• Hoppentoss

Clematis....I hink/kruka??? för att undvika kriskål.

Hej...

Jag har ett stort dilemma...

Jag har mycket kirskål. Jag har kämpat bort det mesta men...
    Grannen tycker dom är så fina...så han har hela tomtgränsen full.

Nu tänkte jag plantera klematis mot nät och sedan några täckblommor mot grannen.

Jag grubblar mycket på hur jag skall stoppa kirskålen att komma över.

Min fråga är kan man plantera klematisen i stora krukor och gräva ner krukorna...Sedan täcka runt krukorna med markduk och sedan plantera dom täckande blommorna...

Överlever klimatisen om man har en kruka som är ca 60 i diametern och minst lika djup..

Desna följer dom vanliga råden beroende på vilken klimatis det är.

Vad tror ni eller jar ni andra förslag??

Tack på förhand.

Tossan

• Svar på tråden Clematis....I hink/kruka??? för att undvika kriskål.
  • Tanroky

puffar jag med

vill oxå veta, har nästan samma problem....

• Smultron ett

Jag brukar odla klitoris istället.

• skåne tjej

jag har en klematis i kruka, men den har jag i uterummet. den trivs hur bra som helst där.

First God created man, then he had a better idea...
  • VIXIE

Det ska inte vara några problem att odla clematis i kruka men du kan ju försöka få bort det mesta av kirskålen, lägga ett lager tidningar över (så att de inte får nåt solljus alls) och skära ett decimeter stort kryss i tidningen och plantera sockblommor(finns både röda och blekgula)  i hålet.De brukar ta överhanden över till och med kirskål.Epimedium rubrum heter de på vetenskapligt namn ifall du vill googla dem.

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • Hoppentoss

Tack för svaret.. jag skall kolla upp sockblomman med...

En fråga...

Sockerbloman tar inte över trädgården sedan istället för kirskålen Den är inte så härdig att den sprider sig över allt?...

VIXIE skrev 2008-06-16 17:40:12 följande:
    Det ska inte vara några problem att odla clematis i kruka men du kan ju försöka få bort det mesta av kirskålen, lägga ett lager tidningar över (så att de inte får nåt solljus alls) och skära ett decimeter stort kryss i tidningen och plantera sockblommor(finns både röda och blekgula)  i hålet.De brukar ta överhanden över till och med kirskål.Epimedium rubrum heter de på vetenskapligt namn ifall du vill googla dem.
  • Jenny70

Kriskål??

Kunde inte låta bli!

På tal om kirskål så har jag ny tomt & jäklar vad det blomstrar av just KIRSKÅL där!!

• Hoppentoss

Det är skitjobbigt...

Så var det för mig med...men jag har fått bort det mesta förutom på grensen mot grannen...och där kämpar jag jämt och det får jag nog fortsätta med...

Lycka till med kampen...

Jenny70 skrev 2008-06-17 08:54:21 följande:
    Kriskål??Kunde inte låta bli! På tal om kirskål så har jag ny tomt & jäklar vad det blomstrar av just KIRSKÅL där!!
  • VIXIE

Röd sockblomma
    Epimedium rubrum

Den mest använda av sockblommorna och varför inte? De röda och lite crémefärgade blommorna är tillsammans med det rödaktiga bladverket mycket dekorativa vid blomning och bladutspring. Denna sockblomma har även efter blomningen ett mycket stort prydnadsvärde genom sina vackra mörkröda blad med gulgröna markeringar. Snyggt! Även till snitt förresten! En korsning mellan E. Grandiflorum och E. alpinum.
    Epimedium-släktet - sockblommorna -  är ett tåligt och envist släkte. I skugga och torka, under stora träd och buskage, växer de envetet och oförtrutet, sakta men säkert, tills de fyller varenda kvadratcentimeter. De trivs bäst i skuggigt läge. i något fuktiga, humusrika jordar, men de flesta tål en hel del torka.
    Den eleganta vårblomningen i rött tillsammans  med det skira, ofta rödfärgade bladutspringet, blir närmast  överjordiskt vackert när solen silar ner genom trädens kronor, innan lövverket täcker till. Sen blir det  lite mera jordiskt.

Det här hittade jag hos Rydinge plantskola.

Den är växtkraftig men brukar hålla sig i skinnet,har du dem intill en gräsmatta är det bara att klippa av dem med gräsklipparen i fall de växer för mycket.Bättre de än kirskål! Jag avskyr dem!!

Se till att ta bort kirskålens blommor annars inte bara förökar de sig med rötter utan fröna med.!!Ledsen

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • Lineri07

Jag har klematis i kruka på balkongen som mår jättebra (se bilder här: www.homepoint.se/index.php&Itemid=54&view=display&layout=album&id=90&bigimage=638 )

krukan är ca 40 cm bred så 60 borde absolut inte vara några problem!

• Hoppentoss

Jag hatar dem med...

Tyvärr älsksar grannen dem..han tycker dess blommor är sååååå vackra... Suck...

Jag skall testa den röda sockerblomman...den blir snygg på platsen...

Supertack för tipsen.

VIXIE skrev 2008-06-17 18:36:24 följande:
        Röd sockblommaEpimedium rubrum
    Den mest använda av sockblommorna och varför inte? De röda och lite crémefärgade blommorna är tillsammans med det rödaktiga bladverket mycket dekorativa vid blomning och bladutspring. Denna sockblomma har även efter blomningen ett mycket stort prydnadsvärde genom sina vackra mörkröda blad med gulgröna markeringar. Snyggt! Även till snitt förresten! En korsning mellan E. Grandiflorum och E. alpinum.Epimedium-släktet - sockblommorna -  är ett tåligt och envist släkte. I skugga och torka, under stora träd och buskage, växer de envetet och oförtrutet, sakta men säkert, tills de fyller varenda kvadratcentimeter. De trivs bäst i skuggigt läge. i något fuktiga, humusrika jordar, men de flesta tål en hel del torka.Den eleganta vårblomningen i rött tillsammans  med det skira, ofta rödfärgade bladutspringet, blir närmast  överjordiskt vackert när solen silar ner genom trädens kronor, innan lövverket täcker till. Sen blir det  lite mera jordiskt.
    Det här hittade jag hos Rydinge plantskola.
    Den är växtkraftig men brukar hålla sig i skinnet,har du dem intill en gräsmatta är det bara att klippa av dem med gräsklipparen i fall de växer för mycket.Bättre de än kirskål! Jag avskyr dem!!
    Se till att ta bort kirskålens blommor annars inte bara förökar de sig med rötter utan fröna med.!!
Svar på tråden Clematis....I hink/kruka??? för att undvika kriskål.