• Cirrus

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Någon som tvättat elefanter från Jofotex med deras röda interlock, eller ska elefanterna gå med ljus tvätt utifrån grundtygets färg?

• Cirrus
    Aje08 skrev 2008-07-11 21:19:40 följande:
    Cirrus - Ja det måste nog vara ljusa kläder. Jag körde alla tre elefanter tillsammans och det gick bra. Dom färgar inte eftersom dom är tryckta. Däremot är väl dom enfärgade interlockerna infärgade så dom fäller säkert mycket.Den unga killen på Jofotex menade att man kan färga även elefanter och att det då är elefanterna som plockar upp tonen man färgar in med medans det tryckta inte skulle färgas in så mycket utan behålla sin nyans. Det skulle kunna bli roliga kombinationer.... Orange elefanter på brun botten, gröna elefanter på gul botten... osv, fast jag köpte inte tillräckligt för att experimentera!
    Åh, låter som det går att få till många roliga varianter på det sättet. Köpte inte heller tillräckligt för att det ska vara lönt att färga in. Apropå matchande interlock, vet du vilka färger som fanns. Jag beställde och fick intrycket att det skulle finnas gul, röd och brun. Fick aldrig något eg svar på min fråga som jag ställde via mail. Nu fick jag "bara" med röd interlock i mitt paket och på fakturan stod det gul. Läste tidigare i tråden att gul inte skulle finnas...?
  • Cirrus
    HugOlle skrev 2008-07-11 21:44:29 följande:
    Fick det här meddelandet när jag beställde elefanter...Tack för din beställning. Intrelock har vi i färgerna röd, svart vit, oblekt och orange. Vi försöker få tag på både gul och brun men har inte det hemma just nu.
    Det förklarar varför jag fick röd och inget annat.
  • Cirrus
    Villevalle skrev 2008-07-11 22:11:24 följande:
    Hinner tyvärr inte skriva alls mycket här nuförtiden. Hinner inte ens en gång läsa allt ;-(Är det någon mer än jag som väntat länge på elefanter? Jag beställde via mail förra torsdagen, på måndagen ringde jag ock snackade med Johnny, då sa han att de skulle skickas i måndags. Idag när jag ringer säger Jorun att de troligtvis skickades i onsdags för då var fakturan daterad. Var är de någonstans? Längtar!
    Jag beställde via mail den 29/6 och fick mina elefanter idag. Fakturan är daterad 7/7.
  • Cirrus
    Villevalle skrev 2008-07-12 09:22:53 följande:
    Tack för peppning om elefanterna! Förhoppningsvis har de gått iväg från Söderköping men tagit väldigt lång tid på sig ner till Skåne ;)
    Du borde ha dem på måndag eller tisdag skulle jag tro Men väntan är olidlig
  • Cirrus
    zasata skrev 2008-07-12 19:15:05 följande:
    jag vill sy något lätt.. tips?
    Om du vill sy barnkläder så börja med ett par byxor.
  • Cirrus
    zasata skrev 2008-07-13 09:27:10 följande:
    jag har lyckats sy mina första muddbyxor, efter många om och men blev dom så härzasata.blogg.semen tyckte det var svårt att få dom bra.. men men
    Kul! Är det de gröna i din blogg? Det är alltid knöligt i början men testa några fler så går det enklare sen. Jag började med byxor och gilar fortfarande att sy massor av byxor för det är sånt smidigt och lagom projekt.

Tror jag känner igen dig från PoP-tråden. Jag fuskar till det ibland och syr egna barnbyxor och köper tröjor till Borde sy mer tröjor för jag tror jag kan fixa det med. Jaja..
  • Cirrus
    zasata skrev 2008-07-13 09:57:34 följande:
    ah dom gröna. ett par till ming tjej, ett par till kompisens pojk och ett par likadana till lillebroden som kom nyss. Så tänkte dom kunde se lika dana ut tror du det är svårt med tröjor/body? funderar på om man gör omlott vid axlarna..
    Det är lite stök med att sy kantband i trikå om man är ovan men det går ju att träna. Jag har sytt tröjor men inga bodies. Syr däremot inte vanliga trikåtröjor så ofta för jag är för kräsen för att nöja mig med en "vanlig" fåll som kan göras på vanlig symaskin. Det finns ju symaskiner med s k coversömar som ger snyggare fåll-resultat. Om du kollar i nederkant på en köpetröja så är fållen sydd med en dubbel söm fram och på baksidan är det kastat och skuret snyggt, allt i ett.
  • Cirrus
    Dora skrev 2008-07-13 09:56:25 följande:
    Jag har kommit fram till att högsta trådspänningen blir bäst. Låter konstigt men så är det.Jag ska försöka igen med räknaren. Men när man lägger under nytt sidelement, måste inte besökaren in på den sidan då för att det ska räkna?
    Vet inte hur långt du kommit med det räcker med att kopiera koden till din blogg, besökaren behöver bara gå in på din sida. Gör som TF skrev och komplettera med egna ord "idag" eller vilka räknevarianter du valt. Skriv också in
    mellan varje räknare för att få en på varje rad.
  • Cirrus

Tyras föräldrar skrev 2008-07-13 10:05:33 följande:

sömnad är en materialsport zazata, kolla theas blogg kokalal.blogspot.com hur snyggt hon får nederkanterna med sin coverlockmaskin och en fållningsguide som hjälper henne fålla rakt. Jag är så lat att jag fållar tröjor nertill med rullfåll, men så har jag två tjejer också. Thea har även en bra maskinguide. Någon mer än jag som har en word-fil "tips från sytråden"? Med råd om krånglande maskiner, färg på bibbis tråd osv
    Exakt hehe, enda gången det går att bli något påhejad av en prylgalen sambo när det gäller inköp Jag är bra sugen på coverlock men fegar och mesar mig och tänker att "hur länge kommer jag att hålla på och sy såhär?"
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle