• Lantani

Hur gör ni när ni tvättar sängkläder? Torktummlar eller hänger upp?

Vi har innan alltid bott i lägenhet med tvättstuga, nu har vi flyttat till hyresmarklägenhet och har själv torktummlare och tvättmaskin, alltså betalar vi för elen för de själv.

Innan har vi alltid torktummlat alla sängkläder, men nu känns det lite onödigt när man själv betalar elen. Tyckte själv nu senast när vi tvättade sängkläderna att man fick hänga det så bubbligt (för att få plats på tvättställningen) och att det inte blev helt torrt.

Hur gör ni som har egen tvättmaskin och torktummlare? Hänger ni upp sängkläderna eller torktummlar ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-15 19:47
    Handdukar och duschhanddukar, hur gör ni med dem? Tycker ibland om man inte torktummlar att de "flockar av sig när man torkar sig sen, detta är värst när de är nya.

• Svar på tråden Hur gör ni när ni tvättar sängkläder? Torktummlar eller hänger upp?
  • missteddy

vintern torktumlar och på sommaren så blir det att hänga ute

• Frostizz

Vi bor i hyresrätt nu.. förut var vi duktiga o gick till tvättstugan för o tvätta. O då tumlade vi allt sånt för att d skulle hinna torka.
    Men så fick sonen magsjuka o min sambo insåg äntligen att vi behövde en tvättmaskin i lägenheten oxå. För o stödtvätta. Vi har även ett torkskåp.
    Men nu har vi inte tid el ork o springa dit så vi tvättar allt här i lägenheten. O hänger upp det i torkskåpet.. Men ack vad vi saknar o tumla..
    Vi har köpt ett hus m inflytt i november.. O dit så tänker vi köpa en tumlare. Smidigt för allt katthår försvinner från käderna. Ömtåliga kläder hänger vi upp precis som vi gör nu.

• Anna2barn

Jag har torktumlare men kör aldrig lakan i den. Jag vill inte ha lakanen skrynkliga Så därför skakar jag ur dem och sen hänger dem fint på en tvättställning. Torkar över natten

• Guldrosen

Vi torktumlar alltid våra sängkläder. Jag tycker det är smidigt att slänga över sängkläderna från tvättmaskinen in i torktumlaren. Ingen här har klagat över nytvättade skrynkliga lakan så jag fortsätter i den andan.

• miggs

tvättar i 60 grader och HÄNGER, tumlade blir som stora konstiga bollar..

• Anna2barn
    Lantani skrev 2008-06-15 19:46:33 följande:
    handdukar hur gör ni med dem?
    Om jag inte har så mkt annan tvätt och jag får plats med att hänga upp handdukarna så jag gör det, annars tumlar jag. Jag försöker tänka både på ekonomin och miljön
  • Guldrosen

Handdukar, badlakan, trasor, trosor, kalsonger och strumpor åker in i torktumlaren. Jag vill tillbringa så lite tid som möjligt i tvättstugan.

• nicke nyfiken76
    missteddy skrev 2008-06-15 19:25:03 följande:
    vintern torktumlar och på sommaren så blir det att hänga ute
    Precis.
  • Atamon

Både när jag använt egen tvättmaskin och när jag använt gemensam tvättstuga så har jag sträckt, hängtorkat och manglat sängkläder för de ska hålla formen bra. Det enda jag torktumlar är frottéhanddukar. (Och sambon brukar ibland tumla sina strumpor och en del t-shirts som det inte är så noga med)
    Med en bra torkställning som man fäller upp och ha bra ventilation så torkar det snabbt. Tvättar man lakan och sådant på ensam tvättid så behöver ju inte tvätten trängas med kläder och sådant.

Svar på tråden Hur gör ni när ni tvättar sängkläder? Torktummlar eller hänger upp?