag sydde en hejjans massa haklappar igår, men kameran hade slut på batteri och ville inte ta några kort för mig.

Men, jag har bloggat om en raff som har kommit på besök. Och fick en kram av min dotter.

• Kaja
    Bling1975 skrev 2008-09-12 10:26:16 följande:
    Kaja - giraffen är superfin Påminner lite om de djur-wallies som finns att köpa av retrotaper som jag bara älskar.
    Har du någon länk?? Kanske kan hitta mer att bli inspirerad av??
  • Kaja

Lines underbarn skrev 2008-09-12 17:32:12 följande:

Puffar på med mina frågor! Om jag syr på ett kantband i halsringningen på en tröja och vill sy dit raksöm på kanten, ska jag använda någon form av elastisk raksöm då? Eller förstärkt raksöm? Vilken är skillnaden mellan dessa sömmar?Någon som har en trikåfot? Hur ser den ut? Hur funkar den? Vad heter den på engelska?Finns det någon speciell pressarfot för applikationer? Någon som har en Janome 5018 och vet något om den?
    Elastisk raksöm är som en smal zick-zack och förstärkt raksöm är så att den syr två stygn i varje stygn. Det gör att båda är elastiska. Vilken du väljer?? En smaksak. Jag använde den elastiska mest i början, nu har det mest blivt den förstärkta eftersom den inte blir lika yvig i sidled.

Trikåfot. Hm. Vet inte. Skulle gissa på att det är någon form av övermatning på den eller åtminstone något som glider extra lätt. Det är viktigare att släppa lite på pressafotstrycket än att ha en särskild fot tror jag.

Applikationsfot har jag till min Husqvarna. Den har ingen tvärslå mellan medarna, utan det är bara medarna och dessa är lite kortare än allround-foten. Det gör att det är lättare att svänga med den och framförallt så döljer inte tvärslån där man tänker sy. Jag gav nog en 250 kronor för min, men eftersom jag syr OHYGGLIGT mycket applikationer så har det varit värt det. Däremot är den helt värdelöst till att sy allt annat på. Den trycker liksom inte ner tyget, vilket gör att det gärna bubblar upp på mitten, därav tvärslån på en vanlig fot...
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle