• Anonym (???)

a-kassa direkt eller efter 45 dagar om jag tackar nej till förlängt vik?

Den 30 juni tar mitt hemska vikariat slut. Har anställningspapper fram tills dess.
    Jag tänker inte förlänga det.
    Men, vad gäller då?

Är det 45 d karens eller får jag a-kassa direkt, för jag säger ju inte upp mig.
    Mitt avtal tar ju slut.
    Att jag ska gå till arbetsförmedlingen direkt, vet jag.

Nu hoppas jag ju på att hitta ett nytt jobb fort, men i mellan tiden tänkte jag.

Någon som vet, eller kan länka till något matnyttigt?

Tack

• Svar på tråden a-kassa direkt eller efter 45 dagar om jag tackar nej till förlängt vik?
  • Barbabok

Beror väl på din arb.givare. Om den ringer AF och ber om ngn ny och då berättar om att du tackat nej, ja då är det 45 dgr.
    I anställningsbeviset ska de även kryssa i om de erbj. dig forts. arb. Gör de det, ja då är det 45 dgr.

Slipper du både ovanstående, ja då får du stämpla direkt.

Det är i motvind som drakarna flyger
  • Anonym (???)
    wero73 skrev 2008-06-15 20:21:43 följande:
    Beror väl på din arb.givare. Om den ringer AF och ber om ngn ny och då berättar om att du tackat nej, ja då är det 45 dgr. I anställningsbeviset ska de även kryssa i om de erbj. dig forts. arb. Gör de det, ja då är det 45 dgr.Slipper du både ovanstående, ja då får du stämpla direkt.

De har inte kryssat/skrivit något i avtalet om fortsatt arbete.

Min arbetsgivare anställer bara internt/via rekommendation, aldrig via AF och liknande.

Tack för ditt svar!!

• Anonym

Det är väl i arbetsgivarintyget som a-kassan och arbetsförmedlingen ska som det där krysset finns på inte i anställningsavtalet. Intyget ska du begära att få så att du har det när du slutar din anställning.

• Barbabok
    Anonym skrev 2008-06-15 20:31:53 följande:
    Det är väl i arbetsgivarintyget som a-kassan och arbetsförmedlingen ska som det där krysset finns på inte i anställningsavtalet. Intyget ska du begära att få så att du har det när du slutar din anställning.
    Just det ja, skrev fel. Det är i arb.givarintyget precis som anonym säger.
  • Anonym (???)
    Anonym skrev 2008-06-15 20:31:53 följande:

Ok!

Då lär det bli 45 d karens då.

Bra att man kan fråga här på forumet

Tack för era svar!!

• Barbabok

Är du säker på att de vill ha dig kvar då?

• Anonym (???)
    wero73 skrev 2008-06-15 20:45:15 följande:
    Är du säker på att de vill ha dig kvar då?
    Japp, de har skrivit schema tills augusti...
  • Anonym (??)

Varför inte fortsätta jobba??? Har du annat jobb på gång??

• Anonym (???)
    Anonym (??) skrev 2008-06-15 21:37:49 följande:
    Varför inte fortsätta jobba??? Har du annat jobb på gång??

Mår psykiskt dåligt på arbetsplatsen.

Orkar inte gå in på det här och nu, men fick jag skulle jag sluta där IDAG...

Det finns inga möjligheter till omplacering, det har jag kollat redan.
    Gilla läget eller sluta, är det som gäller

• Anonym

Har du a-kassa sedan tidigare?
    Om du inte har haft de så är det inte avstägning.
    Du säger inte upp dig själv utan tackar endast nej till fortsatt arbete.
    Men har du haft a-kassa sedan tidigare kan du få en nedsättning med 25% av din ersättning under en viss tid.
    Så kolla de med din a-kassa.

• Janneman

Du borde inte få någon A-kassa alls. Om det finns arbete ska du arbeta. Ditt dåliga psyke kan du få behandling för hos läkare.

• Michaela77
    Anonym skrev 2008-06-16 13:33:39 följande:
    Har du a-kassa sedan tidigare?Om du inte har haft de så är det inte avstägning.Du säger inte upp dig själv utan tackar endast nej till fortsatt arbete.Men har du haft a-kassa sedan tidigare kan du få en nedsättning med 25% av din ersättning under en viss tid.Så kolla de med din a-kassa.
    Precis så som anonym i inlägg nr 10 säger är det. Har du inte haft ersättning från a-kassan tidigare så blir det ingen sanktion. Har du däremot haft det blir din dagpenning nedsatt med 25 % i 40 ersättningsdagar. Du säger inte upp en anställning, du tackar nej till fortsatt arbete.
    Elias, Vilda, Lova och Mille
  • Anonym (sissi)
    Janneman skrev 2008-06-16 13:39:13 följande:
    Du borde inte få någon A-kassa alls. Om det finns arbete ska du arbeta. Ditt dåliga psyke kan du få behandling för hos läkare.
    *ironi* Nä, det är ju bättre att TS fortsätter jobba på sitt jobb där h*n mår psykiskt dåligt, tills hon blir utbränd och får gå på sjukpenning. */ironi*

A-kassan är till för att skapa flexibilitet på arbetsmarknaden, så man kan ta sig från ett jobb till ett annat.
  • ReRant

Anonym (sissi) skrev 2008-06-16 20:56:52 följande:

A-kassan är till för att skapa flexibilitet på arbetsmarknaden, så man kan ta sig från ett jobb till ett annat.
    Det är nog knappast syftet med a-kassan..
  • Anonym (sissi)
    ReRant skrev 2008-06-16 20:58:50 följande:
    Anonym (sissi) skrev 2008-06-16 20:56:52 följande:Det är nog knappast syftet med a-kassan..
    Jo faktiskt. Och den tryggheten som ger flexibilitet gagnar både arbetstagare och arbetsgivare.
  • ReRant

Anonym (sissi) skrev 2008-06-16 21:00:13 följande:

Jo faktiskt. Och den tryggheten som ger flexibilitet gagnar både arbetstagare och arbetsgivare.
    Jag har alltid trott att det är för att kompensera inkomstbortfallet om man förlorar sitt jobb. Inte för att man ska kunna säga upp sig och sedan gå och vänta på ett annat jobb (därav karensen).
Svar på tråden a-kassa direkt eller efter 45 dagar om jag tackar nej till förlängt vik?